Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Träning och graviditet

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Träning och graviditet

Inläggav dalkulla 18 jan 2011, 21:03

Hej!
Finns det fler träningstokiga tjejer som vill dela med sig av erfarenheter och tips när det handlar om träning under graviditeten???

Själv har jag tränat väldigt mycket i flera år och har väldigt svårt att tänka mej liv utan träning. (lite tendens till träningsnarkoman ..det kan jag erkänna 8) )

Jag har minskat ner 1-2pass per vecka och försöker nu hålla mej till 5 pass. (gravvecka 9)
Gym, spinning, löpning, simning och dans, totalt ca 7h.
Det känns fortfarande bra, springer milen i princip lika snabbt som tidigare och passen på gymmen fungerar som tidigare. Det jag har märkt en försämring på är intervallträningen -där märks den försämrade syresättningen som den ökade blodmängden orsakat tydligt!! :)
Antar att det också påverkat att min återhämtning är sämre -jag är mer trött efteråt och FRYSER ofta (trots mycket kläder inomhus) ett bra tag efter passen..

Men det här med att "lyssna på kroppen" ÄR ändå svårt.. var ska man sätta gränsen??
Jag förstår ju att jag kommer behöva minska mer o mer på träningen, men inte ännu väl!...
Min störta skräck är att få svåra foglossningar -vad kan man göra då??

Hoppas som sagt det finns fler träningsintresserade som vill diskutera detta :)
Bild
Användarvisningsbild
dalkulla
Stammis

BF: 110910
Status: mer än halvvägs och mår toppenbra! :)

Re: Träning och graviditet

Inläggav naellie 18 jan 2011, 21:11

Hoppskutt!

Sålänge du mår bra och bäbisen inte far illa kan du la träna på som vanligt. Håller man kroppen igång hela tiden minskar väl skaderisken.

Sedan ska man väl akta sig för att gå upp för högt i puls och tänk framöver på att du kommer få minskad mängd ledvätska (är det väl?) som dämpar stötarna när du tränar.

Jag joggade fram till v 6-7 men sen mådde jag för illa. Sen joggade jag igen v 16-18 och sen blev det inte bekvämt för magen längre. Nu cyklar jag och kör enklare styrketräning på gym. Det gör ont, spänner, sticker, drar och hugger så det är liksom inte så skoj att träna ;)

Foglossning är nog inte så mkt att göra åt om du drabbas- bara hoppas på att det blir lindrigt och ta de hjälpmedel som du kan få.

:)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav asa.p 18 jan 2011, 21:36

Hej,
Jag är nu i vecka 24 och tränar på. Innan jag blev gravid cyklade jag mest. Springer, åker längdskidor och gymmar även. Nu när det inte är möjligt för utomhuscykel blir det mindre även av inomhuscykel pga att jag då brukar köra intervall. Jag körde en del intervall i början men pulsen var värdelös och det gjorde mig motivationslös. Nu springer jag 2-3 gånger i veckan 30-60 minuter. Gymmar ca 1 gång. Cyklar 0-1 gång och åker skidor ca 2. Jag brukar köra 5-6 pass i veckan. Träningen går bra. Min mage är inte så stor och jag mår bra av att röra på mig. Har alltid gjort det. Det jag har svårt för är magövningar (gör ont) och att komma upp i puls (det struntar jag i). I början var jag väldigt trött, mellan vecka 6-12 kanske. Då tränade jag inte lika mycket ca 3 pass i veckan, mest för att hålla igång.

Jag tycker du ska njuta av din träning och lyssna på din kropp. Det är lätt att påverkas av vad andra tycker om ens träning och kommer med synpunkter på varför och hur mycket man tränar. Kör på och ha kul. Jag är också rädd för att drabbas av foglossning och man kan ju undvika att belasta bäckenet för mycket. Tex inte utfall eller om man har ont av stötig löpning det också. Jag gör övningar för att "stärka" ländrygg, djupa magmusklerna.

Lycka till!!
asa.p
Stammis

Inläggav dalkulla 18 jan 2011, 21:51

tack för snabba svar :) TACK för era råd!
Skönt att höra dej åsa, att det fungerar så bra för dej med träningen fortfarande. Jag kör nog på med intervallerna ett tag till, men i det lite lugnare maxtempo som jag redan tvingats till de 2 senaste veckorna.

Stämmer nog (tyvärr) också bra att det kommer finnas många som har synpunkter på varför och hur mycket jag tränar under graviditeten. Har nämligen flera kompisar som i princip slutade träna helt när de blev gravida..
och redan innan graviditeten har jag haft "ögonen" på mej eftersom det finns dom som tycker jag tränar för mycket..

Lite därför som jag ligger lite lågt med att berätta att jag är gravid också -för att folk genast tar sig rätten att "tycka" så mycket om en...

Har en till fundering, åka slalom i vecka 12.. det är väl okej?
Bild
Användarvisningsbild
dalkulla
Stammis

Inläggav asa.p 18 jan 2011, 22:25

Jag tycker det är superkul att diskutera träning och blir glad när tillfället ges :) Jag kör fortfarande på ganska hög ansträngning dock inte på samma sätt som förut. Innan jag blev gravid körde jag på testcykel olika typer av intervall med pulsklocka. Nu kör jag istället "naturliga" intervaller uppför en backe eller likanade utan pulsklocka och med känsla som indikator. Det känns bättre och håller träningen "på en sund nivå". Tror inte det är farligt att komma upp i puls (om man nu kan det som gravid).

Slalom i vecka 12 är väl bara dåligt om du skulle vurpa och slå magen. Men för att det ska vara farligt får du nog vurpa rejält. Bebisen ligger så skyddad. Däremot senare när lederna börjat mjukas upp pga relaxin (eller vad det nu heter) så skulle jag nog undvika svängiga sporter.

När du börjar känna din bebis sparka så kommer du märka hur stilla han är när du tränar. Jag tror det beror på att han vaggas till sömn och då känns det avslappnande för den med att man tränar ju :) (egen teori)

Vad tycker du mest om att träna? Tävlar du eller är det på ren motionsnivå?
/åsa
asa.p
Stammis

Inläggav Sandra_k 18 jan 2011, 23:13

Hej!
Här är en som inte alls brukar träna. :oops: Däremot så tänker jag ofta att nu jävlar ska jag ta tag i det (som säkert många andra).. :wink:

Jag har länge varit jättesugen på att beställa "Zumba", vad tror ni om det som träningsform när man är gravid??

Har ni något annat tips på vad man som nybörjare + gravid kan ägna sig åt?
Hitintills har man ju varit så trött att man max har orkat ta en promenad, förhoppningsvis återkommer energin inom kort!

Sandra
Sandra_k
Stammis

BF: 110801
Status: Gravid

Inläggav Nelia 19 jan 2011, 00:21

Kan man träna magövningar med coreboll som vanligt? Jag rehabtränar mycket med corebollen (har nack-problem sen tidigare så det är långsam omstart och naprapat som gäller) och vill ju kunna fortsätta med det. Har äntligen kommit igång såpass att jag kör rätt tuffa övningar för rygg, mage och ben med bollen samt styrketränar rygg, bröst och axlar. Blir träning ca 4-5 dagar/vecka och då värmer jag alltid upp 20-30 min powerwalk eller crosstraining. Borde väl kunna köra på som vanligt tills illamående, foglossning m.m. sätter stopp?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav tt78 19 jan 2011, 13:33

Hej tjejer! Ansluter mig gärna till denna gruppen då jag med gillar att träna och hoppas på att kunna hålla igång så gott som in i det sista :)
Dock så har jag precis börjat träna igen efter 3 månaders uppehåll då jag varit totalt utslagen av tröttheten. Men nu är energin återvänd och det är så skönt att röra på sig igen.
Tränar 3 gånger i veckan + någon rask promenad. Har blivit Core, Step och skidåkning än så länge. Tänkte ta upp spinningen och styrketräningen med.

Nelia: Det är nog bara för dig att köra på, du är inte så långt gången heller så det är nog bara bra träning!

Någon som har erfarenhet av Core och längre gången i graviditeten? Än så länge kan jag inte känna att mina magmuskler delat sig så jag kör på som vanligt, men väljer att inte ha den tyngsta belastningen utan kör lite lättare. Men de inre magmusklerna kan man väl träna under hela graviditeten?

Sandra_k: Zumba finns på vissa ställen speciellt för gravida så tror det är jättebra träning!

Dalkulla: Slalom i v 12 borde inte vara några problem. Bebisen ligger ju skyddad inanför blygbenet och har inte riktigt kommit utanför ännu. Jag kände min livmoder ovanför först i v 15-16. Klart att man ska ta det lite extra försiktigt bara och åka med sunt förnuft! Men kolla med din BM för säkerhets skull.
Så älskad från första stund!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
tt78
Alltid online

BF: 110707
Status: Äntligen gravid efter 1,5 år

Inläggav dalkulla 19 jan 2011, 19:58

Kul att höra flera träningssugna tjejer!

Bra att du vill komma igång Sandra :) Zumba är ju en jätterolig träningsform som du nog kan träna flera veckor till, undvik eventuella hopp när magen börjat bli tung bara.
Komplettera promenaderna med styrkeövningar för bland annat mage/rygg/axlar..glöm inte de "inre" magmusklerna, bäckenbotten. Ska du träna hemma är en coreboll och en matta en bra investering. Hantlar eller vattenflaskor som tyngder.

Simning/vattengympa är också skonsam och väldigt bra träning som man kan fortsätta med i princip hela graviditeten (om man inte får svårare foglossningar)
Lycka till med att komma igång!! :)

tt78 Skönt för dej att kunna komma igång igen -hoppas du får bibehålla energin ett bra tag till! :) Coreträning är nog bara bra! Fråga din instruktör om du går på pass, kanske att det är vissa övningar du bör undvika när magmusklerna börjat dela sig.. medan det bara är bra att bibehålla andra övningar. Ryggen och sidorna av bålen är det ju positivt att underhålla styrkan i.

Tack för svaren om slalom, så jag har tänkt också.
Bild
Användarvisningsbild
dalkulla
Stammis

Inläggav dalkulla 19 jan 2011, 20:11

Åsa Jätteintressant att höra om dina erfarenheter. Jag har inga större problem med pulsen ännu, kör som sagt med intervaller på löpbandet och visst har jag märkt försämring. Men inte så markant. Å jag springer ju inte till jag stupar (längre:) så någon skyhög puls är det inte tal om. Men jag tror inte heller det kan vara någon fara att komma upp lite i puls kortare stunder.

Kul att höra att bebisen blir lugn av att du tränar -måste ju innebära att bebisen mår bra av det!!
När det gäller slalomen kommer det vara en engångsgrej, är så sugen på att åka en dag bara :)

Jag tränar mest för min egen del, ingen lagsport eller så. Inte ens med i någon löparklubb även om jag varit lite sugen på det eftersom jag de senaste två åren fått ett ökat intresse för just löpning. Jag gillar att springa långt och förra året sprang jag för första gången ett halvmaraton på tävling. Okej nöjd med tiden 1.38, även om jag sprungit snabbare på träning. :)
Du då, tävlar du?
Bild
Användarvisningsbild
dalkulla
Stammis

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm