Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Urinprov som visar på bakterier och vita blodkroppar? Orolig

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Urinprov som visar på bakterier och vita blodkroppar? Orolig

Inläggav Kiwilina 18 feb 2010, 17:14

Hej!

Jag gjorde ett urinprov som visade på lite bakterier och lite vita blodkroppar (+2). Vad kan det betyda? Uppskattar alla svar!

Ska ta ett nytt urinprov men kommer fundera ihjäl mig tills dess.

Jag har hört att det kan vara UVI men enligt ett hemmatest från Apoteket så har jag inte det.

Jag har också hört att bakterier och vita blodkroppar kan följa med från utsidan, dvs från området i underlivet men att det egentligen inte finns med i urinen. T.ex. att vita blodkroppar följer med flytning ner i behållaren. Och antagligen att bakterier kan följa med också om man inte varit extremt noga? Det var inte jag. Tvättade mig inte där utan bara kissade direkt i plastbehållaren de gav mig.

Behöver man oroa sig för detta eller är det vanligt? Har ni också haft det eller känner någon som haft det?
Kiwilina
Nykomling

Re: Urinprov som visar på bakterier och vita blodkroppar? Orolig

Inläggav laisa86 18 feb 2010, 17:30

Jag har oxå bakterier i min urin, har haft det sen jag blev gravid. Har fått göra två eller tre urinodlningar för att utesluta ngn UVI, alla har varit negativa.

En gammal BM sa till mig att man brukar ha bakterier när man har mkt flytningar under graviditeten, och det har jag.

Sen vita blodkroppar betyder att ditt immunförsvar är aktiverat, ev beroende på en UVI. Men har du inga symtom (sveda när du kissar, kissar ofta) är det ingen fara och man ska inte äta antibiotika då. Men för säkerhetsskull skulle vara bra om du fick lämna urinodling för att utesluta UVI.

Sen när du lämnar kissprov, så kissa först lite grann och sen kissar du i muggen. För bakterier finns i urinrörsmynningen och/eller resten av slidan. Så om du kissar först i toastolen så brukar dom flesta bakterierna fara ner där och sen kissar du i muggen, då blir det mer korrekt för då är det bara bakterierna som är inne i urinen som kommer i muggen.

Hoppas att du förstod min förklaring :) men du behöver inte oroa dig! :)
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

BF: 120603
Status: Sambo och mamma till Knut + gravid igen

Inläggav Kiwilina 18 feb 2010, 18:23

Tack snälla för ditt svar! Det betyder jättemycket för mig :)

Har haft en sådan hemsk huvudvärk sedan jag fick veta detta, just för att jag hela tiden tänker på det. Man är så mån om sitt lilla barn i magen att man oroar sig för allt möjligt.

Jag förstår helt och hållet logiken i att det kan finnas bakterier runt om som kan följa med om man inte kissar "rätt" så det ska jag tänka på nästa gång. Men borde detsamma gälla de vita blodkropparna också?

Jag hoppas innerligt att nästa prov blir helt rent så jag slipper tänka på detta. Håll tummarna.
Kiwilina
Nykomling

Inläggav laisa86 18 feb 2010, 18:27

Tycker inte att du ska oroa dig :) även om det skulle va en UVI, så är det ingen fara för bäbisen i magen :) så slappna av! :)

När ska du ta nästa prov? Lycka till med det :)

BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

Inläggav laisa86 18 feb 2010, 18:30

Just det, glömde helt och hållet bort att när man tar urinprov så brukar man alltid titta efter NITRIT. Är den negativ har man ingen UVI. Jag jobbar som sjuksköterska och tar urinprov ganska ofta på patienterna :)

Men när man är gravid så ska man begära en urinodlin ifall man har lite bakterier i urinen, bara för att få utesluta UVI. Men prata med BM om det :)

BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

Inläggav Kiwilina 18 feb 2010, 19:49

Tack! :)

Jag testade med hemtest från apoteket och fick inget utslag för UVI men ska se vad de säger nästa gång jag ger urinprov.

Jag funderade på det här med bakterierna - vilka bakterier kan ett urinprov ge utslag på? Och vita blodkropparna, vad för slags bakterier och infektion kan de indikera? Om det nu inte skulle vara UVI.

Förstår inte alls varför det gav utslag. Usch. Hoppas på ett rent prov nästa gång :) På måndag!
Kiwilina
Nykomling

Inläggav laisa86 18 feb 2010, 20:11

Dom vanligaste bakterierna brukar vara E.Coli från tarmen (eftersom analen är så nära slidan och urinröret = kort väg för bakterierna att krypa). Men man kan ha lite andra bakterier oxå, tex stafylokocker. Det finns ofarliga bakterier oxå som kan ge utslag på testet och då ger den nog utslag på dom vita blodkropparna oxå.

Jag tror att det är normalt att det finns lite lekoucyter (vita blodkroppar) i urinen, ibland ger dom utslag och ibland inte. Det är UVI eller ngn UVI högre upp i njurarna som det indikerar, samma som vid bakterier.

Men du behöver inte alls vara orolig tycker jag, utan slappna av hela helgen :) drick mkt vatten för att skölja bort bakterierna :) men som sagt, har man flytningar under graviditeten, så har man bakterier i urinen :)

Lycka till på måndag!

BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

Inläggav Kiwilina 18 feb 2010, 21:20

Tack så hemskt mycket!! :)

Jag ska dricka mycket och så hoppas jag på ett rent svar nästa gång. Eller en odling för att utesluta UVI. Hemtestet visade negativt som sagt men vad jag har förstått så är de inte alltid tillförlitliga.

Jag ska försöka slappna av! Du är så snäll du.
Kiwilina
Nykomling

Inläggav Till 26 feb 2010, 16:01

Det finns olika hemmatest på apoteket för att påvisa UVI. Så om ett test ger ett negativt utslag kanske inte ett annat gör det.
Bild
Till
Nykomling

Inläggav ninjo 04 jul 2010, 20:27

Måste bara säga att jag inte riktigt håller med.
Då man är gravid så ska man vara försiktig om man tror att man håller på att få UVI.

Och som Laisa skriver att om man inte har symtom på UVi( svårt att kissa, sveda) så har man inget att oroa sig för.

Är man orolig så SKA man begära urinodling för det är INTE alltid kroppen visar vanliga symtom då man är gravid.

Har själv legat sjúk i njurbäckeninflammation och mådde pyton..kraftigt förhöjda vita blodkroppar en crp på 261 och feber.
Symtomen var ont i magen och jag kräktes en natt och en dag.
Trodde själv att det var magsjuka.
Först 4:e dagen sökte jag hjälp och står nu på antibiotika.
Kunde ha slutat rejält illa om jag inte förstått att magsjuka var de inte då jag inte fortsatte kräkas men hade lika ont i magen/sidan
som tur är har jag världens bästa barnmorska som förstod vad det handlade om och kolla både sticka, skicka urinodling tog blodprov och fixade antibiotika.

Hon gick på semester samma dag men fixade så en läkare skulle ringa upp efter 2 dagar från lassarettet! Han sjukskrev mig i ytterliggare 2 veckor, hade redan varit hemma en.
Han sa att det föreligger risk för missfall om man råkar ut för detta så tjejer lyssna på kroppen och kolla upp er även om ni tror att ni bara har magsjuka speciellt om den går över fort men ni mår dåligt fortfarande.

Kram!
ninjo
Nykomling

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm