-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Träning och graviditetRe: Träning och graviditetMickan86: Det är lite olika hur snabbt muskleran delar sig, men det brukar ske runt v.20 har jag hört. Jag körde fram till v 21 men är fortfarande inte helt säker på om mina delat sig. Alla säger att man ska känna och märka det tydligt men det har inte jag gjort så vet ej om de gjort det. Men ha i alla fall slutat för säkerhets skull
Re: Träning och graviditetMina delade sig nog redan runt v.12 denna gången men senare förra graviditeten. Kör dock fortfarande lite vanliga sit ups, men det är bara i slutet av bland annat boby pump passen, känns helt ok. Jag märker tydligt att dem delat på sig när jag t.ex. knäpper upp min bh och då liksom gör en sträckning bak. Sen kan jag känna det om jag spänner magen och trycker med fingrarna i mitten av magen uppifrån och ner mot naveln, lite märklig känsla att det är helt mjukt där
Måste bara dela med mig av ett tips till er som väntar första barnet, trots att det är trist och lätt att glömma så tänk på det där tjatet om knipövningar och gör det. Jag tyckte att jag gjorde det en del under graviditeten och var kanske inte jätteflitig efter förlossningen då man fick rekommendationer om att göra 30 rep. x 3, 3 gånger om dagen. Jag märker av att dessa muskler inte är helt som dem skulle vid vissa ansträngningar t.ex. när jag spurtar, vissa hopp osv. Värre blir det väl efter denna graviditeten... så bara till att knipa.
Re: Träning och graviditetTack för tipsen tjejer! Då fortsätter jag med sit ups så länge det känns bra
Och skatten tack för tipset med knipövningar. Ska försöka lägga det på minnet och faktiskt se till att göra dem! Det är ju egentligen inte anstängande.. bara det att man ska komma ihåg det
Re: Träning och graviditethär kommer dumsnuten igen med ytterligare en dum fråga
När ni styrketränade i början, hade ni tunga vikter? T ex när jag kör bröst så använder jag mig av 12 kgs alt 15 hantlarna (alltså 12*2=24kg totalt) Är detta för tungt? Det borde väl vara okej i första trimestern?
Re: Träning och graviditetKöpte boken av Maria Wigbrant för några veckor sedan och kollade upp det där med magträning, det står följande:
"Forskning har inte visat att träning av magmusklerna skulle vara skadlig medan du väntar barn, men man rekommenderar inte gravida att träna om man kan se en utbuktning av distansen (separation av linea alba). Anledningenär att det har visat sig att hopläkningen av linea alba tar längre tid om den utsätts för stor belastning. En allt för stor separation kan också leda till ryggvärk. Undvik att ligga på rygg och lyfta båda benen samtidigt. Det leder till en forcerad rörelse som ökar trycket mot bäckenbotten." Detta kanske ger lite vägledning gällande magträningen. Mickan86: Det är väl ingen dum fråga! Jag tror du kan köra på dessa vikterna ett tag till, än så länge har jag inte ändrat mina vikter. Tror det hade varit annorlunda som du nyligen börjat styrketräna, men har du kört det ett tag så är ju kroppen van. Var på Body Balance igår och körde release 52 för första gången, tyckte den var så bra och man fick verkligen upp pulsen och det var bara en övning jag fick byta ut
Re: Träning och graviditetHej! Jag startade ju tråden men har sen glömt skriva på jättelänge. Jag är i vecka 19 nu och har hittills kört på nästan som vanligt med all träning. Det känns fortfarande bra och träningen är fortfarande ett "måste" för mig.
De förändringar jag gjort är: *Gör inte längre vanliga sit-ups, men tränar sidorna av magen, nedre samt "inre" musklerna samt statiska övningar. På fötterna när ja kör sidoplankan, men på knäna då jag kör vanliga plankan eftersom mina magmuskler delat sig rätt så mycket redan (buktar ut när jag gör armhävningar el plankan på tårna) * En extra vilodag då jag max går en promenad (2 vilodagar/v) * Har den senaste veckan börjat undvika tunga vikter över huvudet, tex axelpress. Gör ff övningarna men med lättare vikter. * Undviker höga hopp och kickar på t.ex Body Combat passen samt försöker börja undvika snabba okontrollerade utåtrotationer med benen på dansklasser och dyligt. * "Känner efter" mer och MÅSTE inte maxa som tidigare. Jag kör dock spinning som vanligt, Vad har ni andra för erfarenhet av det? Har hört olika bud om man bör undvika att ska STÅ upp och spinna eller inte från ca vecka 20? Så länge det känns bra -är det okej eller kan det straffa sig senare med smärta/problem med höfterna?? Är det någon mer som är "överrörlig" i lederna. Det har jag nämligen alltid varit och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det nu som gravid. Jag håller ju inte på att tämjer/stretchar och så i onödan, men jag gör ju säkert vissa översträckningar utan att tänka på eftersom jag inte känner gränsen där den egentligen går för "normalstela". Och nu när man är extra uppmjukad i bäckenet är man väl ännu rörligare kanske... Någon som har erfarenhet, vad kan hända?? Hoppas någon har något svar och att jag kan svara på andras frågor. Ska försöka vara mer aktiv här framöver Trevlig helg och träna på -men på en för DEJ anpassad nivå!!
Re: Träning och graviditetDalkulla: verkar som vi är ungefär lika långt i graviditeten. Är beräknad till den 30/8.
Jag kör också på som vanligt än så länge, men märker av magen mer och mer. Undviker också övningar där de raka magmusklerna jobbar och känner att jag inte kan köra plankan på tå så länge som innan. Har fått lite sammandragningar och spänning i magen är jag t.ex. Är ute och springer så det blir lite lugnare tempo och inga intervaller. Var på bl.a. Body gommar idag, kör inte det i vanliga fall men tyckte inte det kändes så bra, mycket hopp och sådär vilket jag undvek och det känns inte kul när man inte kan köra fullt ut... Blir en löptur i kväll, helt underbart vår väder nere i Skåne idag! Annars känner jag inte att jag blivit överrörlig ännu. Inget jag tänkte på förra gången heller. Gick på gravidyoga till v 37 och där var det mycket övningar där man sträcker ut. Tyvärr kan jag inte ge dig något svar men försök kanske undvika så mycket stretch i höfter och ljumskar samt vridningar där du står still med underkroppen och vrider överkroppen. Kanske andra som har bra tips på detta. Ha en trevlig helg!
Re: Träning och graviditetSkatten: Tack för ditt svar ändå, roligt med nån som är på samma nivå och att vi är lika långt gångna
Håller med dej om pass med för mycket hopp o sånt, att behöva undvika och därmed inte köra fullt ut är ju jättetrist! Hellre köra sånt som funkar och känna att man får ut mer av träningen! Löpning är ju underbart nu när det är vår och barmark igen. Gillar egentligen inte asfaltslöpning dock, men det kommer dröja innan det är snöfritt och torrt nog att springa i skogen här på många veckor tyvärr. Lycka till, hoppas träningen fungerar fortsatt bra i många veckor till!
Re: Träning och graviditetHur går det för er med träningen?
Här är det än så länge som vanligt men det tråkiga är att jag tycker inte det känns som det ger något... Blir lite besviken. Det gör väl säkert det men trots löpning och promenader så tycker jag att jag blir anfådd snabbare och känner mig tung i benen på kvällarna. Bara att inse att graviditeten verkligen påverkar kroppen, men såhär kändes det inte förra gången... Idag blir det Body Pump och kanske en power walk efter för att få lite kondition också. Annars blir det 2-3 styrkepass och 2-3 löpturer per vecka + nästan dagliga promenader för min del. Hur ser träningsveckorna ut för er del?
|