Teresa Hellgren

Hej Soha! Koffein finns det i choklad, men främst i mörk choklad....

Kostrådgivare

Vad använda vid blöjbyte?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Vad använda vid blöjbyte?

Inläggav W99 05 jan 2011, 00:23

Har en liten på snart en månad, mitt första barn, och har aldrig bytt blöjor förrän nu så jag vet inte riktigt vad man ska använda för att torka rent efter blöjbyte. Just nu använder vi oparfymerade våtservetter (Har hört att det inte är bra för att barn blir röda av det, men det blir inte vår son) men det är inte direkt ekonomiskt och jag vill inte spendera massa onödiga pengar.
Har hört något om torra tvättlappar, vad är det?? Papper som man blöter och sen torkar med, eller är dom återanvändbara? Känns lite sisådär att återanvända då det blir så kletigt när man torkar av efter bajs. Fattar inte riktigt hur man gör då man använder tygtrasor och torkar med heller; blir det inte väldigt äckligt sen? Slängs trasorna eller tar man dom i tvättmaskinen? Vet inte om jag vill göra så...
Spola under kranen kan man ju också göra.
Men i alla fall, skulle vilja veta mer om vad man kan använda och HUR man använder de olika alternativen :)

Tack på förhand!
Bild
W99
Alltid online

BF: 101209
BIM: 100329
Status: Mamma till världens sötaste Felix <3

Re: Vad använda vid blöjbyte?

Inläggav Roni 05 jan 2011, 00:54

Hej!! Grattis till pojken!! :)
Jag kan rekommendera papperstvättlappar som du blöter med ljummet vatten så dom blir mjuka, och så finns det tvättcreme på apoteket, som är skonsam och lite återfuktande. Trycker bara ut en klick creme på den fuktade tvättlappen och torka. Hygieniskt och billigare än våtservetter och bara att slänga sen.
Det viktigaste för att motverka röda rumpor är att torka (inte gnugga utan "klappa") torrt efter tvättning, så inte huden är fuktig innanför blöjan. Då kan du ju använda en vanlig mjuk handduk. En bra salva för att förhindra röda rumpor är Inotyolsalva, som också finns på apoteket.
Lycka till med din lille kille!! :)
Roni
Alltid online

Inläggav W99 05 jan 2011, 02:30

Tack :) okej! Ja, har hört om dem men visste inte riktigt hur de funkade. Men kan man inte lika gärna ta toapapper och blöta lite då? eller papperstvättlapparna är kanske hållbarare så att säga och därför bättre?
Bild
W99
Alltid online

Inläggav Emelia 05 jan 2011, 09:07

Rekommenderar de gula skumtvättlapparna. de blöter man också men torkar rent bättre än pappertvättlappar.
Bild
Emelia
Alltid online

Inläggav Pollypop 05 jan 2011, 09:56

Hej.

I början kan man ju som fler sagt använda "tvättlappar" soom är av papper eller skum. Dem blöter man bara med vanligt vatten och så är det bara till att torka. Klappa torrt med en handduk (även detta har dom sagt till dig redan) när han blir lite äldre så kan du göra som vi gör nu, Tvätta rent rumpan med bara vatten direkt i handfatet. Se bara till att vattnet är i lagom temperatur och att du torkar rumpan torr efteråt, på med blöjan och så var det klart!

Lycka till nu och grattis till lillkillen =)
Bebis
Bild

Haley Nova
Bild

Leah
Bild

Xx Pollypop
Pollypop
Stammis

BF: 110409
Status: Sambo och förlovad

Inläggav Snigel 05 jan 2011, 12:00

Vi använder COOP extras papperstvättlappar som är mjukare än många andra som vi testat. Dom blöter vi och duttar på Barnolja på, då blir det mjukt o skönt!

Vi brukar annars köpa våtservetter- har blivit latare o latare ju äldre Liam blivit så nu blir det mer våtservetter än torra...:)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav Petra86 05 jan 2011, 12:05

Vi kör också med torra tvättlappar som blöts i ljummet vatten och torkar av med små handdukar, som ser ut som tvättlappar.. funkar jättebra.. i skötväskan har vi dock våta tvättlappar.. :)
BildBild
BildBildBildBildBildBild
BildBild
BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Petra86
Alltid online

Status: Mamma till Emilia och Lucas!

Inläggav soffilina 05 jan 2011, 12:28

annars kan man hamstra våtservetter på apotektet hjärtat just nu! 9:- paketet och dom är jättebra. 72st/paket.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav W99 05 jan 2011, 15:05

Tack för alla svar! Känner mig lite klokare nu :) Har faktiskt såna där skummlappar men har inte fattat hur man ska använda dem haha, ska testa dem idag! :) Sen ska jag testa torra tvättlappar när vårt förråd av våtservetter är slut :)
Bild
W99
Alltid online

Inläggav naellie 05 jan 2011, 16:00

Vilken bra tipstråd! Skumlappar tror jag att mamma hade till min sladdsyster. Vill minnas några gula fyrkantiga skumlappar!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Nästa

< Återgå till Barn 0-2 år

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm