-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Vad behöver jag veta när jag inte ska amma?
5 inlägg • Sida 1 av 1
Vad behöver jag veta när jag inte ska amma?Jag ska inte amma och behöver höra från nån som inte heller gör det lite om vad jag behöver införskaffa osv. Man får ju inte direkt tips och råd av BM när det gäller att INTE amma.
Hur många nappflaskor behöver jag? och spelar det nån roll om man har olika märken på flaskorna? Just nu har jag en från tommie tippie och en från dr.Brown. Vad behöver jag mer?
Re: Vad behöver jag veta när jag inte ska amma?Du behöver koka flaskorna för desinficering. Inhandla ersättning för rätt ålder och sedan behöver du nog bara vatten.
Se till att vattnet är kokat för det ska barn under 6 månader ha. Ett tips är att koka upp vatten som du sedan ställer in i kylskåpet i en behållare/flaska och sedan när du ska göra ersättningen så kan du koka upp vatten som mäter upp halva och så tar du resten av det kalla kokade vattnet. Eventuellt mer varm eller mer kallt vatten för att få en bra ättemperatur. Fick detta tipset av en mamma som gav ersättning från start. Vilka flaskor man har bestämmer ju barnet. Du kommer säkert märka att ditt barn får en favorit. Kanske går det snabbare/lättare med en av flaskorna. Se till att sugnappen har rätt storlek på hålet för att bebisen inte ska få för mycket (eventuellt för lite när han/hon blir större.) Min son var dock inte nyfödd när vi introducerade flaska men kom det för mycket ville han inte ha och han satte i halsen. Angående hur många flaskor du behöver så tror jag inte du behöver mer än två. Om du hela tiden diskar dem så har du ju alltid en ren. Men ha mins två stycken för det blir ju jobbigt att ställa sig och diska mitt i natten.
Re: Vad behöver jag veta när jag inte ska amma?Vi använde Dr. Brown till min dotter och jag tycker dem flaskorna var suveräna köpte både smala och tjocka flaskor vi hade 3 av varje tror jag men vi använde aldrig alla men det är bra att ha extra om man ska ut på bilresa eller likande. Vad gäller med vattnet så kan man förkoka det och ha i en flaska i kylen som Kristallklarvinter skrev här ovan, men tänk på att koka nytt vatten varje dag tills dess att din bebis är 4 månader. Om ni har egen brunn så ta ett vattenprov för att kolla kvaliten på vattnet.
Det vi gjorde var att vi förkokade vattnet och hade det i en flaska i kylen sen följde vi anv. på ersättningspaketet, om det blev för varmt (vi använde en matlagningstermometer) så ställde vi flaskan i ett vattenbad tills ättemperaturen var uppnådd. Har du tänkt att bara ge ersättning eller har du funderat på att pumpa?
Re: Vad behöver jag veta när jag inte ska amma?Tack för era svar!
Varför jag undrade om det går bra med olika märken på flaskorna är för att dom två jag har nu är heeelt olika i form, den ena "pipen" är smal och lång och den andra är mer som ett bröst, bred och lite kortare. Tänkte om det är svårt för bebisen att lära sig suga från så olika pipar? Man har ju hört hur svårt det kan vara för bebisar att lära sig suga, men det kanske mer handlar om amning? Flaska kanske inte är svårt. Ja, jag tänker bara ge ersättning.
Re: Vad behöver jag veta när jag inte ska amma?Jag hade turen att Melissa tog flaska på en gång, bättre än när hon skulle ammas då det var problem, sugnapparna på Dr.Browns flaskor är olika dem smala flaskorna har smala och dem tjocka flaskorna är som ett "bröst" men hon hade inga problem med någon utav dem. Men alla barn är olika dock så tror jag att det är lättare för barn att vänja säg vid nappflaskor om man börjar från början än om man börjar när dem är 6 månader. Eftersom du har 2 olika så testa med dem och skulle det vara så att barnet inte vill ha någon utav dem så får du väl köpa någon annan sort då, tycker inte att du ska köpa fler märken än vad du har, sugtekniken är densamma för nappflaskor oavsett hur napparna ser ut det handlar mer om vad barnet tycker är bäst.
5 inlägg • Sida 1 av 1
|