Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Utomkvedshavandeskap

Här får du stöd & tröst av andra som varit med om missfall.

Utomkvedshavandeskap

Inläggav Mia___Maria 17 jun 2011, 12:00

Hej!
Jag vänder mig till er som haft utomkvedshavandeskap med min fråga.

Igår var jag på gynakuten för att få ett missfall bekräftat. Väl där kunde de inte hitta något foster i livmodern men de tog ett test som visade att jag hade gravidhormon i kroppen. Efter det togs ytterligare test och nu ska jag komma tillbaka om en vecka för nya tester och undersökning.

När det visade sig att det inte fanns något foster i livmodern så började de prata över huvudet på mig och jag förstod inte riktigt vad som hände. Men har nu förstått vad ett utomkvedshavandeskap är efter att ha läst på hemma i lugn och ro.

Min fråga är om alla utomkvedshavandeskap leder till operationer?
Jag antar att vad som än hänt mig så är det inte akut för då hade de lagt in mig på direkten. Men vad kan jag vänta mig på återbesöket? Vad kommer de göra och hur kommer det påverka mig i efterhand?

Jag mår för övrigt bra och tar inte själva missfallet något hårt. Är mest orolig för vad utomkvedshavandeskap ger för följder. Operation låter inte roligt och det vore skönt att slippa det.

Hoppas någon med erfarenhet kan ge mig ett svar.

MiaMaria
Mia___Maria
Nykomling

Re: Utomkvedshavandeskap

Inläggav Öga 20 jun 2011, 17:56

Jag är i samma sits som du. Var idag på mitt andra besök på gynmottagningen pga vad de tror är en utomkvedshavandeskap.
VUL visade bara förtjockade slemhinnor i livmodern, Hcg nivåerna stiger alldeles för långsamt för att vara en vanlig graviditet.
Eftersom smärtan i buken på mig övergått till lite ömhet, med enstaka smärtgenombrott som kvävs av Alvedon så ska jag återigen på återbesök med VUL och provtagning nästa vecka, och om jag visar samma trend blir jag metotrexatbehandlad.
Tydligen blir man bara opererad om man får hemska smärtor och/eller blöder mkt i buken.
Fast med metotrexatbehandlingne så kan jag ju teoretiskt även nästa gång få ett utomkveds. Troligen har jag sammanväxtningar i buken pga ett tidigare kejsarsnitt. (Jag har en dotter född 2008 som vi inte hade några problem att bli iväg med. Men att skaffa ett syskon har visat sig svårt: 2 missfall och nu ett utomkvedshavandeskap har börjat få mig att misströsta.)
Hur går det för dig?
BildBild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online

Inläggav Mia___Maria 23 jun 2011, 22:43

Jag är verkligen ledsen över att du också har haft samma otur, men oerhört tacksam för ditt svar. Jag var också på besök nummer två idag. De hittar fortfarande inga rester i livmodern och hcg har samma nivå som för en vecka sedan. Nu ska jag in och ta nytt blodprov varannan dag för att se om det sjunker. Jag har inte ont och mår kroppsligt bra. Men nu börjar det mentala kännas. Jag får inte mycket information om detta och jag måste hela tiden själv ställa frågor för att få något svar. Det pratades idag om några tabletter jag kanske skulle få, men oklart när eller om. Denna ovisshet gillar jag inte. Jag vill ha klara besked men det finns tydligen inga sådana att ge nu. Det vore så skönt att få ett avslut på eländet, men det verkar som att detta kommer att ta tid. Inte så roligt att i semestertider behöva vara nära ett sjukhus och åka in varannan dag. Men å andra sidan, det finns dem som har det värre. Jag har också en dotter så det lättar upp det hela. Berätta gärna hur det fortskrider för dig.
Mia___Maria
Nykomling

Inläggav E Maria 24 jun 2011, 09:51

Beklagar ditt missfall. Jag hade ett i höstas. Skulle gå på vanligt rutin-VUL som förstagångsmammor här får göra i ca v 10. Då såg läkaren inget foster. Men jag hade inte ont, och han sa MA. Han trodde att fostret dött väldigt tidigt och sedan tillbakabildats. I 2 veckor fick jag vänta till ett återbesök för att se om jag möjligen räknat fel på veckorna, men det visste jag att jag inte hade... Så det kändes bara jobbigt att vänta de där två veckorna. På återbesöket såg han vad som kunde vara resterna av ett foster, men han var inte säker. Han sa att detta inträffar 5/100 graviditeter som han undersöker i v 10. Det är ju hans egen statistik då... Men det kändes jobbigt.
Fick tabletter med mig hem cytotec eller nåt hette dom. Fick stoppa in två st där nere och sen vänta... Efter 4 timmar drog det igång.. Jag gjorde detta hemma i lugn och ro och behövde inte uppsöka sjukhus. Efter några dagar fick jag ett återbesök på MVC hos läkaren som kunde konstatera att allt var ute och jag slapp skrapas...

Hade sedan gravhormon kvar i kroppen i ca 3 veckor..

Det är positivt att du inte har ont.. Hoppas du läker från denna upplevelse snart. Jag vet att det är jättejobbigt och att det kan kännas som att ingen förstår.. Tur att du har din dotter!

kram
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav Öga 26 jun 2011, 21:14

Åh, ja, det där med att det är semester gör att jag tycker det är extra jobbigt eftersom vi planerat att åka på bilsemester. Dumt om det här drar ut på tiden och jag måste på gyn 1-2 ggr/vecka.
Och jag gillar inte heller att man inte får några direkta svar. ELLER att de ger mig en kallelse där det står att jag ska ta Hcg-blodprov men remissen de skickat med är för ett prov man tar för att kolla om man har äggstockscancer! Jag jobbar inom sjukvården själv så jag har för vana att kolla upp saker själv (vem googlar inte ;P), är inte en människa som hetsar upp mig i onödan heller så jag antar att kanske det där blodprovet helt enkelt görs på rutin, som en del i utredningen men JAG skulle vara tacksam över mer info...å inte upptäcka det så här. Det blir så mkt funderingar.
Ska på återbesök imorgon igen. Har mått bra nu flera dagar, endast känt som nånn "stickning" i hö sida magen och mina graviditetssymptom har försvunnit i princip så jag hoppas det går åt rätt håll. Vill bara att det här ska få ett slut och att jag å maken åter kan försöka bli med barn "på riktigt" =). Jag har inte tappat hoppet helt än även om mitt humör pendlar mkt över i "arg" just nu.
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online

Inläggav Öga 29 jun 2011, 18:58

Var på återbesök igen med VUL i måndags. Det verkar gå åt rätt håll utan cellgiftsbehandling eller ngn form av op! =) Jag är mkt nöjd om min kropp klarar av att ta hand om det hela själv. Dr skulle ringa mig när svaret på Hcg anlänt (togs i måndags igen) men inget idag heller. Kanske imorgon.
Väntar på mensen nu, har haft tre dagar med huvudvärk och lite som mensvärk idag. Brukar vara säkra menstruationstecken. =) Så kan vi starta bäbisverkstan snart igen förhoppningsvis!
Hur går det för dig?
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online

Inläggav Mia___Maria 01 jul 2011, 19:32

Fick cellgiftsspruta igår. Mitt Hcg sjönk så långsamt. Det var inte roligt att spruta in gift. Undrar fortfarande om jag tog rätt beslut. Jag hade kunnat fortsätta vänta men det fanns risker med det också. Får inte bli gravid på ett halvår. Än är inte resan slut men jag hoppas att det i alla fall går åt rätt håll nu. Mentalt har det börjat bli väldigt jobbigt. Jag börjar också få känslan av att sjukvården inte riktigt vet vad de ska göra i sådana här fall. Det känns oroväckande. Vore fint om det kunde forskas lite mer på kvinnosjukdomar.

Öga, vad skönt att det sjunker för dig. Hoppas du slipper sprutan. Hur mår du för övrigt?
Mia___Maria
Nykomling

Inläggav Öga 02 jul 2011, 21:31

Inget telefonsamtal från Dr.
Undrar om det är bra eller dåligt?!
Mår ganska bra tycker jag, dock fortf ingen mens, men jag är öm i brösten, känner som "stickningar" nere till höger i magen men har inte ont.
Åh. Jag vill absolut inte ha ngn cellgiftsspruta. Då väljer jag hellre att inte ta ngn om den möjligheten finns. Jag tror inte jag orkar vänta ett halvår på att få försöka bli gravid igen, då bryter jag ihop.
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online

Inläggav Öga 04 jul 2011, 16:51

Idag är jag glad. =)
Dr ringde och sa att Hcg-värdet var på väg neråt, det va jättelågt om jag får säga det själv: 465.
Och min mens verkar komma igång idag också! Lycka!
Ska inhandla ägglossningsstickor å experimentera med dem få se om det blir nått litet knyte i april.
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online

Inläggav Öga 11 jul 2011, 14:22

Idag är jag inne på min åttonde dag med småblödningar. Jag trodde jag fick mens som vanligt men det är som i slutet på maj när jag småblödde och småblödde och småblödde tills den där morgonen när jag fick jätteont.
Inget jätteont än så länge iaf. Bara lite småhugg ibland. Hade rejält ont första kvällen men det gick över.
Ringde gynmott i fredags för att fråga om jag ska ta ngt nytt prov eftersom dr sa det till mig per telefon förra måndagen men de hade inte skickat ngn remiss, skulle göra det då men idag måndag har ingen kommit med posten trots att damen jag pratade med sa att de skulle skicka den i fredags så jag kunde ta provet idag måndag.
Semestertider. Ringde gyn idag med men telefonkön var full för idag.
Så jag struntar i provtagningar etc den här veckan för jag sa bestämt till damen i fredags att jag måste ta provet idag för imorgon åker jag till min syrra som bor 70 mil bort. Något som jag planerat att göra under semestern, den slutar på torsdag nästa vecka. Hade gyn talat om för mig att jag endast behövde tala i telefonen med doktorn förra veckan så hade jag kunnat åka då....lesslessless.
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online

Nästa

< Återgå till Missfall

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm