Madeleine Kil...

Det är en fråga som jag inte kan svara på. Du bör kontakta arbets-...

Barnmorskan

tyngd känsla i mufflan...

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: tyngd känsla i mufflan...

Inläggav *nea 28 jun 2010, 20:59

Det är ju rejält svullet och "massakrerat" där nere just nu, så det är inte ett dugg konstigt. Jag tyckte att det var skönt med lite is (t ex lägga en liten, fuktig frottéhandduk i frysen) på för att det skulle "dra ihop" sig lite och minska svullnaden. Särskilt när man kom hem efter en promenad - då kändes det ju som om hela alltet skulle hamna på köksgolvet! Ingen skulle få för sig att diagnosticera ett framfall förrän minst ett år efter en vaginal förlossning. Åtminstone inte om det inte var riktigt allvarligt (så att livmodern hängde ut, men det skulle din bm ha märkt - och du också!) Alla har ju mer eller mindre kollaps i slidan direkt efteråt. Det kan ta ganska lång tid för kroppen att återhämta sig helt.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav malin_masken 02 jul 2010, 23:57

Min son är idag 12 dagar. Jag känner den här tyngdkänslan och jag vågar knappt gå ut med barnvagnen, hitills har min kille varit hemma, men han börjar jobba på måndag och vill ju inte bara sitta hemma då?
Men jag är lite nyfiken på hur länge ni andra känt såhär? Jag sprack i ändtarmen då sonen kom med sugklocka och dom ville helst inte att jag skulle gå promenader dom första 2 veckorna, men det gör exakt lika ont. Det som jag däremot klarar som dom på förlossningen sa skulle ta lång tid va att knipa, men det kan jag kan bestämma exakt när jag ska kissa och göra nr 2...

Men som sagt nyfiken på hur länge ni kände tyngdkänsla?
Bild
malin_masken
Alltid online

BIM: 090812
Bor: Haninge

Inläggav höstlöv 03 jul 2010, 22:27

Jag fick min bebis nu på midsommar..
8 dagar sen, och än så länge sitter tyngdkänslan kvar. Och värre blir den även för mig när jag gått mycket eller ansträngt mig. Jag känner även ömhet runt klitoris, vilket är jättejobbigt. Känns obehagligt!
Inbillade mig att det blev värre av att göra knipövningar oxå.. kände mig bara mer öm då.

Och sen avslaget..
Jag blödde bara dom 2-3 första dagarna, sen minskade allt mer o mer till att nästan försvinna.. och bara bli nån liten flytning..
Men nu helt plötsligt, efter en vecka har blödningen kommit igen, ganska riklig men ändå mer som en blodblandad flytning. Från att det inte kommer nånting på en hel natt och nästan en hel dag.. sen slår det bara till och kommer massor.. och sen är det över igen. Som att det samlas där inne o sen kommer allt på en gång. Pratade med dom på förlossningen, och så länge det inte är enbart färskt blod så är det ingen fara.. eller att man har ont i magen.

Nån som känner igen sig?
höstlöv
Stammis

Inläggav MajMamma:) 04 jul 2010, 10:54

min dotter är 1 månad på onsdag o jag har fortfarande inte kunnat gått ut än eftersom tyngdkänslan är kvar och jag får ont vid större ansträngning... men man försöker så gott man kan och jag börjar tro att det kan vara någon spricka i blygdbenet som inte läkt,hade ju foglossning från v 23 i graviditeten,så det kan vara någe ifrån det..
kraven på sig själv att gå ut o gå för att komma igång igen måste slås bort,eftersom man inte vill gå sönder mer o kanske orsakar skador som inte försvinner o man ska vara rädd om sin kropp...
MajMamma:)
Stammis

Inläggav malin_masken 10 jul 2010, 20:14

Jag blir galen på den här tyngdkänslan :( Kan inte stå still i mer än 1 min så gör det jätte ont! Känner mig som en knarkare då jag äter 1 alvedon och 1 ipren var 8e timme. Försökte sluta med smärtstillande men det blev olidligt.. :( Ngn som vet hur länge man brukar känna såhär?
Bild
malin_masken
Alltid online

Inläggav MajMamma:) 11 jul 2010, 10:30

Malin_masken:min tyngdkänsla har blivit bättre men tare lungt de första veckorna eller månaderna. Skit i alvedonen ta ipren regelbundet istället,jag blev mycket bättre av ipren. Alvedon och ipren är inte samma sak,ipren är mycket effektivare. Jag tar 200 mg var 6 timme och jag har blivit mycket bättre.
Har du talat med din bm? och varit på undersökning?
Höstlöv: Jo jag hade knappt nån flytning kvar alls,oftast när jag pumpade ur mjölken så blödde jag lite,men det är ju kroppens sätt att hjälpa livmodern att dra ihop sig o läka ut såret efter moderkakan,men är du orolig ring din bm o fråga.
Man kan vara öm runt klitoris ett tag efter förlossningen eftersom det varit ett otroligt tryck där under krystningsskedet. Klitoris är ju mer än bara det man kan se med blotta ögat,den nerven fortsätter även inne i kroppen,men man ska ju vara rädd om den lilla rackaren så klart så är du orolig så hör med din bm,dumt o vara orolig i onödan.. :)
MajMamma:)
Stammis

Inläggav Ninjana 11 jul 2010, 10:47

Jag hade den tyngd känslan i ca 2 mån men jag fick inte göra några knipövingar förrän tidigast 6 veckor efter FL. jag spack ivändigt och ner i tarmen och tror att ändtarms styngen gjorde mycket dom hade ju inte änns löst uppsig efter 6 månader. att ligga ner tog bort känslan i början sen avtar det sakta hela tiden. det blir bättre iallafall :)
Ninjana
Alltid online

Status: 2 barns mamma!

Inläggav malin_masken 11 jul 2010, 17:03

jag har pratat med bm det va hon som sa att jag skulle ta ipren och 1 alvedon var 8e timme för dom kompleterar varandra.

men jag har nog haft mina 3 jobbigaste veckor någonsin!
först jobbig förlossning där jag bara fick träffa min son i 30 min på 11 timmar :( sen tog en kompis livet av sig, mjölkstockning efter 2 dagar, fick åka till barnakuten dan innan midsommar för bm tyckte han va för gul, nageltrång på båda tårna, såriga bröstvårtor, idag har han gråtit från 07:30-14:00 så både jag o killen va super trötta inget hjälpte :( så gick till mamma och ligger på hennes soffa med mjölkstockning igen! hjälper inte hur mkt jag än pumpar, sen den här jävla tyngdkänslan :( plus att sonen åkte på ögoninflammation förra helgen....

vet att det låter överdrivet men allt e tyvärr sant :(
Bild
malin_masken
Alltid online

Föregående

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm