Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

Träning?

Tips om träning under graviditeten, ta hand om din hälsa.

Träning?

Inläggav Cecolia 11 dec 2009, 20:33

Hej allihop!
Jag bara funerar lite på fall jag kan springa under graviditeten? Jag är ju i slutet på V.15 och om man läser om graviditeten vecka för vecka här på min bebis så står det på V. 15 att man inte får hoppa för då åker barnet ner i bäckenet och jag menar när man springer, då hoppar det ju, det känner man ju bara på brösten :oops: hehe.
Vad tror ni? Vore tacksam för svar.
Cecolia
Nykomling

Status: gravid

Re: Träning?

Inläggav Jenny 24 juli 20 feb 2010, 09:47

Jag har läst att man i stort sett kan träna som innan graviditeten fram till v 16. Jag sprang i v 15 men rätt lugnt. Springer forfarande på löparbandet men kortare stunder är nu i v 18. Har hört att det inte är någon fara att hoppa om man inte har foglossningar eller får ont.
Jenny 24 juli
Nykomling

BIM: 100727

Inläggav Aurora 20 feb 2010, 12:53

Det råder delade meningar om det där med hopp och sånt. Jag själv slutade springa tidigt (typ v 8), men har en kompis som joggade fram till v 24. Känn efter vad som känns bäst för dig! Tror det viktiga är att du lyssnar på kroppen och tar det lugnt! Småjogg är nog helt okej...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121106

Inläggav SoMsbebis 14 apr 2010, 07:34

Hej!
Jag är ny som gravid - men gammal som personlig tränare *skrattar*
Eftersom skelettet blir "skörare" så skulle jag undvika direkta hopp - ang löpning så gör det sakta och försiktigt på mjukt underlag. PW eller rask promenad är att rekomendera, även om du gillar att löpa så prova att gå i intervaller, med stavar eller liknande samt göra några övningar under promenaden så blir det minst lika effektivt som löpning. Lycka till!!
SoMsbebis
Stammis

BF: 101217
Status: Världens lyckligaste!!

Inläggav mikafika 14 apr 2010, 10:53

Hur tidigt kan man börja med gravid yoga egentligen? Jag är i v12 och har inte tränat på säkert ett år nu men känner att jag kanske borde börja med ngn form av träning som kan hjälpa kroppen med graviditeten. Någon som har en idé för en relativt otränad person :oops:
BildBild
mikafika
Alltid online

BF: 271010

Inläggav Nat 20 apr 2010, 12:28

Hej,

Mitt råd är att man ej bör börja med löpträning om man ej tränat det tidigare. Är man dop en van joggare så är löpning bara nyttigt så länge man inte får ont av det. Kroppen säger stopp om man riskerar att skada leder och liknande och man får direkt ont.
Var noga med att inte få maxpuls eller mjölksyra då detta bevisats vara dåligt för bebisen.

Jogging i lugn takt med bra skor i skogen är både lugnande, harmoniskt och dina feel good hormoner är säkerligen bara positivt för bebisen.
BildBild
Nat
Alltid online

Inläggav Vimsa 25 apr 2010, 10:51

Jag är i vecka 23 och kör styrketräning på gym 2 gånger i veckan. Jag rådgjorde med en tränare där som sa att jag kunde köra på i princip som vanligt så länge jag inte fick besvär eller ont. Jag kör inga magövningar och inget som anstänger höften eftersom jag känner av lite foglossningar. Tränaren sa att det var viktigare att vara försiktigt med konditionsträning eftersom man får så mycket mer blod i kroppen så det är ganska ansträngade för hjärtat att pumpa runt om man får för hög puls. Jag kör självklart inte för fullt med vikterna utan så att det är lagom anstängade. Jag tränar inte för att bygga kroppen för fullt utan för att hålla igång och få lite extra styrka till tiden efter graviditeten :)
Vimsa
Nykomling

BF: 100822

Inläggav ulrika124 25 apr 2010, 11:14

Jag är snart i becka 30 och jobbar med träning 100% som platschef på en större gym: Jag tränar spinning, lättare pilates för sneda magmuskler och rygg samt rörlighetsträning som yoga gravid yoga) och mår toppen av detta. Även jätte bra att köra styrka med program som är anpassade för oss gravida. Finns en super bra bok om ni är osäkra eller nyfikan på träningen under grav tiden
Stark,glad,gravid skriven av maria wigbrant och jonas lissjanis

Det viktiga är att alltid lyssna på kroppen, en del kvinnor kan springa länge medans en del får sluta tidigt pga att det inte känns bra eller foglossningar.

Lycka till med din träning
Bild
Bild
Användarvisningsbild
ulrika124
Alltid online

BF: 100711
Status: mamma :)

Inläggav Jennzan 25 apr 2010, 15:33

Jag tränar MRL (Mage rumpa lår) varvat med kondition. Är det några speciella övningar man bör undvika? tex plankan, situps.
Ska man vara försiktig redan från början eller allt eftersom?
Har bara vetat om min graviditet i en vecka och är oerhört nervös för mf. Man vill ju inte orsaka mf för att man tränar!
Jennzan
Stammis

Inläggav ulrika124 26 apr 2010, 07:51

Man kan träna raka magmuskler fram till ca V 15 sen bör man trappa ner, eftersom dom ska dela på sig så kan själv "läkningen" efter grav bli längre om man kör på för hårt med dom raka magmusklerna fär länge, men dom sneda magmusklerna har det visat sig vara bra att träna för dom hjälper till mkt under FL arbetet, finns många bra övningar som är modofierade för oss grav,

det jag menar med läkning är när själva magmusklerna ska dra sig tillbaka och mötas igen.

Jag träna pilates och core fram till V 16 sen kändes det inte så skönt längre. Men tränar dom sneda magmuslkerna ihop med modifierad pilates.

Lycka till :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
ulrika124
Alltid online

BF: 100711
Status: mamma :)

Nästa

< Återgå till Träning & hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm