-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Träning och vikt under graviditeten
10 inlägg • Sida 1 av 1
Träning och vikt under graviditetenHej alla mammor
Jag behöver lite råd för jag känner mig verkligen kluven vad gäller två saker. Den första är träning: Jag har tränat i 8 snart 9 år och haft ett uppehåll på 6 månader innan jag blev gravid. Sedan började jag träna igen utan vetskap om att jag var gravid och körde på ganska hårt (tung styrketräning). Fick sedan veta ca 5 veckor senare att jag var gravid i vecka 5 och from då tappade jag helt lusten och orken av att träna pga av alla grav symtom. Nu har jag börjat träna igen när jag orkar och föröker köra lite varierat dock bara hemma just nu då jag fryst mitt gymkort. Kör dels Pump it up dvd som är dansaerobics, styrka+ konditionsdvder etc. Jag tycker jag har väldigt svårt att veta hur mycket jag vågar ta i under träningen. Jag har alltid fått sammandragningar under träningen och då hela magen! och tycker detta känns väldigt obehagligt. Även om jag kör ganska försiktigt blir jag orolig. Jag bloggar och alla på min blogg säger att det bara är en undanflykt för att jag ska slippa träna men så är det ju inte!. Jag vill träna!. Nu känner jag mig så splittrad och vet inte hur jag ska göra, ill ju lyssna på kroppen men det är inte alltid lätt at veta vad den gillar och inte. Vad tycker ni jag ska göra? hur hårt vågar jag ta i egentligen?, bruakr få ont i sidorna av magen också. En annan fråga som är lite svår är vikten. Innan jag blev gravid vägde jag 63,5-64 kg till mina 158 cm vilket är kanske lite lite för mycket. Nu under graviditeten har jag gått upp till ca 68,2 enligt senaste vägningen för ca 1 vecka sedan (lite mindre). Är detta normalt? eller väger jag på tok för mycket när man tänker på att jag var lite lite mullig innan jag blev grav?. Är lite orlig för vikten eftersom jag alltid tränat och haft en hel del muskler innan. Nu är jag rädd att tappa kontrollen för mycket. Snälla vad tror ni?. Måste tillägga att jag är i vecka 22 idag. kram på er tjejer Mamma till Heiley (110123)
Re: Träning och vikt under graviditetenHej!
Jag är ingen träningsexpert men jag skulle nog ta det lugnt med alltför hård träning och särskilt om du får sammandragningar. Kanske kan köra lite lugnare eller bara ta en promenad. Sen angående vikten tycker jag inte alls att du gått upp för mycket.. jag menar tänk allt som väger i din mage, vätska, barnet, moderkakan och extra blod som du har.. Bryr dig inte om din vikt när du är gravid. Jag Lovar att det försvinner sen.. ammningen kanske ta endel.. Jag tränade oxå endel innan jag blev gravid men hade sen uppehåll under hela graviditeten men återupptog sen träningen efter förlossningen i lugn takt efter c:a 8 veckor. Och känner nu ett år senare att jag orkar ta mig till gymmet. Så ta det bara lugnt. Allt ordnar sig!!!
Re: Träning och vikt under graviditetenJag tränar 4 ggr per vecka och får oxå sammandragningar när jag tränar, tror dock inte det är ngn fara alls så länge man inte har ont. Barnmorskan sa till mig att så länge man fortfarande kan prata när man tränar och inte känner blodsmak i munnen så är det lugnt, man ska inte köra på max. Sen så ska man ta det lugnt med utfall, sit-ups å sånt...å inte göra ngt som man får ont av.
Angående vikten så har jag oxå nojjat lite om det, vägde 59 innan jag blev gravid (och tränade lika mkt då som nu) och nu i vecka 25 väger jag 67. Men det är typ bara mage och bröst, inte massa hull....det är bara att inse att man ska gå upp i vikt
Re: Träning och vikt under graviditetenAnnajii: Nej som sagt det är väldigt svårt. Jag tar det väldigt lugnt redan när jag tränar och vill helst inte BARA gå promenader då det känns lite tråkigt. Vill ju hålla mig i hyfsad form (även om jag tappat formen helt haha). Alla säger så olika och som sagt de på bloggen säger ju bara att jag kommer med undanflykter till att inte träna (det är en blandad träningsblogg) men som sagt det är det ju inte!. Jag vill bara inte äventyra min bebis hälsa pga av mitt eget ego.
Ang vikten är jag väll inte lika orolig som många andra för jag försöker intala mig att det ordnar sig precis som du sa. Dessutom går man ju upp i vikt av en anledning och det är ju mysigare än annars hihi mmm_madeleine: Problemet med sammandragningarna är ju att jag ibland tycker att det gör lite ont. Just sammandragningarna är ju väldigt nytt för mig eftersom jag inte varit gravid tidigare så jag har svårt och veta vad som faktiskt gör ont och inte eftersom det är väldigt obehögligt också. Igår tränade jag både styrka (väldigt lätt) och kondition via min dvd och eftersåt ca 1 timme senare så hade jag jätteont och då speciellt på höger sida längre ner. Jag kunde knappt gå rakt. Hade väldigt ont i magen överhuvudtaget men mest just där. Ringde förlossingen och de sa att jag skulle ta 2 panodil och vila mig Mitt fett sitter mycket på lår och rumpa (som alltid ) Mamma till Heiley (110123)
Re: Träning och vikt under graviditetenOK, ja då skulle jag inte träna så mkt....jag har som sagt inga problem alls när jag tränar, får lite sammandragningar och tar det då lite lugnare en stund och sen tränar jag på igen, lite intervallaktigt liksom.
Däremot har jag oxå haft ont i sidan, särskilt höger sida, men det är vanligt och beror på att livmodern växer och att huden spänner när bebis ligger mot den sidan. Men som sagt, om du kopplar smärtan till träningen så skulle jag inte fortsätta träna. Har du testat att simma?
Re: Träning och vikt under graviditetenOk ska nog rådfråga min BM men dit ska jag den 1 okt så jag kanske kan hålla mig tilldess?. Ska på köns Ul i stockholm också så jag kanske kan fråga där den 23 sep?.
Nej jag har inte simmat (förutom en gång i sommras). Jag älskar och simma men har bara inte blivit av att jag gjort det. Kanske skulle börja med det?, tror du det skulle bli bättre?. Mamma till Heiley (110123)
Re: Träning och vikt under graviditetenDet är ju antagligen bättre än nuvarande träning som du får sammandragningar av och du slipper promenera vilket du tyckte var trist, kan vara värt ett försök!
Re: Träning och vikt under graviditetenJa varför inte, ska fundera på det!. Tack för tipset!
Mamma till Heiley (110123)
Re: Träning och vikt under graviditetenSjälv så har jag så himla svårt för kvinnor som inte bejakar det stora gåvan att bli gravid och allt vad det innebar. Träna ska man ..ja men om ni går runt och oroar er för viktuppgång och diverse kropps fixeringar så är det otroligt synd. Har 2 underbara flickor och snart en pojke..gick upp mycket med flickorna men tränade bort allt efteråt..nu äter jag bättre och klarar mig på promenader och simning. Men förnekar inte mig något om jag känner för det...min man älskar mig som jag är och jag är en stark kvinna omringad av positiva människor.
Re: Träning och vikt under graviditetenJa jag är absolut inte rädd för min gravida kropp på så sätt som många andra är, absolut inte!. Jag brukar själv förespråka att vara glad över sin gravida kropp då jag ofta kommer i kontakt med tjejer inom träningsvärlden som mår psykiskt dåligt av att se sig själva gå upp i vikt. Brukar alltid lugna dom men men tanke på att jag har ganska svårt att gå ner i vanliga fall så är det klart att jag inte vill att det ska gå överstyr. Nu har det ju inte gjort det ännu och det är jag glad för. Jag äter det jag är sugen på och tänker mellanåt vad jag äter.
Mamma till Heiley (110123)
10 inlägg • Sida 1 av 1
|