Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Tvillingar

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Tvillingar

Inläggav saradenrara 15 okt 2010, 21:31

Jag heter Sara och är gravid med tvillingar i vecka 20. Det skulle vara kul att komma i kontakt med andra tvillingföräldrar/blivande tvillingföräldrar.
Känns som om man som blivande tvilling förälder är lite utanför. All info handlar om ett barn osv. När jag först gick in på nätet för att läsa om tvillingar och tvilling graviditet blev jag mycket skrämd då det bara står om alla risker.

Jag är överlycklig och stolt över att vänta tvillingar!
Skulle vilja ha lite tipps på saker man bör tänka på. Exempelvis vilka prylar man bör inskaffa, vilken tvillingvagn som är bäst, gärna om någon vill dela med sig av upplevelser runt tvilling graviditet, förlossning, första tiden osv.

mvh Sara
saradenrara
Nykomling

Re: Tvillingar

Inläggav Emilie86 15 okt 2010, 22:45

Hej Sara.

Grattis till tvillingarna:) Jag väntar också tvillingar och är i v.33.Vet du om det är enäggs eller tvåäggstvillingar?
Hitills har allt gått bra.Visst har man ont i knäna och benen.Har även fått ont i ljumskarna när jag går.Lite jobbigt att sova på nätterna.
jag försöker att inte tänka på allt vad det står om risker.
Sambons syster verkade mer rädd än vad jag blev med tanke på riskerna.

Vi har fått det mesta utav svärmor.De köpte en tvillingvagn av märket emmaljunga.Det bästa är ju att ha en vagn som man ser barnen hela tiden( så att man inte behöver springa runt vagnen för att kolla till dem).
Vi har införskaffat oss 2st babyskydd.
I början behöver man bara en spjälsäng då det är bäst att de sover tillsammans.Amningskudde har vi med fått.Man behöver har dubbelt av vissa saker.
Vi har ju inte behövt köpa knappt någonting.

Vet inte vad jag ska berätta om.Är det något du undra så är det bara att skriva.
Användarvisningsbild
Emilie86
Alltid online

Status: Mamma till tvillingpojkar

Inläggav Summertime 16 okt 2010, 21:14

Hej på er Grattis till era graviditeter!
Jag har underat länge om tvilligar.
När man brukar få reda på det och hur ? tycker det är lite intressant :) Har ni några släktingar som är tvillingar eller så ?
Bild
Bild
Summertime
Alltid online

Inläggav Emilie86 17 okt 2010, 12:37

Tack så mycket:)

Tror att man kan få reda på det i v.12 men vi valde att avstå det första UL och fick reda på det i v.18.
Både sambon och jag har tvillingar i släkten fast längre tillbaka.
Vi ska ha enäggstvillingar och det är inte ärftligt. 2 av sambons sysslingar ska också ha enäggstvillingar och pojkar precis som vi:).

Jag mådde väldigt dåligt i början av graviditeten.vissa dagar fick jag kräkas 8 gånger.
Användarvisningsbild
Emilie86
Alltid online

Inläggav Summertime 17 okt 2010, 14:53

Många barnbarn samtidigt :)
Kanske två bebis ger dubbel symtom kanske :)
Bild
Bild
Summertime
Alltid online

Inläggav saradenrara 17 okt 2010, 17:52

Hej! kul att du oxå väntar tvillingar. Vi fick reda på att det var två i vecka 12 då vi gjorde ultraljud för nupp/kub test(i vår kommun erbjuds alla göra testet). Redan då sa barnmorskan att hon trodde det är enäggstvillingar pga att skiljeväggen är så tunn. Vid andra ultraljudet frågade vi barnmorskan igen och hon trodde oxå på enäggs, jag har dock läst att man inte kan veta exakt om man inte gör ett dna(?) test när bebisarna är födda. Bebisarnas fars fars syskon är tvåäggstvillingar, det är de enda kända i släckten.

Ska på ultraljud imorgon och hoppas då få reda på vilket kön bebisarna har:)
Själv är jag pigg och har bara mått bra under hela graviditeten*
saradenrara
Nykomling

Inläggav Emilie86 17 okt 2010, 22:10

Känns som att alla väntar enäggstvillingar:)
Du kanske också får pojkar:)

Det var samma med våra tvillingar.De har en tunn skiljevägg,gemensam moderkaka men varsin fostersäck.

Frågade ni om ni kunde få reda på könen?vi fick reda pådet i v.18 på vårt första UL.

Skönt att du har mått bra under graviditeten:) Just nu vill jag bara att bebisarna ska komma för det börja bli tungt nu.Har gått upp ca 30kg.
men de får vänta ett tag till.

vi ska inte på UL förrens den 28/10. de fick boka in en tid ganska snabbt bara för att de inte kunde mäta 2:ans huvud.alltid lika roligt att se dem:).
tvilling 2 har oftast tummen i munnen. De leker alltid rövare när man är på UL.De kan ju aldrig vara stilla.

Har ni fixat lite bebissaker än?
Användarvisningsbild
Emilie86
Alltid online

Inläggav Kiissemiss93 17 okt 2010, 22:43

jag väntar också tvillingar och går in i vecka 29 imorgon! =D

jag fick reda på det när jag akut fick åka till sjukhus i vecka 14 pga en kraftig blödning ifrån där nere (ingen smärta involverad, puh..) så gjorde dom ett UL för att kolla om pysarna levde, å de gjorde dom, så då fick vi reda på att de var två stycken där inne :D

Min UL-barnmorska tror det är enäggstvillingar, för precis som er (emilie86 och saradenrara) att dom delar moderkaka och har en tunn tunn skiljevägg emellan sig..

Jag väntar också två pojkar och fick reda på det när jag gjorde RUL i vecka 15-16 (minns inte, vet iallafall att jag trodde jag var längre gången därav dom satte ett ultraljud och flyttade bak mig några veckor.. så går det när man inte håller reda på BIM =) ) Sen har vi fått se dom små könen på varenda UL vi varit på.. Det jag gjorde sist (i måndags) så fick ja och sambon se ena tvillingens snopp i profil, det är inte ofta man får! :D

Vi har köpt en emmaljunga tvillingvagn ifrån blocket, nu är det bara liftar och regn/insektsskydd som fattas.. Spjälsängar och sådant har vi redan införskaffat å kläder har jag fått berg utav.. så det råder ingen tvivel om det! :D
Det som vore bra är att du kan köpa ett paket blöjor en gång om månaden eller nått nu tills bebisarna kommer så du har ett förråd hemma. Man har ju inte största lusten att springa ut i affären med två små nyfödda bara för att köpa blöjor..
BildBild
BildBild

MF 100127
Travis & Jeremy 101201 <3
Kiissemiss93
Alltid online

BF: 030111

Inläggav alskvard 18 okt 2010, 22:45

Ursäkta att jag skriver i detta ämnet när jag inte själv har tvillingar (eller vet inte ännu ska på första UL på fredag).. Men jag undrar en sak om det är någonting som kan påverka att det blir tvillingar, förutom ärftliga anlag och såna behandlingar vissa gör som har svårare att få barn. Vet någon??

Och förresten, grattis till er alla! Hoppas allt går bra :D
Användarvisningsbild
alskvard
Stammis

Status: Gravidig

Inläggav Kiissemiss93 19 okt 2010, 00:17

njae, det är bara slumpen som avgör den situationen om ingen i släkten är en tvåäggstvilling (vilken tjej som helst kan få enäggstvillingar, om ägget själv vill dela på sig hehe) :P

eller jo, ju äldre man blir desto större är chansen för tvåäggstvillingar... Det är väl de enda (som jag vet)...
BildBild
BildBild

MF 100127
Travis & Jeremy 101201 <3
Kiissemiss93
Alltid online

BF: 030111

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm