-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Tjock och gravid
26 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Tjock och gravidÄr det någon mer här inne som är tjock och gravid?
Jag hade planerat att gå ner i vikt för att öka chanserna att bli gravid osv, men det blev inte som jag tänkt, hehe... Vad för speciella saker ska man tänka på som överviktig o gravid? (nu snackar vi inte 5-10kg alltså utan på tok för högt bmi...) Oroar mig inför hälsosamtalet, att BM bara ska klanka ner på min vikt :S (tycker att doktorer tenderar att göra det nämligen...)
Re: Tjock och gravidHej. Jag är inte gravid me tjock.
Grattis och lycka till. * Försökt sen sommaren 2009.
* Utredningen säger att det inte är något fel. ![]() Följ gärna vår resa: http://minbebis.com/blogg/jessieh/ MF 090912 (v 5+3) MF 100112 (v 6+5) MF 100513 (v 5+0) Utomkvedes 120111 (v 5+0) Ta inte livet för givet, det är alldeles för kort för det.
Re: Tjock och gravidJag hade planerat att börja jogga lite och återuppta innebandyn, men eftersom att jag hållt upp så länge vet jag inte om det är smart att börja nu... kommer ju aldrig förlåta mig själv om jag börjar jogga och det bli mf (även om det förmodligen inte är därför...)
Och tack tack =)
Re: Tjock och gravidGrattis
Jag har också alldeles för högt bmi men jag upplevde aldrig något jobbigt med barnmorskan. Jag frågade direkt på första samtalet vad min övervikt kunde innebära och det enda hon sa var att jag skulle försöka att inte gå upp för mycket. Det lyckades jag med. Gick upp 11 kg men av de kom 5 kg de sista 3-4 veckorna pga all vätska jag samlade på mig. Dessa kilon försvann väldigt fort efter förlossningen utan att jag gjorde något särskilt. Ifs berodde kanske det på att mycket var vätska men jag är ändå nöjd. Nu är det att försöka få bort lite av alla de andra kilona... Det jag fick göra pga övervikten var två extra glukosbelastningstest men jag hade aldrig något problem med blodsockret under graviditeten så det var ok. Sen är det ju inte roligt att ställa sig på vågen, speciellt inte på inskrivningen men det är liksom inget att göra åt.
Re: Tjock och gravidHej!
jag är överviktig och gravid, är nu i vecka 25, och sen inskrivningen som gjordes tidigt i graviditeten sen dess har jag gått upp 3 kg endast.. det är nog för att barnet tar av min kropp av det som finns att ta ifrån =) och min Bm tycker det är jätte bra att jag inte går upp så mkyt i vikt och att även hon tycker att barnet "tar av mina resuser" =) Kalas bra tycker jag! ät på du älskade bäbis =) så länge man mår bra och äter sunt och rör sig tycker jag inte det är nån fara. jag äter vanligt och är ute på promenad då jag kan, då jag inte känner av foglossningarna så mkt. men jag försöker gå iaf =) Mvh Hanna
Re: Tjock och gravidDet är i morgon jag ska iväg, så det återstår ju att se vad hon säger... Jag får väl säga som det är att jag faktiskt bestämt mig för att gå ner i vikt och att mamma o jag skulle ha börjat VV i måndags, men att jag blev gravid ändrade planerna lite
Både längtar och bävar inför i morgon, men vägde mig i går i alla fall så det inte ska komma som nån chock hur fet jag är när jag kommer till hennes våg =P
Re: Tjock och gravidJag är oxå överviktig jag hade ungefär 20 kgs kilo övervikt när jag var på inskrivningen... och ca 17 kgs övervikt innan jag blev gravid... dock så syntes det inte jättemkt på mig innan eftersom jag är lång, 186 cm... men ändå... Innan vi valde att skaffa ett barn till har jag i 2 år hållt på att försöka gå ner i vikt.... vilket faktiskt gick bra... var nästan nere på idealvikt men så gick ngt fel och jag gick upp igen... nu har jag gått upp 8 kg till och är i vecka 31 (30+4) och hoppas att jag inte går upp mer än 10 kg eftersom min BM har sagt att jag inte får gå upp för mkt... sist jag va där sa hon efter att jag vägt mig att det var bra och att jag inte gått upp för mkt men inte för lite heller... alltså lagom.... så du är verkligen inte ensam...
Re: Tjock och gravidJag har nog närmre.... 40kg mer än vad läkare kanske tycker, 30kg mer än vad jag skulle vilja egentligen...
Re: Tjock och gravidjessican: Tråkigt när det är så... Men bara att bita ihop och försöka att bara äta godis osv en gång i veckan... jag har oxå jättesvårt för det där med godis och ska helst ha ngt sött varje dag... det är jättejobbigt... Men så igår frågade mannen om jag ville ha geischa och jag sa faktiskt nej... jag måste vara sjuk men jag ville inte ha... för ett par veckor sen hade jag inte tvekat att trycka i mig... Man får helt enkelt ta sig i kragen... "Jag kan låta bli" Fast mannen sitter brevid och trycker i sig... Och det är svårt det ve jag själv... Men det finns ingen annan än jag som kan hjälpa mig när jag verkligen vill ha men inte ska... Sen finns ju chansen att eftersom du är överviktigt att du går ner i vikt istället för att gå upp... det gjorde jag när jag väntade mina flickor.... 16 kg totalt... fast så hade jag bara kanske 15 kg för mkt....
Re: Tjock och gravidJessican:
Jag har väldigt mkt övervikt. Som du. Klassas som fet faktiskt och jag är gravid! Min BM var inte alls på mig utan sa; " försök bara att äta normalt. Du behöver inte gå upp något alls!. Det är det målet jag har. Att helst stå still och än så länge är jag ett kilo lättare än vid invägningen som jag gjorde TIDIGT (ca vecka 6). Jag försöker se upp med socker, och jag har inga problem att avstå från det. Man vänjer sig. Promenader har jag inte kommit igång med eftersom jag har onda foglossningar. Men jag försöker att inte klanka ner på mig själv för det! Du ska INTE banta. Ät tallriksmodellen, unna dig lite ibland och ät medvetet så behöver du inte gå upp i vikt. Tänk att en vanlig graviditet väger ca 11 kg. Moderkaka och bebis o vatten o allt! Så går du inte upp ett dyft har du faktiskt gått ner under graviditeten, men om du går upp så är 11-12 kg helt normalt! Vikten är bara siffror!
26 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
|