-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
vad gör jag för fel?! *snyft*
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
vad gör jag för fel?! *snyft*Vet inte om de här är rätt tråd, men de handlar ju om matning(amningen) också så kanske kan jag få nått tips eller råd?
Min lilla plutt är 10 dagar gammal... Hon kastar i sig mjölken på 10 min i bästa fall och verkar få i sig massa luft, ibland verkar hon sätta i halsen och får då hosta, efter att ha hostat kastar hon i sig mer mjölk. I slutet av amningen är hon lugnare men hur får jag henne att äta längre? Det känns som hon inte blir mätt, sen sover hon jätteoroligt, sprattlar, rycker och gnäller/gnyr i sömnen.. varför? (är de för att hon har ont i magen?) Försöker rapa henne efter maten, men saken är den att hon somnar vid bröstet (omöjligt att få henne att somna annars typ) men när jag rapar henne så väcker jag ju henne samtidigt och sen får ja truga i henne lite till så hon somnar igen och då vågar ja knapt andas för att inte väcka upp henne igen. Hon sover sen kanske 2 timmar i bästa fall, på nätterna känns de som hon vaknar varje timme men där känner ja att jag inte riktigt har koll för jag är så dödstrött själv så ja vet knapt om jag är vaken själv. Hur viktigt är de att dom rapar? Hon har ju endå lite problem med luft (tror jag) förra helgen hade vi en helvetesnatt när hon bara skrek och skrek och va man än gjorde så skrek hon typ, funkade väl lite sådär emellanåt med att gunga henne så den natten va de enda jag gjorde grät och gungade henne i famnen. Känner mig hel slut... som en värdelös morsa som inte kan få mitt barn att må bra och vara glad. Skulle inte små bebisar mest sova, äta, bajsa? Varför blev de såhär för mig? vad gör jag för fel? (förlåt att de blev lite långt... hoppas nån orkar iallafall)
Re: vad gör jag för fel?! *snyft*Hej! Vet själv hur kämpigt det var i början!! Mycket man inte tänkte/visste innan ang amning.
Jag upplevde det som du skriver. Jag var enormt osäker på om hon fick i sig tillräckligt då hon somnade nästan direkt. Ammade typ 5-10 minuter och somnade sedan. Men hon har ju gått upp i vikt jätte bra och hon har fått in så hon suger längre perioder nu. Hur går din lilla upp? För upplever du problem kan du säkert få tips hos BVC. Jag var super orolig i början då våran lilla dotter hade ett blodsockret som gick ner så hon var kvar på avd 10 i 5 dagar innan det slutade att gå ner. Piper/gnyr/gnäller gör våran med, har fått intryck av att hon drömmer men visst kan det likväl vara lite magknip. Vi hade lite problem med amningen i början så innan hon fick grepp om det hela pumpade jag och gav jag henne i flaska på natten. Då sov hon mycket godare och jag viste vad mycket hon fick i sig... Kan ju vara värt att prova annars är det bara att kämpa på. Det blir bättre.
Re: vad gör jag för fel?! *snyft*Hon hade i måndags gått upp till nästan födelsevikten å då va hon sex dagar gammal. Så än så länge verkar hon ju gå upp iallafall. Har försökt pumpa lite men jag tycker det är svårt med pumpen och har gjort det efter att hon ätit så det har inte kommit så mycket .
(försöker lägga upp ett föråd med mjölk i frysen så ev min mamma kan ta henne en natt så jag får sova lite bättre en natt iallafall) Frågade barnmorskan när vi va tillbaka på bb för PKU å hörseltest hur länge dom "ska" amma och fick till svar minst 15-20 minuter. och de gjorde ju inte min situation bättre utan då blev jag ju bara mer orolig och stressad över att hon äter så kort stund. Känner mig så otillräcklig, speciellt att hon inte kan somna utan tutten i mun. Skulle nog gärna vilja att hon sov i sin egen säng vilket kanske skulle ge mig lite mer och bättre sömn men när hon väl somnat så går de inte att peta på henne utan att hon vaknar och därför kan jag inte flytta över henne från våran säng till hennes egen.
Re: vad gör jag för fel?! *snyft*Så länge hon går upp behöver du inte oroa dig angående tiden hon ammar, min är snart 7 veckor och trotts att hon bara ammade korta perioder i början växer hon och går upp i vikt. Jag hade en långdragen förlossning så det slutade med kejsarsnitt, på natten efter några dagar var det en puckad bm som sa till mig att hon tog fel tag. Så gav hon min dotter ersättning och sa åt mig att pumpa för att inte få mjölkstockning. Så kom en annan dagen efter och sa att hon tog bra tag men hade lite dåligt tålamod innan mjölken kom. Så man får ta det med en nypa salt.
Tips; låt din respektive göra det till en vana att ta en promenad med henne. De brukar sova gott i barnvagn, om hon är nöjd av det. Så du får tid att ta en vila/sova lite. Sen kanske hon är lättvaken för att det blir för tyst?? På dagen kan du ju prova sätta på radion? Vi hade två helvakna nätter så kom vi på att om vi har lampan i köksfönstret tänd och sovrumsdörren på glänt så det lyser lite så sover hon lugnare. Men som sagt alla barn är olika så man får testa sig fram lite. Håller tummarna att det löser sig snart för er!
Re: vad gör jag för fel?! *snyft*Hejsan.
Prova att ge napp efter att du rapat henne, det kan ju vara så att det är snuttandet hon vill åt när hon ska somna och då funkar ju en napp jättebra! Alina ville inte somna utan bröstet i början men vi gav henne napp och efter det gick det jättebra. Sen kan det vara så att det kommer mycket mjölk väldigt snabbt och det kan vara därför hon äter kort stund. När utdrivningsreflexen kommit igång så sprutar det på bra för vissa och då kan det komma lite för snabbt vilket gör att de sväljer luft eller sätter i halsen. Alina sov ganska oroligt vissa nätter, jag tror dom drömmer mycket och livligt i början Angående hur man kan få bebisarna att rapa så kan du lägga henne på armen, så hennes huvud vilar i ditt armveck typ och massera magen lite lätt med andra handen. Det är lättare att visa än att beskriva ;P Alina somnade ofta på det sättet, och när vi hade henne på bröstkorgen och buffade lite på rumpan. Det tar ju tid att lära känna sitt barn men testa olika tekniker så kommer ni till slut hitta det som passar eran lilla bebis bäst^^ Lycka till!
Re: vad gör jag för fel?! *snyft*Julian ammade ca 5-15 minuter varje gång och vi rapade inte honom när han var så liten eftersom han bara spydde upp allt då!
Tyvärr är den första tiden jobbig med sömnen, men jag kan trösta dig med att MÅNGA har det riktigt jobbigt och inte bara ni. Det är inte du som gör något fel, det är bara svårt att få till det i början. Än idag har vi det svårt med sömnen och är ibland uppe 2 ggr/timme med Julian och han är snart 11 månader, så vissa barn är oroligare än andra. Hoppas det löser sig snart, du får bara ge det lite tid! Kram
Re: vad gör jag för fel?! *snyft*mammasiri: Det blev visst ett långt svar ...
Att få första barnet är en enormt stor omställning och man blir orolig för typ allt, men du behöver inte ha gjort fel bara för att allt inte fungerar som du har föreställt dig. Det går helt enkelt inte föreställa sig hur det är att få ett eget barn som man ansvarar för 24 timmar om dygnet. Det tar låååång tid att lära känna sitt barn och alla är olika. När man väl tror man fått kläm på hur det är så småningom så ändrar de mönster med ojämna mellanrum. Den första tiden är en total avsaknad av rutiner även för barnet, det kommer mer och mer framåt 3 månader. Jag hade nog också fått för mig att bebisar mest sover, men så var det inte för oss heller och är fortfarande. Hon powernappade många gånger 5, 10 minuter i taget om jag råkade röra mig minsta lilla, en bärsjal underlättade senare. Nu är ditt barn så litet och då består livet mest av mat och sömn om vartannat. Jag fick klämma lite lätt på Ronjas hand för att hålla henne vaken vid maten ibland, men annars är det deras normala rytm att äta lite, slumra och sedan äta lite igen. Så länge bvc tycker att hon följer sin kurva kan du ta det rätt lugnt och bara amma på. I perioder vid tillväxt kommer du kanske uppleva rena amningsmaraton då barnet äter mer eller mindre konstant i flera timmar. Så det uttjatade tipset är att försöka sova/vila när barnet sover för att orka. Jag löste Ronjas "kontrollbehov" av närhet med att bära henne nära i en bärsjal. Då kunde hon komma till ro av att höra hjärtljuden som hon var van vid sedan magen och sova längre stunder, samtidigt som jag kunde sitta vid datorn eller lägga mig i soffan och vila. Tyvärr ville inte sambon lära sig knyta sjalen, så jag fick inte så mycket avlastning. Sedan får man sänka sina krav på vad man orkar göra radikalt, surt men så är det med en del bebisar. Jag lagar fortfarande inte lunch nu när hon är 10 månader utan värmer i mikron för att snabbt få i mig så jag helst hinner sova en stund också. Det behövs även om våra nätter är bättre än L8i´s, men fortfarande jobbiga. Det där med att rapa barnet är olika för olika barn om det behövs. Inte rapade jag henne om hon hade somnat vad jag minns. Å andra sidan har hon alltid kräkts mycket. Sedan vad gäller spjälsängen så har den stått tom i många månader då hon sov bäst av att ligga nära eller på bröstet. Det är olika för olika barn vad de trivs bäst med och vad föräldrarna vill/orkar. Vi har kämpat senare med att lägga henne i spjälsängen, men då gällde det verkligen att få henne att sova djupt först. Hon kan fortfarande vakna när vi lägger ner henne. Sedan finns det en teori som säger att barnet ska vara vaket när man lägger ner det så det känner igen sig när det vaknar, men här har det inte funkat. Fixar du att liggamma så är det en lösning när du märker att hon får rätt tag och inte släpper det och du kan sova samtidigt, men i början satt jag alltid upp och ammade i soffan i vardagsrummet för att se att hon fick rätt tag. Mår du för dåligt så ta kontakt med bvc för en del åker ju på en depression efter förlossningen, men som sagt första tiden är omvälvande och tröttande för ens egna behov hamnar alltid på andra plats. Lycka till! Fråga på om du vill ha mer hjälp, men lyssna alltid efter vad som känns bäst hos er!!!
Re: vad gör jag för fel?! *snyft*Det du kan göra är att köpa en bröstpump, den enklaste från apoteket funkade för mig. Pumpa ut lite av den tunna mjölken innan du ammar henne, de sa till mig att mjölken rinner lite saktare då och bebis får i sig den feta mjölken
www.amningshjalpen.se Det kommer bli bättre med sömnen oxå.
Re: vad gör jag för fel?! *snyft*tack alla gulliga för ert stöd! Kanske har jag helt enkelt för höga krav på mig själv på vad jag ska hinna och orka på dagarna vilket lett till att allt bara blivit pannkaka.
Ska försöka passa på att sova när Svea sover och hitils har hon ju gått upp bra i vikt så jag kanske inte ska oroa mig så mycket för dom korta matstunderna då. Hon har napp, de började jag med när vi kom hem från BB eftersom hon va så snuttig. Funkar sådär, oftast tar hon nappen men när hon somnar spottar hon ut den i sömnen och vaknar sen efter en stund asförbannad. Ska helt enkelt låta henne vara nära! Så hon känner sig trygg.. Har en bärsjal men fattar mig inte alls på hur den ska knytas. Så tänkte köpa en babybjörn bärsele så kan jag ha händerna fria och hon kan endå få vara nära mig. Tyvärr kan jag inte få nån hjälp av gubben för han pluggar 8-17 varje dag i princip plus minst två timmars resväg så ja.. han är ju inte hemma spec ofta och när han är hemma behöver han få sova för att orka nästa dag så jag är ganska ensam. Dock har jag fått hjälp av min mamma som kunde ta dom första 10 pappadagarna eftersom gubben min inte kan vara borta (kan å kan.. men då kanske han skulle missa så mycket att han skulle behöva gå om ett år så de finns inte på kartan) Tack igen, känner mig lite mindre dålig nu när man får höra att andra haft det lika
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|