Tvilling-gravida?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Tvilling-gravida?

Inläggav Nova 31 mar 2008, 08:50

Undrar om det finns några andra på forumet som väntar tvillingar. Är ju inte särskilt vanligt, men eftersom graviditeten och föräldraledigheten blir lite annorlunda skulle det vara kul att dela lite erfarenheter med någon!
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Nova
Alltid online

Re: Tvilling-gravida?

Inläggav Dea 31 mar 2008, 14:23

Hallohallo!!! Jag väntar tvillingar :D

En pojke och en flicka! Vet du vad det är som väntar inne i magen på dej?
Hur har din graviditet varit hitintills?

Kram Dea
Bild
Dea
Stammis

Inläggav Nova 01 apr 2008, 11:58

Det är två flickor! Och med säkerhet enäggstvillingar eftersom dom delar moderkaka och yttre hinnsäck.

Hittills har jag (peppar, peppar) mått jättebra! I v.12-15 mådde jag fruktansvärt illa på kvällarna och jag har haft problem med bäckenet och ryggen från och till sedan v. 20... Annars är det finemang! Själv då?

När blev du sjukskriven (utgår från att du är det)?
Jag blev mer eller mindre beordrad av min barnmorska och läkaren på mödravårdscentralen att sjukskriva mig i v.23 pga sammandragningar och bäckensmärtor... :roll:
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Nova
Alltid online

Inläggav Dea 03 apr 2008, 12:30

Jag blev sjukskriven nu i januari...vad kan jag ha varit i då...vecka 25 kanske? Jag jobbade några nätter i månaden som personlig assistent, sedan pluggade jag fram tills nu, detta månadsskifte. Nu har jag 2½ veckor kvar tils mitt kejsarsnitt, då är jag i v 39, så vi får se om de vill bli där inne tills dess :)

Vet du hur dina ligger? Tänker på förlossningssätt och så? Eller du vet redan att du kanske vill ha snitt?
Min 1:a ligger med rumpan ner så därför har vi bestämt oss för snitt!

Vad roligt med två flickor och som är enäggs!!! Två av mina bästa vänner ville att jag med skulle få det för de är själv enäggstvillingar och har varit de bästa vänner hela sitt liv :D

Ha det fint!
Dea
Bild
Dea
Stammis

Inläggav tulabebisen 03 apr 2008, 12:53

Va kul med tvillingar! jag är själv tvåäggstvilling, och skulle gärna få två själv. Denna gång är det dock bara en :D
tulabebisen
Stammis

Inläggav Nova 05 apr 2008, 07:51

Båda tjejerna ligger med huvudet neråt, så jag är helt inställd på att föda vaginalt.

tulabebisen: Min mamma och moster + mina kusiner är tvåäggstvillingar. Eftersom det är tvåäggs som är ärftligt så skulle det inte förvåna mig om jag får tvåäggstvillingar nästa gång (om man nu bestämmer sig för att man vill ha ett tredje barn)!
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Nova
Alltid online

Inläggav lolenona_84 16 apr 2008, 20:17

Ni som är gravida med tvillingar, hade ni några särskilda symptom i början så att ni själva började misstänka att så var fallet?

Jag var nämligen ganska trött för några veckor sedan men som gick över och nu har jag varit jättepigg och helt som vanligt ett tag. Har inte ens känt mig gravid.
Men så nu de senaste dagarna har jag varit helt sjuuukt trött. Jättejobbigt.
Min mormor är tvilling och min sambos mormor likaså och även hans farbror. Det sägs ju att det är störst chans för tvillingar i varannan generation.
Så nu har jag börjat fundera lite på om det kanske kan vara så? :roll:
Bild

Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online

BF: 140120

Inläggav evaanki 17 apr 2008, 20:11

När fick ni reda på att ni väntar tvillingar? Vi har nämligen tvillingar i släkten både mannen o jag, i flera olika generationer. Och min mamma har varit hos en sierska för många år sedan och hon sa att jag skulle få tvillingar.
Men det vill man ju veta rätt så snabbt, inte i V 18 när man gör första ultraljudet.
Stort grattis till er!
Bild

Bild

Bild

MF 20/10-07 v 8
Olivia född 20081211
jagominmage.blogg.se/oliviasvardag
evaanki
Alltid online

BF: 100610
Status: Längtar

Inläggav mariawe 18 apr 2008, 08:30

evaanki: Vi fick veta i v 19 på rutin-ul! Det vart ju lite av en chock, men det gick bra ändå :) Kolla med bm om du kan gå tidigare, om du tror att det kan vara två!
BildBild
Användarvisningsbild
mariawe
Alltid online

Inläggav Nova 19 apr 2008, 10:54

Fick också reda på det vid första ultraljudet (v.19) men hade starkt misstänkt det sedan ungefär v.11. Det syntes hur tydligt som helst att jag var gravid redan då pga storleken på magen - alla på jobbet som visste att jag var gravid var helt övertygade om att jag skulle få tvillingar.

Det står på de flesta tvillingsajter att det är just storleken på magen som gör att man tidigt kan misstänka tvillingar.
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Nova
Alltid online

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm