Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Vad är normala sammandragningar?

Ta hand om din hälsa under graviditeten. Stötta varandra genom gravidteten - allt om psykisk och fysisk hälsa.

Vad är normala sammandragningar?

Inläggav MariaTheres 20 jan 2010, 10:26

Hej!

Jag har frågat runt lite och försökt hitta fakta om vad som anses vara normala sammandragningar. Jag vet ju att livmodern "övar" inför förlossningen och att det är normalt i viss mån. Jag får flera sammandragningar om dagen och oftast när jag vilar, det vill säga ligger ner eller sitter. Den som har hållt i sig längst var ungefär 10-15 minuter och gjorde ont de sista minuterna, är det normalt?? Hur ofta, hur många om dagen och hur starka kan sammandragningarna vara för att det ska vara normalt?
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Re: Vad är normala sammandragningar?

Inläggav frida00 20 jan 2010, 10:45

jag fick sammandragningar dagarna innan jul, då gjorde dom ont och kom rätt ofta, var väl då i v. 22 eller nåt. fick höra att är det regelbundet och/eller gör ont ska man kontakta barnmorskan, hon sa även att får man det mycket tidigt ska man också kolla upp det.
jag har gått och jobbat nu en månad men blev sjukskriven from i måndags pga. risk för att man ska börja öppna sig och bebisen kommer för tidigt.
ring din barnmorska :)
frida00
Alltid online

Bor: över boden
Status: Nybliven mamma till Milly :)

Inläggav MariaTheres 20 jan 2010, 11:26

Tack för svar!
Ja jag glömde skriva att de började i vecka 13 ungefär. Räknas det som tidigt tror du? Jag ska ringa imorgon!
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Inläggav MariaTheres 20 jan 2010, 11:59

Någon annan får jättegärna svara! Usch, jag börjar bli orolig.. Men har ringt VC som ska ringa upp ca kvart i två.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Inläggav wintersbaby 20 jan 2010, 12:49

hmm, jag har inte haft några sammandragningar å då e jag nu i vecka 33...
wintersbaby
Stammis

BF: 100315
Bor: Kalmar
Status: Sambo

Inläggav frida00 20 jan 2010, 13:02

somliga får tidiga sammadragningar, somliga har tur och slipper :) det här är vårat första barn och jag hade ingen aning om att det var sammadragningar/förvärkar (eller ens att det kunde börja tidigt) när jag förklarade till barnmorskan att det gjorde så hiskeligt ont ibland och att jag måste sätta mig och vila.
fick höra att det är inget att oroa sig för utan helt normalt, bara man inte börjar öppna sig :)
frida00
Alltid online

Bor: över boden
Status: Nybliven mamma till Milly :)

Inläggav benicio 20 jan 2010, 13:15

jag har också börjat få problem med sammandragningar och var hos läkaren i måndags som undersökte och sa att jag inte börjat öppna mig men att vila och ta de lungt är bra. Uppfatta de så att överansträngning kan bidra till mera sammandragningar, även jag har smärtsamma sådana...

De kan vara att du behöver en sjukskrivning om du jobbar och trappa ner tempot...
Lycka till..
Bild Bild
Användarvisningsbild
benicio
Alltid online

BF: 100503
Bor: sthlm

Inläggav MariaTheres 20 jan 2010, 13:41

Tack för era svar! Det är så synd att det inte står mer om detta på nätet.. Antingen har man lite sammandragningar eller så ska man ni på akuten.
Jag har i alla fall pratat med min barnmorska nu och hon sa, precis som ni, att det var normalt att få dem och till och med att de gör ont ibland. 15-20 sammandragningar om dagen var inte ovanligt eller farligt. Inte heller om man fick några som satt i i över 10 minuter för att sedan släppa. Det hon sa var att man skulle vara uppmärksam på kroppens signaler, det vill säga att om de börjar komma regelbundet ska man ta kontakt med vården eller om de sitter i länge, gör ont och inte ger med sig inom en timme.
Eftersom min lilla bebbe rör sig väldigt mycket sa hon att det också kan göra att man får mer sammandragningar. Jag skulle se det som ett friskhetstecken helt enkelt. Det var skönt att få prata med någon i alla fall. Synd som sagt att det står så lite om det på olika sidor.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Inläggav Mjstiger 20 jan 2010, 16:28

Jag vet att det kan komma sammandragningar under graviditeten.
Men jag har inte fått det, ännu.

Det ända jag vet att det förekommer sammandragningar (SD) som du beskriver MariaTheres.

Huvudsaken är att dem får inte komma jättetätt, regelbundet för länge, och förvärkar för länge om du har det ska man ringa till förlossningen. Att dem kommer då och då är normalt men för tätt in på varandra att det är bra uppehåll och det har gått nån vecka eller så ska det inte vara någon fara. Men tvärtom så ringer man förlossningen.
Jag kan inte komma på mer svar än detta, för jag kikade på nätet och har pratat med min BM hur man ska göra när man får SD. Dem frågorna ställde jag ganska tidigt i min graviditet. Och det var det svaret jag fick som jag har gett dig...

Kraaam!
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav MariaTheres 20 jan 2010, 16:39

Ja det var så hon sa också, så än så länge är det ingen fara på taket! :) Man blir ju lite orolig bara när det blir värre och värre, speciellt när sambon också blir orolig och tycker att jag ska ringa.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Nästa

< Återgå till Hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm