Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

Uppstötningar så hon tappar andan...

Kolik och barnsjukdomar, få stöd och prata av dig om den jobbiga koliken och träffa andra i samma situation.

Uppstötningar så hon tappar andan...

Inläggav p169fie 15 sep 2011, 16:52

Undrar om det finns någon där ute med en bebis som uppvisar samma "symptom" som min älskade Felicia.

Sedan hon föddes (är idag drygt 3 månader) så har hon varit ganska "gnällig". De första två månaderna var hon sällan nöjd några längre stunder och hade väldigt svårt att komma till ro för att sova. Vissa dagar kunde hon hålla sig vaken upp till 12 timmar, trots en ständig kamp från oss föräldrar för att få henne att somna. Vi var hos en barnläkare som lite besserwisser-aktigt sa: "Ett mätt barn är trött och ett trött barn sover!". Det gäller inte Felicia. 2 timmars vandrande med henne mot axeln, skrikandes gäller för SAMTLIGA sovstunder. För det mesta kan hon sova någon timme när hon väl somnar och när hon väl somnat för natten så lyckas jag (oftast) amma henne när hon fortfarande halv-sover så att vi slipper vandra runt nattetid.

När hon var runt 2 månader hände de så första gången. Jag vaknar på natten av ett ljud, tittar mot Felicia och ser hur hon stirrar på mig med skräck i ögonen. Hon kippar efter luft, får tårar i ögonen och är röd i ansiktet. Jag blir tok-rädd och rycker upp henne och dunkar henne i ryggen. Det släpper efter en stund och hon hostar, sväljer, hostar, sväljer, sväljer, sväljer, sväljer... och gråter.

Sedan dess har det bara hänt oftare och oftare. Nu idag har hon fått uppstötning och andnöd vid VARJE sovtillfälle. Det händer ofta ett par timmar efter att hon ätit. Hon kräks nästan aldrig efter måltiderna (ammar fortfarande och går på mjölkfri diet). Ibland händer det när hon sitter i babysittern, men då är det ofta inte så farligt. Hon har även en ovana att tugga på sina händer och trycka in dem så långt in i munnen att hon klöks av det... inte bra.

Hon har väldigt mycket gaser som ibland gör ont, men de har minskat sedan jag gick över på mjölkfritt. Det som oroar mig är dock att hon inte verkar kunna sova utan att få uppstötningar och sätter i halsen och inte kan andas. Hon blir själv rädd (och jag också) och troligen är det därför hon inte vill somna. I

Någon som känner igen sig?
p169fie
Nykomling

Re: Uppstötningar så hon tappar andan...

Inläggav Strumpan 16 sep 2011, 22:51

Jag känner inte riktigt igen mig för min dotter spydde.
Det låter lite läskigt och väldigt jobbigt tycker jag och jag förstår om du blir rädd om det verkar som hon inte får luft så bra.
Jag tycker att du ska prata med BVC igen och stå på dig. Förklara hur du upplever det och håll absolut inte igen, även om dom tycker att "hon går upp i vikt som hon ska" och andra skäl som dom brukar komma med.

Det där med att hon äter på sina händer kan du dock släppa lite, det är helt normalt. Hon måste få testa hur det känns och lära sig själv hur långt man kan köra ner händerna ;) . Det är inte farligt.
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav p169fie 19 sep 2011, 14:28

Tack för ditt svar. Svårt att inte oroa sig...

Det största problemet är att hon får andningsuppehåll när hon får uppstötningar, men en konsekvens verkar alltså vara att hon därför gör allt för att inte somna. Hon hatar att ligga i vagnen, så promenader är inte att tala om såvida jag inte vill att hon ska skrika i vagnen tills hon somnat. Hon gillar inte att ligga i famnen (ligger man så finns ju risk att man somnar...), utan föredrar att sitta i babybjörn eller mot axeln. När hon väl förlorat kampen mot sömnen så sover hon utan problem liggandes,så det kan inte vara någon öroninflammation eller så...
p169fie
Nykomling

Inläggav förstagångare 21 nov 2011, 22:53

Det låter väldigt mycket som Elsa detdär...hon är 6 månader nu, men har alltid haft mycket sura uppstötningar och kräks efter ätandet. Fick rådet att höja huvudändan av sängen och det har hjälpt jättemycket när hon sover. Finns inte så mycket annat man kan göra, det säger både våra läkare och BM
Bild
MA 7+5
förstagångare
Alltid online

Status: Stolt mamma till finaste Elsa

Inläggav L8i 22 nov 2011, 08:45

Julian hade kolik och sov typ aldrig, minns att han spydde till han blev 8 månader. Sura uppstötningar fick han också, men om din dotter verkligen har nån form av andningsuppehåll måste ni ju söka vård. Det måste ni ha amdningslarm för, det är ju livsfarligt!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

BF: 120602
Status: Gravid med nr 2 :)

< Återgå till Kolik & barnsjukdomar

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm