Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Välja preventivmedel..

Hur får man samlivet att fungera med barn? Diskutera!

Re: Välja preventivmedel..

Inläggav mikafika 20 aug 2010, 22:54

P-ring är en silicon ring man för upp i slidan och sen ska den sitta där i 3 veckor under vilken tid den avger hormon som förhindrar graviditet. Efter 3 veckor tar man ut den och då får man "mens" precis som när man gör ett uppehåll med p-piller. Det som är så bra med p-ring är att man inte behöhöver komma ihåg att ta ett piller varje dag och hormonet kan då spridas under jämnare tid. Man kan ha sex när den sitter inne, de flesta märker ingen skillnad, men skulle den störa jätte mkt så kan man ta ut den precis när man ska ha sex och sen sätta tillbaka den efteråt förutsatt att det sker inom ett par timmar.

Du kan läsa lite mer om det här:

http://preventivmedel.nu/preventivmedel/p-ring/
BildBild
mikafika
Alltid online

BF: 271010

Inläggav linaloo 21 aug 2010, 01:26

Cerazette har jag bara hört hemskheter om, så de skulle jag inte rekommendera..

Det preventivmedel jag varit mest nöjd med var Implanon, en p-stav. En ca 3 cm liten silikonstav med hormoner i som sätts in på insidan av överarmen. Hade den i nästan 3 år och hade ingen mens alls på den tiden(förutom typ 1 lite längre blödning första månaden). Sen efter 3 år måste man ta ut den/byta ut, eftersom hormonerna då är slut. Läkaren ger dig lite lokalbedövning o så gör han ett litet litet snitt och drar ut den bara.

Har efter det provat diverse olika p-piller(Neovletta, Yasmin o nån mer jag inte minns namnet på), men det enda positiva med dem är att man får mensen regelbundet. Annars har de mest orsakat humörsvängningar till tusen, viktuppgång, depression mm.

Kolla upp vad du tycker om t.e p-ring, p-stav och minipiller? finns nog både positiva o negativa saker med alla. ibland måste man tyvärr testa sig fram lite för att hitta nåt som funkar..
BildBild

Bild

Bild
linaloo
Stammis

Bor: Umeå

Inläggav linaloo 21 aug 2010, 01:26

Cerazette har jag bara hört hemskheter om, så de skulle jag inte rekommendera..

Det preventivmedel jag varit mest nöjd med var Implanon, en p-stav. En ca 3 cm liten silikonstav med hormoner i som sätts in på insidan av överarmen. Hade den i nästan 3 år och hade ingen mens alls på den tiden(förutom typ 1 lite längre blödning första månaden). Sen efter 3 år måste man ta ut den/byta ut, eftersom hormonerna då är slut. Läkaren ger dig lite lokalbedövning o så gör han ett litet litet snitt och drar ut den bara.

Har efter det provat diverse olika p-piller(Neovletta, Yasmin o nån mer jag inte minns namnet på), men det enda positiva med dem är att man får mensen regelbundet. Annars har de mest orsakat humörsvängningar till tusen, viktuppgång, depression mm.

Kolla upp vad du tycker om t.e p-ring, p-stav och minipiller? finns nog både positiva o negativa saker med alla. ibland måste man tyvärr testa sig fram lite för att hitta nåt som funkar..
BildBild

Bild

Bild
linaloo
Stammis

Bor: Umeå

Inläggav Nan1e 21 aug 2010, 07:59

Smart med älstickor!
Ska jag prova..
Vill ha lite mer tid innan nästa kommer,
och vill inte ha något ingrepp (sprial) sen är det ju inte ett jättebra av om man redan har problem med mensvärk =(
Tyvärr fungerar jag inte alls med hormoner, så lätt att få en massa biverkningar som jag naturligtvis råkat få =P
Men är man inte så känslig för det är p-stav ett bra alternativ.
Även om man vill ha barn snabbt efter man tagit ut den.
Min mens kom tillbaka efter några dagar och ca 14 efter den blödningen hade jag kommit in i min menscykel. Jag blev gravid någon månad efter (Pga inga försök gjordes innan).
Bra tråd detta, så man kan byta lite erfarenheter =)
Bild

Bild
Nan1e
Alltid online

Status: Stolt mamma till Alex

Inläggav gnali 17 sep 2010, 13:48

förlåt, det här kanske inte hör in riktigt, men blev så ledsen när jag var inne på
http://preventivmedel.nu/preventivmedel

trots att vi lever på 2010-talet är det fortfarande kvinnors sak att skydda sig, det är tydligen inget man bör göra tillsammans, eller tänka på båda två. likaså vad det gäller forskningen om fler preventivmedel för män (som borde vara enklare att forska på eftersom spermier produceras hela tiden ,till skillnad från våra ägg, som ju finns redan från början i kroppen.)

är så trött på att behöva förutsättas utsätta mig för risker, hormoner och nonchalans från män, eftersom det är min uppgift som kvinna att ta hand om preventivfrågan.

fram för mer "säkra" preventivmedel utan ibverkningar, och lika mycket preventivmedel för män som för kvinnor!

(och som den våghals jag är kör jag med kondom och säkra perioder. är i alldeles i för många riskgrupper för att vilja prova något p-medel med hormoner...)
gnali
Nykomling

Föregående

< Återgå till Relationen & samlivet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm