Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Torkat renkött?

Har du frågor om kost? Fråga vår kostrådgivare Teresa i hennes frågespalt här på minbebis!

Torkat renkött?

Inläggav jessi78 29 nov 2008, 00:13

Hej,

har nyss haft besök hemma från norrland, och de hade med sig det bästa jag vet...torkat renkött!

Kan jag äta det?!

Tacksam för svar :wink:
Bild
Bild
jessi78
Stammis

Re: Torkat renkött?

Inläggav 30-åringen 29 nov 2008, 12:59

Jag skulle inte kunna låta bli oavsett... hehehe
Det är ju super gott!!!
Tyvärr var det inge svar på din fråga, men kunde inte låta bli....
BildBildBildBildBildBild

BildBild

BildBild

BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
30-åringen
Alltid online

BF: 090114

Inläggav Danem 29 nov 2008, 13:24

Ja man får äta det men jag kommer inte ihåg ifall det var en av grejerna man var tvungen att frysa in i tre dagar innan man äter,
jag själv älskar verligen det och har då tänkt frysa in nästa gång jag köper bara för att vara på den sära sidan :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav TeresaHellgren 01 dec 2008, 18:39

Hej!

Jag ber om ursäkt att det inte kommit något svar på detta förrän nu. Mina bevakningar på dessa trådar har återigen slutat fungera, så jag såg inte detta inlägg förrän nu.

Hursomhelst, med torkat renkött är det precis som ni tror - det måste frysas ner först i minst tre dygn innan man äter det. Då dör de eventuella toxoplasmaparasiter som finns i köttet.
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

Inläggav idamarja 04 apr 2009, 18:02

oj...nu får ja dåligt samvete...vi har just tagit ner det första torrköttet för i år, och jag har ätit med god aptit, jag trodde det var lungt eftersom min barnmorska sa att det inte var nån fara eftersom min kropp är så van vid torkat renkött eftersom jag vuxit upp med att äta det i stort sett dagligen året om, har hon fel?

I början när ja mådde som mest illa var det i princip det enda jag kunde få ner, men det torrköttet hade varit fruset länge o väl som tur är.
idamarja
Stammis

Inläggav TeresaHellgren 04 apr 2009, 21:03

idamarja skrev:oj...nu får ja dåligt samvete...vi har just tagit ner det första torrköttet för i år, och jag har ätit med god aptit, jag trodde det var lungt eftersom min barnmorska sa att det inte var nån fara eftersom min kropp är så van vid torkat renkött eftersom jag vuxit upp med att äta det i stort sett dagligen året om, har hon fel?

I början när ja mådde som mest illa var det i princip det enda jag kunde få ner, men det torrköttet hade varit fruset länge o väl som tur är.

Hej Idamarja!

Det kan mycket väl vara så som din barnmorska säger! Det är inte helt ovanligt att man är immun mot toxoplasma om man har växt upp som du eller om man haft katt när man var barn. Jag tycker absolut inte att du behöver oroa dig för det kött du ätit med den bakgrund du har. Om du ändå vill vara helt 100 kan du ju frysa ned köttet i fortsättningen om du vill. Gör precis som du känner känns bäst!
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

< Återgå till Kostrådgivning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm