Annons:

Urinvägsinfektion?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Urinvägsinfektion?

Inläggav Erikas » 07 jul 2009, 21:11

Hej!

Jag undrar hur ni som haft UVI under gravditeten märkt det? vilka symptom har ni haft?

Jag har haft mycket UVI sen jag var väldigt liten, men har inte känt några typiska symptom nu under graviditeten. Brukar märka att det är på gång innnan det ens har börjat i vanliga fall.
Nu misstänker jag ändå att jag har fått UVI, men har inte känt några vanliga symptom alls förutom nyss då jag kände lite trängningar i urinröret och smärta vid högra njuren, och den där irriterande känslan man har i magen.. Har haft som ont i musen i några dagar också, helt oprovocerat, helst under natten. Vet inte om detta har något med saken att göra..

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Mitt Krypin

Re: Urinvägsinfektion?

Inläggav Rosa_moln » 07 jul 2009, 21:27

Hej Erikas! Jag har för en vecka sedan avslutat en antibiotikakur för urinvägsinfektion:(. Fick det i vecka 32 och lillkillen hade vänt sig så smärtan gick inte att ungå eftersom han tryckte på den infekterade blåsan. För mig blev det mest smärta i nedre delen av buken och självklart att man sprang och kissade kontant...samtidigt så trycker det på rätt mycket nu så jag springer en hel del iallafall. Om du misstänker att du har urinvägsinfektion är det viktigt att du besöker läkaren. För gravida så sätter de in antibiotika på en gång eftersom det kan leda till en prematur dvs för tidig förlossning. Så fundera inte så mycket utan ring din barnmorska eller din läkare. Eftersom du är så sent gången så lämnar inte sjukvårdupplysningen någon rådgivning, mig hänvisade det till förlossningen för en koll. Där tog de väl hand om mig och kollade så allt stod rätt till.

Lycka till/kramar
Bild
Användarvisningsbild
Rosa_moln
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Darya » 07 jul 2009, 23:44

Det kan vara en tyst urinvägsinfektion som knappt känns, det fick min kompis när hon var gravid och det gick upp i njurarna.. inte bra! Kolla upp det snarast!
http://daryamk.blogspot.com

BildBild

BildBild

mf - 13/7 - 2011, vecka 6
Användarvisningsbild
Darya
Alltid online

BF: 120418
Bor: Malmö
Status: Gravid

Mitt Krypin

Inläggav Erikas » 08 jul 2009, 00:08

Det är ju verkligen jättedåligt att det inte märks! I vanliga fall hade jag känt det direkt. Och om det nu är farligt och kan göra så man föder tidigt är det jättetaskigt om det bara ska finnas där utan att man märker något.. kissar gör man ju hela tiden ändå, svårt att märka det på det sättet. Har haft mycket sammandragningar i några dagar nu och idag fick jag mer ihållande sammansdragningskänsla i nedre delen av magen. Började tänka att nåt var galet.. Men samtidigt tänker man att man bara inbillar sig och är överkänslig.
Ska ringa MVC direkt imorgon!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Pyrro » 08 jul 2009, 15:26

Har haft två UVI utan några som helst symptom, jag har haft njurbäckeninflammation en gång tidigare som ung och kände aldrig av någon UVI den gången heller. Jag har haft väldigt mkt sammandragningar denna grav och varit inne för rejält värkarbete v27 och v31, men läkaren sa då att man numera anser att det är ovanligt att en UVI är orsaken till för tidigt värkarbete utan att det ska till en större infektion för det. Men sammandragnignar kan man få av det.
Pyrro
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Erikas » 08 jul 2009, 15:30

läste förut att det ger större risk för cpskada hos bebisen. Känns ju verkligen inte roligt. Men jag var och lämnade prov på MVC idag och får provsvaren imorgon, men hon sa att om jag får behandling snart är det inte farligt.
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Elinor » 09 jul 2009, 11:08

Jag har också haft mycket UVI tidigare, men inte under graviditeten. Hört talas om att det kan kännas annorlunda senare under graviditeten, troligen för att det trycker på urinröret på ett annat sätt eller så..
Användarvisningsbild
Elinor
Alltid online

BF: 090924

Mitt Krypin

Inläggav Darya » 10 jul 2009, 11:04

Jag har också haft massor med urinvägsinfektioner tidigare men har inte känt av någonting under graviditeten, trodde att det skulle bli massor. Skönt det. Men det är ju ett tag kvar så man ska väl inte fira än...
http://daryamk.blogspot.com

BildBild

BildBild

mf - 13/7 - 2011, vecka 6
Användarvisningsbild
Darya
Alltid online

BF: 120418
Bor: Malmö
Status: Gravid

Mitt Krypin

Inläggav Erikas » 10 jul 2009, 15:43

Jag hade ingen UVI! Skönt! Fick veta idag att bebisen vänt sig så det kan ju vara det som känts annorlunda, att det trycker på ett annat sätt därnere. Hoppas man slipper infektion framöver med.. Och att man verkligen märker det om man väl får det!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Our_miracle_2009 » 10 jul 2009, 23:20

men jag har en fråga angående detta, om allt var bra med urinen hos barnmorskan då behöver väl man inte tänka på att man har urinvägsinfektion för det är väl det dem kollar va varje gång när man ska lämna urin prov? :roll:
Our_miracle_2009
Rådgivare Minbebis

Mitt Krypin

Nästa

Återgå till Gravid forum
Annons: