Tråden för oss med snabba förlossningar!

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Tråden för oss med snabba förlossningar!

Inläggav <mys-mamma> 03 jan 2010, 19:48

Hej!

Förlossningen med nästkommande barn närmar sig sakta men säkert! Jag har funderat mycket över detta med förlossningen. Till saken hör att förlossningen med min son gick ganska fort. Jag fick första värken omkring 23:00 på kvällen. Det började kraftigt på en gång och efter två timmar hemma stod jag inte ut längre. Åkte in till förlossningen, kom dit omkring 01:10. Var då öppen 4 cm. 01:30 gick vattnet, 01:45 började krystvärkarna och efter 3 krystvärkar klockan 01:55 var han ute.

Nu ska ett till barn födas och denna gång är allt lite mer komplicerat; som att barnvakt ska skaffas (helst) och sambon ska hinna hit ifrån Stockholm (vi bor i Gävle, men han jobbar i Sthlm).

Tankarna och funderingarna är många :D
Jag vet att det finns många fler mammor här med snabba förlossningar bakom sig, så jag tänkte starta en tråd där vi kan ventilera våra tankar och känslor kring detta (man behöver inte vara gravid igen för att få skriva i tråden såklart!), kanske komma med tips och hjälp och stöttning eller så kan det bara få vara skönt att få dela med sig av sin historia!

Hoppas att någon snabbföderska känner för att skriva i tråden!!
Älskade, underbara barn
Teodor 2007-12-06
Vilgot 2010-03-31

barnbus.blogg.se
<mys-mamma>
Alltid online

Re: Tråden för oss med snabba förlossningar!

Inläggav cf 03 jan 2010, 21:53

Jag känner också lite oro för detta. Dock gick det inte lika fort för mig. Började med vattenavgång vid halv elva, halv tolv började värkarna, skrevs in på förlossningen 00.30, öppen 8 cm och ca 2 timmar senare var han född. Lite skraj är jag eftersom de säger att det kan gå ännu fortare med nästa barn och då ska man helst hinna få hit en barnvakt. Tack och lov bor vi iaf hyfsat nära sjukhuset, även om resan dit förra gången kändes som en evighet...
Bild

Bild

Bild
cf
Alltid online

Inläggav <mys-mamma> 03 jan 2010, 22:25

cf: har ni bestämt vem som ska vara barnvakt/ har ni alternativ? Jag tycker att det nästan är det knepigaste, att hitta en barnvakt. Alla släktingar bor minst två timmar bort (i andra städer) så det kan bli svårt att hitta någon som kan komma snabbt! Antagligen blir det så att sambon får vara hemma med sonen (om han inte är på jobbet vill säga) och jag får åka in och föda själv :roll: Födde själv förra gången också... Vore ju kul att ha lite "vittnen" denna gång :)
Älskade, underbara barn
Teodor 2007-12-06
Vilgot 2010-03-31

barnbus.blogg.se
<mys-mamma>
Alltid online

Inläggav Flickan 03 jan 2010, 22:30

Oj då vilka snabba förlossningar.. Min va inte direkt snabb 9tim 50min på förlossningen..
Men tänkte på detta med barnvakt,våra släktingar bor typ 26 mil från oss så vi har valt ett par bekanta som själv erbjudit sig o passa Julia då,dom valde vi för att vi vet att julia trivs hos dom!!
Användarvisningsbild
Flickan
Alltid online

BF: 121201
Bor: Motala
Status: Väntar bebis nr 3

Inläggav Happy 03 jan 2010, 23:40

Hej på er.. har redan börjat oroa mig och vi har inte planerat barn nr2 än. men Adam kom med en raketfart.. fick värkar ca 22, inskriven på FL 23.15 då öppen 6cm, sen är han född 01:24 (med 14 min krystvärkar) så ja, tankarna rullar på.. min bm sa.. -Ja nästa gång kanske bebisen kommer på EN VÄRK :shock: du skulle kunna föda hemma.. NO WAY tänkte jag..
Jag kommer nog leja grannen, Känner ett par som bor granne som tur är. sen kommer ja nog bli så nerklen att föda i bilen så ja kommer hänga på dörren till FL så fort de kniper till i magen :lol:
Bild

Bild
Happy
Alltid online

Inläggav Annah18_ 04 jan 2010, 00:37

Hej jag hade också en jättesnabb förlossning. Åkte in till förlossningen efter 2 timmars värkar. Hade ont men inte så att jag förstod att det var riktiga värkar. Kom in till FL och var öppen 4 cm och 10 min senare var jag helt öppen. Började krysta och vips så var han ute. Härligt:)

Vi får hoppas att det inte blir i bilen nästa gång :D :shock:
Annah18_
Alltid online

Inläggav cf 04 jan 2010, 08:50

<mys-mamma>: Usch, föda själv vet jag inte om jag skulle klara...den tanken är skrämmande. Vill ha nån å bryta fingrarna och ge tinnitus...skämt å sido, tyckte det var suveränt med stöd helt enkelt. Mina föräldrar bli barnvakter, alternativt min syster. Men de bor båda ca 30 min från oss med bil, men vi får väl mötas halvvägs. På sjukhuset kanske?

Måste berätta om en kompis, hon blev igångsatt första gången. Förlossningen tog 30 timmar någonting sånt och andra gången gick det så fort att hon fick förlösas hemma med hjälp av sin man.
Bild

Bild

Bild
cf
Alltid online

Inläggav <mys-mamma> 04 jan 2010, 09:37

Hihi, min mamma har också fått förlösas hemma :D Och i en ambulans en annan gång. Men hon har fått fem barn, och det sägs ju kunna gå fortare för varje barn :P

Kul att det är så många med snabba förlossningar!! Vi har ingen bil så det får bli föda i taxi för min del om det skulle te sig så hehe.. Men jag ska också hänga på låset till förlossningen vid första förvärken och vägra gå därifrån ;) ;)

Nä skämt å sido, jag skulle nog gärna i alla fall hinna vara på förlossningen i två timmar innan ungen kommer ut... Men jag åker in direkt när första värken kommer och är jag bara öppen en cm så kommer jag traska omkring på sjukhusområdet för hem kommer jag inte åka!!

En annan sak är att jag ska jobba (förhoppningsvis) fram till två veckor innan BF och förra gången kom min son nästan en vecka för tidigt så jag är ju lite rädd att det ska starta på jobbet också. Men då är man ju inte själv i alla fall. Men skulle gärna vilja kunna välja vilka arbetskollegor som jobbar då om det skulle sätta igång där. Man vill ju inte bli förlöst av vem som helst :P
Älskade, underbara barn
Teodor 2007-12-06
Vilgot 2010-03-31

barnbus.blogg.se
<mys-mamma>
Alltid online

Inläggav cf 04 jan 2010, 10:33

Usch ja, tänk om det skulle sätta igång på jobbet. Min son kom nästan 3 veckor för tidigt. Jag jobbade på fredagen och natten till måndagen föddes han...
Bild

Bild

Bild
cf
Alltid online

Inläggav Happy 04 jan 2010, 21:34

cf : att de kan skilja så mkt.. första 30 tim nästa bara plopp ungefär.. haha.. men gud, ja läste någonstans.. om de va i föräldrar och barn tidningen att där var det en som knappt hann in hon fick hjälp av barnmorskorna att hålla i huvudet på bebisen medans som gick bredbent in på FL.. :lol:
Bild

Bild
Happy
Alltid online

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm