-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Vad kan man se på tidigt UL?
7 inlägg • Sida 1 av 1
Vad kan man se på tidigt UL?Sedan jag fick reda på att jag blev gravid har jag haft en känsla av att allt inte är ok. Pratade med min BM igår om man fick göra ett UL, men eftersom jag inte blödde fick man inget, vilket jag kan förstå.
BM sa att man inte kunde se fel på barnet, ex. DS eller dvärgväxt. Stämmer verkligen det? OM det är nått fel borde det inte synas på UL då? Vid ex. dvärgväxt kortare ben eller liknande? Jag gjorde ett UL med ettan i v.12 (vi visste inte i vilken vecka jag var i då) och då sa hon som gjorde UL att barnet var helt friskt. Hon sa att hon såg att hjärnan såg normal ut och alla mått var som det skulle.
Re: Vad kan man se på tidigt UL?Hej !
Vid ett tidigt vul, kan man inte så alls mkt. Har man tur kan man se hjärtat slå ngn gång runt v 6 eller . Mkt annat går inte att se så tidigt. Men v12 och framåt är bebisen mkt större och då kan man ju även göra kub/nupp test så då ser man nog de flesta åkommor. MA 10/2 2010 (V11)
älskade Lova född 110127
Re: Vad kan man se på tidigt UL?Hej!
Vi gjorde vul 11 + 1 och vi såg en liten människa ligga där inne som sprattlade med sina små fötter. Ett hjärta som slog jätte fint Lycka till alla!
Re: Vad kan man se på tidigt UL?Vi gjorde ett UL (vaginalt) i vecka 9 (8+1) för att se så "allt" var ok. Dvs se om det fanns något och om ett hjärta slog typ. Det enda vi såg var en klump, vi kunde inte urskilja huvud från kropp eller nåt sånt (men det kan säkert bero på apparatens upplösning också) men vi såg iallafall hjärtat som blinkade. Och det är typ det man kan se vad jag förstod. Vid RUL så kollar de mer, tex att hjärtat ser bra ut och att saker o ting har utvecklats ok (typ njurar och så?) rätta mig om jag har fel...för jag har inte full koll. Har inte gjort mitt RUL ännu (ska dit 11 feb) så då vet jag mer
Re: Vad kan man se på tidigt UL?dom kan ju aldrig säga att dom ser ett friskt barn, dom kan väl säga att allt ser bra ut så mycket som man kan se lixåm. även om allt ser bra ut på UL är det inget 100% garanti att allt är "normalt" när det kommer ut. men mycket kan man ju se! runt 13v gör man ju KUB tex om man gör det, kan man ju se om sannolikheten för kromosomfel är stor. även här finns ingen garanti. endast fostervattenprov ger väl garantier.
sedan kan man såklart se många missbildningar. men om allt ser bra ut med mått och hjärta å hjärna så utgår man såklart från att det är ett helt friskt barn i magen
Re: Vad kan man se på tidigt UL?Skall på vaginalt ultraljud på tis, är då 7+2, skall bli spännande att på något sätt få bekräftat att det finns någon därinne som växer
Re: Vad kan man se på tidigt UL?Jag var på ultraljud i v 6 och då kunde man se två "påsar", är så trött just nu att jag kommer inte på vad det heter. Fostervattensäck där babyn ligger. Hur som helts så kunde man se två sådana. Läkaren blev förvånad för hon trodde att det var tvillingar. Men när hon studerade mer så upptäckte hon att den ena var tom, dvs jag hade haft ett litet missfall och den andra hade något litet svart i sig, fröet jag nu bär på... alltså kan man se en hel del på tidigt vaginalt ultraljud. Anledningen att jag gick så tidigt var eftersom jag haft utomhavandeskap så ville vi se att den växte där den skulle i livmodern och inte utanför.
Blev så klart överraskad över att det kunde ha blivit tvillingar, men en räcker mer än väl så man får hoppas att det går vägen denna gången! Jag har inte blött något under tiden, så det måste varit mkt tidigt missfall.
7 inlägg • Sida 1 av 1
|