Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Tråden för oss med snabba förlossningar!

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: Tråden för oss med snabba förlossningar!

Inläggav E Maria 12 dec 2011, 10:16

Tänkte dela med mig om när jag föddes... Mamma berättar ofta om det =)

Kl 14.00 en lördag kom den första värken. Det var första tecknet på att något var på gång överhuvud taget, och värken kom med full kraft.
Kl 14.05 gick vattnet och värkarna är täta...
Kl 14.15 åkte de hemifrån och påbörjade den ca 30 minuter långa bilresan mot förlossningen... Mamma ville vända och hämta kameran som de glömt med pappa sa "i helvete heller" och gasade på...
Kl. 14.45 la de på pengar på parkeringen (efter att mamma klamrade sig fast vid en lyktstolpe och vägrade släppa tills pappa betalade parkeringen som han först tänkt strunta i.)
Kl 14.50 var de uppe på förlossningen och mamma gapar och skriker att det är bråttom och vaggar fram bredbent som en anka och får av sig skorna i farten på nåt sätt... Barnmorskan skrattade lite och sa "ta det lugnt, så fort går det inte." Vid undersökningen var dock mitt huvud redan ute och då blev det bråttom. Ut med städerskan med huvudet före...
Kl 14.53 var jag ute...

Barnmorskans första kommentar: Varför i helskotta kom ni inte in tidigare?!

Sedan kom ytterligare en barnmorska in från korridoren med mammas skor dinglandes och frågade om det var hennes...

Kan tillägga att jag är andra barnet. Mammas första förlossning är vad man nog kan kalla en normalförlossning...

=)
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav grodan 12 dec 2011, 17:53

Pratade med min barnmorska o sa det, vad fan gör jag om vattnet går hemma? Ring ambulans o lägg dig ner! Sist kom jag in med 8 cm öppen och intakta hinnor och trodde verkligen inte att det va på g.
Tur att det är 7 månader kvar men jag kommer ladda med rena handdukar etc i en korg hemma om det skiter sig ;)
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav exit 14 dec 2011, 15:08

Jag är också lite skraj för att nästa ska ploppa ut innan man hinner fram till telefonen haha. Blir nog att åka in vid minsta tecken för att vara på den säkra sidan ;)
Bild

MA 8/1-12 (v17+2)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Status: Det kom en underbar liten kille 20110227

Inläggav grodan 14 dec 2011, 17:05

Skönt att höra att jag inte e ensam om att nojja om det här….. svårt svårt...
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav CarroF90 09 jan 2012, 19:33

Herregud vilka snabba förlossningar vissa haft! Min tog ungefär 5h och det tyckte jag var fort för att vara förstföderska :shock: Kom in vid halv 5 och vattnet hade inte gått. Så punkterade dom mig tillslut och så vips 9.23 var han ute.

Nu är jag inte gravid men dom säger ju att det går fortare med nästa barn så är lite nojjig över det om jag skulle bli gravid igen :P
Bild
Användarvisningsbild
CarroF90
Stammis

Inläggav kristallklarvinter 10 jan 2012, 01:54

Jag blir verkligen förvånad över vilka "råd" alla får när de ringer till FL. "Det kommer nog inte något förrän imorgon då du är förstföderska" fick jag höra, fast jag hade varit hemma från FL i en ca 2 timmar och var nere på värkar med 1-1,5 minuter mellan. Andra har ju också fått höra liknande "2 timmars värkar med 3 minuter mellan" Yeah right säger jag! Dessa människor om några måste ju veta att ALLA är olika?

Mitt vatten gick 14:30. Åkte in så vi var där 17:00. Blev inte klokare på infon vi fick där eftersom BM inte kunde kolla ordenligt pga infektionsrisken efter vattenavgång, men tydligen var det långt kvar.
19-19;30 sätter värkarna igång med FULL kraft enligt mig som knappt haft mensvärksmolande eller onda SD innan.
20-21 klockar vi värkarna då jag varken kan sitta eller ligga ner. De är oregelbundna i "styrka" då de varierar mellan 45 sekunder och närmare 2 minuter men går på 40 minuter ner från 5-6 min mellan till 1,5-2 minuter.
21:30-23:45 ca ringer vi FL och får svaret jag skrev innan, att vi ska vänta, "man ska ha 3 lika starka värkar på 10 minuter".
5 minuter senare ringer jag och säger att jag kommer nu och att de får ordna plats till mig för jag kan inte vara hemma längre.
22:40 skrivs vi in efter att jag propsat på ingen CTG för jag kan inte ligga ner. BM ser väll på mig när jag har 3 värkar på typ 5 min att det är sags för FL rum. 8 cm vid koll.
00:56 var han ute.

Jag har ingen tidsuppfattning efter att värkarna startade men jag upplever definitivt förlossningen som snabb, då jag aldrig hann vänta eller testa något på FL.
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Föregående

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm