-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Urinvägsinfektion?
5 inlägg • Sida 1 av 1
Urinvägsinfektion?Hej,
är gravid i vecka 19 och har de senaste dagarna kännt av smärta ifrån nedersta delen av "magen" då och då. Som att det trycker på typ. Jag var orolig för om min limodertapp kanske var svag eller nåt, men barnmorskan sa idag att det kunde vara symptom på urinvägsinfektion och jag fick lämna prov som hon skulle skicka på odling. Problemet är att jag ska utomlands på lördag och vara där en vecka. Så, om det nu skulle visa sig vara en urinvägsinfektion, hur farligt är det om det går en vecka obehandlat? Vad är egentligen riskerna för fostret? Kan man göra något själv som typ dricka mycket eller nåt? Dumt av mig att inte fråga barnmorskan allt detta men hon verkade så stressad och det kändes mest som att hon ville jag skulle gå därifrån så fort som möjligt (tack och lov inte min ordinarie barnmorska!). Dessutom har oron kommit nu i efterhand. Nån som vet? Tack
Re: Urinvägsinfektion?Jag är ingen expert på något sätt, men har för mig att jag läst att urinvägsinfektionen, eller GBS-bakterierna eller vad de nu heter, i sig inte är farliga för bebisen medans den är i magen. Har man en infektion vid förlossningen behandlas bebisen för detta så den inte ska smittas vid utdrivningsskedet. Det som ÄR farligt eller dumt med obehandlade urinvägsinfektioner är ju att de kan vandra upp till njurarna, vilket kan resultera i fruktansvärda smärtor, sjukhusbesök osv. Min kompis fick en urinvägsinfektion utan att hon märkte det och det slutade med ambulans, akuten och en himla massa tårar och smärta. Så vore jag du skulle jag försöka puscha på för att få resultatet innan du åker - men jag antar att det är idag du gör det?
Vet precis hur det är med såna BM förresten. Sån är min. Kul! Hoppas du får en trevlig semester hur som helst!
Re: Urinvägsinfektion?Urinvägsinfektion kan sätta igång en förlossning, i v 19 vet jag inte riktigt, men min tjejkompis fick i v 32 för ett tag sen pga det. Min son är prematur så jag vet hur jobbigt det, jag hade nog sett till att få det behandlat. Tranbärsjuice är för övrigt också bra mot det!
Re: Urinvägsinfektion?Det ska alltid behandlas under en graviditet eftersom man riskerar att föda för tidigt. De resultaten brukar komma fort från labben.
Re: Urinvägsinfektion?Drick massor citronvatten och tranbärsdricka! Det är surt och då trivs inte bakterierna. Samt dricka mycket vatten också såklart och hålla sig så länge som möjligt.
5 inlägg • Sida 1 av 1
|