Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Tjock och mycket mjölk

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Tjock och mycket mjölk

Inläggav CarroF90 10 jan 2012, 16:20

Jo som det står så är min mjölk väldigt tjock eller vad jag ska säga. Men bara på ena tutten! När jag står i dushen och försöker trycka ut lite rinner det som... ja mjukost som man brer på mackor ni vet? Och det känns som att det bröstet blir fyllt hela tiden. Har någon annan haft så att mjölken är annorlunda på ena bröstet?

Och tänkte pumpa men alltså finns det någon limit för hur ofta man får göra det eller kan jag göra det hela tiden om jag så vill?

Och det här med att komma i fas med amningen... Nu vill min pojke amma lite olika olika dagar men många säger ju det här med 4h. För jag får ont och vill amma han efter 2... Kan man liksom mata för mycket?
Ska jag amma var 4e och kanske pumpa emellan då? Kaos! Kan jag förvara det i frysen i en flaska och hur värmer man på den bra om jag t.ex vill åka och träna?

Hoppas ni förstår mitt svammel! Har mycket mjölk och allt är kaos :(
Bild
Användarvisningsbild
CarroF90
Stammis

Re: Tjock och mycket mjölk

Inläggav naellie 10 jan 2012, 16:34

Haha. Vad gäller första frågan så passar jag. Hade kanppt nån mjölk och sinade efter 3,5 månad. Men om jag inte minns fel ska väl den första mjölken som kommer ut vara lite fetare? Bättre att fråga BM än lyssna på mig tror jag :)

Ju mer du pumpar desto mer mjölk får du, gäller ju generellt. Det är väl därför det är bättre om du låter bäbisen styra hur mkt mjölk den behöver ba i brösten. Om det går. Men klart du kan pumpa hur mkt du vill ;)

Vad gäller att komma i fas med amningen så.... amma när skurutten är hungrig. Det enda som händer om du matar för mkt är att bäbisen blir större och kräks ut överskottet. Det finns så många olika teorier om timmar hit och dit. Självklart ska du amma när bäbisen är hungrig. Annars fortsätter dne ju bara skrika och skrika och vara ledsen. Det där med 4 timmar har två förklaringar som jag vet. Den första är att en bäbis som inte går upp i vikt SKA ha mat var 4e timme för att inte tappa ännu mer vikt. Dessutom, barn som har ont i magen ska inte ha mat mer än var fjärde timme eftersom magne aldrig får vila och bäbisen då får ont i magen. En av tjejerna i min mammagrupp blev tillsagd att inte mata oftare än var 4e timme av dne anledningen, och vår Hubbe blev mkt gladare när han inte fick mat så ofta. Men de är ju olika barnen :)

Så vill din son amma olika olika dagar, ja, då är han väl olika hungrig olika dagar då. Inte konstigare med det. jag har fyra syskon och det enda min mamma sade till mig när Hubbe föddes var "Så fort ni tror att ni fått in några rutiner så kommer Hubbe byta rutiner igen. Så försök bara så gott du kan att lyssna till vad han behöver". Lättare sagt än gjort, men ändå :)

Bara att frysa in, tina och micra. Inte konstigare än att värma en flaska välling :)

Lycka till!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav CarroF90 10 jan 2012, 17:54

Okej! Nej jag tyckte det var så konstigt för mjölken har blivit tjockare med tiden men just på ena tutten och BM visste inte varför. Hon sa bara att mata på för funkar det och han inte skriker så är det ju inte illa liksom :)

Tack att du säger det att mata när han vill! För (tyvärr och så är det säkert för många) att folk (släkt) vill lägga sig i och säga hur man ska göra och de tjatade om det med 4h men jag pratade lite BM och hon sa också att mata när han vill. Han skriker ju för att han vill något inte bara för skrikandets skull.

Det är bara jobbigt just att styra hur mycket han vill ha och det i tuttarna just för att de dagarna han inte vill äta lika ofta då får jag kalasont i dom istället och tror att det ska stocka sig och det vill man ju inte. Känner mig verkligen totalt förvirrad :P
Bild
Användarvisningsbild
CarroF90
Stammis

Inläggav smulan_88 10 jan 2012, 21:28

Halloj! Förstår precis vad du pratar om, min mjölk i ena tutten är inte lika fet som i den andra. Och produktionen är inte samma heller, det ena bröstet var överproducerande i början. Och producerar fortfarande mer än det andra.

Om du vill pumpa ur för att bunkra upp ett fråd i frysen bör du tänka på några saker. Delvis att du ökar på produktionen, så de kommer bara vara ännu fyldare. Fryst mjölk kan endast förvaras i tre månader, sen är den bara att kassera. Och när vi låg inne, så sa de till mig att mjölken ska värmas i varmtvattenbad (absolut inte miccro) då mjölken har dendens att bli för varm när den miccras.

Går din lilla kille upp i vikt som han ska så följ hans rutiner isf 4 timmars intervaller.

P.s en barnmorska på sjukhuset sa det så bra ;- alla runtomkring är experter! Så ta deras tips med en nypa salt, för alla barn är olika så bara för att det fungerade med deras barn, betyder det inte att det funkar med ditt eget barn.
Bild
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav CarroF90 10 jan 2012, 22:08

Tack för svaren! Precis så är det ja! Ena tutten är liksom mycket bättre än det andra! Och jag tänkte på det också med att pumpa att då blir det ju mer mjölk och då måste jag väl till slut pumpa mer.. som en ond cirkel.
Men ska nog pumpa lite iaf just för att det ska finnas ett litet förråd utifall att :)

Men jag har ju bara ammat i 6 veckor så mjölkmängden kanske ställer sig in fortfarande?
och ja lillen går upp som han ska... så får väl fortsätta som jag gjort.
Bild
Användarvisningsbild
CarroF90
Stammis

< Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm