-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Tips på hur man hanterar foglossning!
8 inlägg • Sida 1 av 1
Tips på hur man hanterar foglossning!Jag har sådan hemsk foglossning. Jag jobbar långa arbetspass utan rast och det varierar mellan att sitta i obekväm ställning 5-6 timmar i streck eller gå/stå konstant i 7 timmar i streck.. Plus att jag lyfter mycket tungt i mitt jobb (jobbar i butik med allt som har med butiken att göra, inkl lagerarbete och annat tungt).
Jag har dessutom ingen bil eller körkort och det tar ca 45-60 minuter att gå till jobbet hemifrån, nu när det är snö är det riktigt jobbigt! Dagarna funkar ändå ganska bra, men om jag legat och nattat min son för att sedan gå upp så är jag i seriöst behov av kryckor, jag kan helt enkelt inte gå längre... Jag vill verkligen, verkligen inte sjukskriva mig! Jag vill jobba till åtminstone mitten av mars (ska föda i mitten på april) helst ännu längre! Undrar om någon har tips på hur man underlättar foglossning? Övningar man kan göra, speciella kläder man kan ha på sig, osv. Tacksam för alla svar!!
Re: Tips på hur man hanterar foglossning!Prova ett semibälte,
jag hade det och tyckte det hjälpte lite. sen har jag hört vattengympa, men simma inte. Utan du ska hålla ihop benen. Sov med kudde mellan benen, korsa benen när du går (som modell på catwalk) Undvik trappor, Korta steg när du går. dammsuga INTE. här kan du köpa ett semibälte http://www.gulare.com/shop/index.php?ma ... cts_id=435
Re: Tips på hur man hanterar foglossning!Jag började enligt min sjukgymnast få tidigt foglossning i v 10. Fick ett antal övningar som jag skulle göra bland annat olika knipövningar. Dessa har jag gjort varje dag och blev faktiskt bättre av det. Antagligen tränade jag upp musklerna runt bäckenet så att det håller ihop bättre. Prata med andra ord med en sjukgymnast och se vad de säger.
Re: Tips på hur man hanterar foglossning!Jag håller med överiga talare. Genom din bm kan du få kontakt med en sjukgymnast. Hon/han kan hjälpa dig med övningar att träna upp bäckenet med. Det har fungerat jättebra för mig. Jag fick tidigt foglossning i v.11 ca, men med hjälp av övningarna så har det blivit mycket bättre. Inte bra, men bättre. Ang. bäckenbälte fungerade det inte på mig då det tryckte åt livmodern så jag fick massor av sammandragningar. Men, det var ju på mig, prova, fungerar det inte kan du ju lämna tillbaka det (om du får låna) eller bara sälja det på tradera/blocket, det gjorde jag
Ja, som dom andra skrivit så ska du tänka på att hålla ihop bäckenet hela tiden, små steg, inte trappor, sova med kudde mellan knäna ända ner till fötterna. Gör knipövningar, det tränar upp muskulaturen där. Här på minbebis finns det tips på övningar du kan göra också. Sök. Lycka till och hoppas att det blir bättre för dig ![]()
Re: Tips på hur man hanterar foglossning!Ring din Bm och fråga om du behöver en remiss till sjukgymnast, annars är det bara att kontakta en själv och få en tid för att få ett bälte utprovat där (detta brukar man få) samt olika övningar. Bältet är viktigt att prova (finns olika modeller och storlekar) för att få ett som sitter rätt.
Annars ska man undvika att gå längre promenader. Fast det är ändå bra att röra lite försiktigt på sej, men då bara 30 min per gång. Tänk alltid på att ha knäna åt det håll som din näsa pekar. Sitt ALDRIG med benen i kors. Bär inga tunga saker, gå inte i trappor. Ha en kudde mellan knäna när du sover på sidan. Ja, det var det läkaren och sjukgymnasten sa till mej...
Re: Tips på hur man hanterar foglossning!Oj oj, stajners... Det tar ju 45 min för mig att gå till jobbet.. och jag går ofta flera timmar i streck på jobbet ju... Och bär nästan alltid tungt...
Men tack för alla era råd! De jag kan ta till mig tar jag till mig! Ska prata med BM nästa gång jag ska dit om detta och se om hon kan rekommendera en sjukgymnast. Det är ju det att jag inte vill sluta med mina arbetsuppgifter. Jag vill fortsätta att jobba som jag gör. Jag har ingen möjlighet att omplaceras heller så ska jag jobba är det detta som gäller... Gå korta steg är inte heller något alternativ, då kommer jag ju för sent till jobbet Vissa dagar är det inte alls så illa... och vissa dagar helt hemskt..
Re: Tips på hur man hanterar foglossning!mysmamma jag har ju oxå problem med foglossning fast jag är arbetslös så jag kan ta det lungt... och kan gå korta promenader med mina hundar... Men antisemi bältet hjälper verkligen.. iaf för mig jag har fortfarande ont men mindre och kan klara av att gå längre sträckor med det än utan... Sen att jag stönar o låter när jag vänder mig i sängen e en annan femma för det gör asont att röra sig i sängen eller att gå upp o kissa... Låter som man gör nåt annat....
8 inlägg • Sida 1 av 1
|