Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Vad avgör könet?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Vad avgör könet?

Inläggav Mickan86 26 jun 2011, 21:08

Tänkte kolla om ngn har koll på det här "vad som avgör bebis kön".
Jag vet att det är mannen som avgör om d blir en tjej eller kille. Men är det inte 50-50 att det blir tjej eller kille?
Det jag undrar över egentligen är om det finns ngt samband med att det på mannens sida föds många killar som avgör?

Svårt att formulera frågan, men om jag skriver så här. På min killes sida så har majoriteten av alla bebisar som föds varit killar. Betyder då det att det är större chans att även vi får en kille nu? Eller är det "slumpen" som jag alltid trott?
Ngn som har lite koll? :oops:
Bild
Användarvisningsbild
Mickan86
Alltid online

BF: 111126
Bor: Bromma
Status: Mamma till världens finaste Emilia

Re: Vad avgör könet?

Inläggav smulan_88 26 jun 2011, 22:16

Har ingen erfarenhet innom detta ämne men många gånger beror det nog på tillfälligheter. När man har sex hur livliga spermierna är och värme/kyla. Ställning beroende på om manen "kommer" långt in så spermierna inte behöver kämpa så mkt eller i vissa fall behöver kämpa mer.

I mannens släkt är också majoriteten män/pojkar eller ja typ alla har fått kill barn, och i min släkt är vi väldigt mixade men enligt ultraljudet är det en liten flicka :) fast 2% kan det ju slå fel så vi får se om några veckor :wink: men lite ärftligt kan det säkert vara, då mannen kanske producerar fler x/xy kromosomer i spermierna.

Ska ni ta reda på kön vid RUL?
Bild
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Mickan86 26 jun 2011, 22:36

Smulan
Tack för svaret :)
Jag har också hört att det är slumpen, att det är 50/50 helt enkelt. Men sambons svärmors säger att hon vet att det kommer bli en kille då det har föds många killar på min sambos sida.
Vi ska göra rul på fredag och ska ta reda på könet :) kan inte hålla mig.
Det vore lite skönt om man kunde "knäppa" svärmor på näsan och säga haha ja sa ju att det skulle bli en tjej. Jag har nämligen trott att d kommer bli en tjej medan hon sitter och säger nej jag vet redan att det blir kille. Det visste jag från dag ett. Dessa kommentarer varje gång vi ses börjar bli riktigt tröttsamma.
Jag blir glad oavsett kön, men det känns som
Hon förstör det hela lite med sina kommentarer varenda gång.
Vad "kul" att höra att ni väntar en tjej trots många killar på din sambos sida ;)
Bild
Användarvisningsbild
Mickan86
Alltid online

Inläggav HelloKitty 27 jun 2011, 07:07

Det är aldrig slumpen det är alltid 1-2% större chans att de blir en pojke, de föds fler killar än tjejer. Detta förklaras genom att det är troligare att de blir en pojke när barnet är planerat då man oftast ser till att ha sex under ägglossningen och då är de större chans för kille eftersom de spermidrna är snabbare än flickspermier. Men det betyder ju inte att de alltid blir pojk när man har sex på äl.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav lillfinger 27 jun 2011, 07:24

Här är lite info som jag hittade när jag sökte i ämnet för några veckor sen...

En viktig baskunskap är att ägglossningen äger rum två veckor före mens. Kroppstemperaturen stiger då några tiondels grader och slidsekretet blir tunt, segt och kan bilda trådar.
Mannen har två typer av spermier, X (den kvinnliga) och Y (den manliga).

Y-spermierna är mindre, svagare men snabbare än X-spermierna.
X-spermierna är större, starkare men långsammare.
Baserat på detta faktum finns flera saker som kan underlätta det blivande barnets kön.

• Det viktigaste är tiden för samlaget i menstruationscykeln.
Ju närmare ägglossningen man har samlag desto bättre chans för en pojke eftersom Y-spermierna är snabbare och då kan nå ägget först.
Om man har samlag tre dagar eller mer före ägglossning desto bättre chanser att få en flicka eftersom de svaga Y-spermierna har en tendens att dö fortare och X- spermierna finns tillgängliga i större mängd när ägget lossnar.
Å andra sidan att ha sex from två dagar före ägglossning och upprepat till och med några dagar efter är fördel för pojke. De är alltid på plats och kan hinna först.
Omkring två dagar, 48 timmar, före ägglossning är chanserna 50/50.
För dem som har mycket regelbundna menstruationer är 24 timmar före ägglossning störst chans till pojke, 24 - 96 timmar före störst chans för flicka

• Samlagsställning och djupet för inträngande är viktigt delvis på grund av pH värdet, surhetsgraden, i kvinnans underliv.
Ju närmare ingången till slidan desto lägre pH, surare. Djupt inträngande gör att spermierna hamnar närmare ägget och ger de mer aggressiva pojkspermierna fördel. Alltså praktiskt råd är missionärsställning för flicka och bakifrån som möjliggör djupare penetration för pojkar.

• Kvinnors orgasm är också viktigt. Vid orgasm utsöndrar kroppen alkaliska ämnen, med högt pH- värde, viket favoriserar pojke. Alltså ingen orgasm bra för flicka.

• Spermaantalet: Stor mängd bra för pojke. Mannen ska då inte ha utlösning under tre dagar före ägglossning. Vid samlag tidigare än tre dagar före rekommenderas kondom.
Sex varje dag från menscykelns start till och med tre dagar före ägglossning bra för flickor. X-spermien är ju mer långlivad.

• Män bör ha svala och inte åtsittande kläder. Boxerschorts rekommenderades. Kyligare miljö för testiklarna är bra för de svagare Y spermierna. Observera att motsatsen inte gäller för flicka. Värme minskar fruktsamheten generellt.
Inget varmt bad för mannen före. Rumstemperatur bra för pojke.

• Att mannen dricker kaffe med koffein före är gynnsamt för pojke . Oklart varför.

Lycka till! Ett välskapt barn, XX eller XY, är alltid en stor glädje.
Flicka- Tömma ofta. Sex varje dag fram till tre dagar före ÄL. Snabbis, ingen orgasm för kvinnan. Utlösning långt ut i slidan. Hålla pungen ”inte kall”. 24 - 96 timmar före störst chans för flicka
Bild

Bild
lillfinger
Alltid online

BF: 120308

Inläggav kvastis75 27 jun 2011, 08:28

Finns nog mycket som spelar in. Några bekanta till mig har 9 döttrar och inte en enda kille :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
kvastis75
Stammis

BF: 110925
Status: Gift

Inläggav Mickan86 27 jun 2011, 08:37

Vad kul att så många svarat :)
Jo det är klart att det är många faktorer som spelar in.. Men det jag tänkte på var om det finns några "vetenskapliga" bevis eller samband mellan att ett visst kön varit överrepresenterat på killens sida automatiskt innebär att chansen är större att det kommer bli det?

Haha vilken svår formulerad fråga, men jag hoppas ni förstår vad jag menar :oops:
Bild
Användarvisningsbild
Mickan86
Alltid online

Inläggav smulan_88 27 jun 2011, 08:50

Mickan86 hehe, min svärfar sa lika dant "-det blir en kille för i vår släkt kan man inte få en tjej" så det var jätte kul att höra att det just blir en tjej. Han e dock fortfarande inte övertygad, men det återstår ju att se. :lol:
Bild
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav lillfinger 27 jun 2011, 11:49

Jag har faktiskt hört att det finns de kvinnor som bara kan få det ena eller andra könet. Att kroppen liksom stöter bort en sorts kön(med missfall som resultat). Varför vet man inte, men det är en teori. O hur vanligt det är, har jag ingen som helst aning om...

Kanske är det vi kvinnor som påverkar könet oxå??
Hihi, här ska vi minsan inte ge männen all cred :lol:
Bild

Bild
lillfinger
Alltid online

BF: 120308

Inläggav Frihet28 27 jun 2011, 13:45

Jätteintressant! Speciellt det som lillfinger hittat...det var mer än jag visste...om humanfertilitet. (Är det publicerade studier eller "bara" sammanställning av något slag?)

Kul att läsa...och när man tror sig ha kläm på det så kommer nästa fråga...Gjorde man litet av varje för att få tvilligar av båda kön? :lol:
Frihet28
Stammis

BF: 211111
Bor: AfrikaEnglandUS
Status: Delighted!! Dubbelmirakel på G!

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm