-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Tvillingförlossning vs enbarns förlossning?
9 inlägg • Sida 1 av 1
Tvillingförlossning vs enbarns förlossning?Hej tjejer! (och killar?
Jag har en undran mest av nyfikenhet. Alla förlossningar är ju olika och unika, det vet jag. Men jag undrar vilket som är "lättast": Att föda två "små" (2000gr-2500gr) tvillingar eller att få EN bebis på 4000-5000gr? Vore kul att höra era upplevelser eller vad ni tror om detta
Re: Tvillingförlossning vs enbarns förlossning?Jag väntar tvillingar och tror det kommer kännas lättare att föda två små, istället för en stor bamse bebis. (dom har antagligen mycket större huvud)
dock är jag förstföderska nu så jag har inte en blekaste aning om hur det kommer att vara..
Re: Tvillingförlossning vs enbarns förlossning?min dotter vägde ju 4445g när hon föddes och jag kunde inte föda henne för jag öppnade mig aldrig mer än 3cm så det blev akut kejsarsnitt, sedan visade det sig att jag inte hade kunnat föda fram henne på normal väg ändå för jag hade gränsmått. Men min farmor födde fram två pojkar på över 5 kg utan problem, alltså inte tvillingar då!
Re: Tvillingförlossning vs enbarns förlossning?Som du säger tror jag det är vääldigt olika.. Jag har hört om folk som fött ensambarn som är små.. alltså 2-2,5 kg men som fått kämpa mer än folk som fått större bebisar på 5 kg.. så det beror nog på många olika saker..
Re: Tvillingförlossning vs enbarns förlossning?
Haha, gör det! Vore toppen att veta hennes erfarenhet!
Re: Tvillingförlossning vs enbarns förlossning?Ja precis.. har aldrig tänkt på vad som skulle kunna vara lättast.. men när jag vet en som genomgått båda så ska man såklart fråga..
Re: Tvillingförlossning vs enbarns förlossning?Jag födde tvillingar för 2 veckor sedan.
De vägde 3050g och 2615g.Jag har inget att jämnföra med då jag är förstföderska. Hade krystvärkar i en timma innan första kom ut.6 min senare kom tvåan.
Re: Tvillingförlossning vs enbarns förlossning?Emelie, oj det var snabbt! Hoppas de små liven mår bra
Re: Tvillingförlossning vs enbarns förlossning?BellaSanta: Ja det gick ganska snabbt.Men det kändes som evigheter.
Värkarna började efter 24:00 och 12:44 föddes första och 12:50 nästa.
9 inlägg • Sida 1 av 1
|