Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Välja preventivmedel..

Hur får man samlivet att fungera med barn? Diskutera!

Välja preventivmedel..

Inläggav Roni 19 aug 2010, 23:26

Har nyss blivit mamma och nu tänkte jag börja använda någon slags preventivmedel.. frågan är bara vilket jag ska välja..?? Läst lite om olika alternativ och det känns som alla har en massa tråkiga biverkningar.. mycket blödningar, depressioner mm.. :( Från början hade jag bestämt mig för att ta p-sprutor, sen såg jag att det finns p-piller utan östrogen som tydligen inte ger nån risk för blodproppar, vilket ju är en fördel. Men det finns ju annat att välja på också.. Vad har egentligen minsta risken för biverkningar??
Roni
Alltid online

Re: Välja preventivmedel..

Inläggav soffilina 19 aug 2010, 23:43

funderar med på det där!
har kört säkra perioder/äl stickor i många år som funkat, tills det bevisligen inte funkade en vacker dag :P
men nu känns det mycket mer angeläget med något riktigt p-medel. är livrädd för hormoner dock.. men har fått höra om spiral, att det är bra? då verkar bara hormonet lokalt...
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav lipzi_90 20 aug 2010, 08:09

ring BM och prata emd henne för hon kan ju sånt... min bm frågade mig om jag inte ville ha spiral men jag sa: nepp, har hört att de är svårare att bli gravid sen efter den. jag har ätit innan grav. Jasmine, ppiller som är jättebra för min ropp, har har inte haft några biverkningar, :) Man måste testa sig fram för allas kroppar reagerar olika. Psprutan har jag hört funkar bra för vissa ocklså :)
SthlmsmammanTerese.blogg.se
lipzi_90
Alltid online

BF: 100825
Status: Froststedts.blogg.se

Inläggav HelenP 20 aug 2010, 08:12

Kondom naturligtvis. Saknar helt biverkningar om man inte är allergisk mot latex.

Finns kopparspiraler också, helt utan hormoner. Brukar vara gratis. De gör miljön i livmodern omöjlig för ett ägg att fästa i. De kan dock för en del resultera i både längre och kraftigare mens och mensvärk. Har hört både positivt och negativt om det, men funderar på att pröva med det efter denna graviditet. Planerar ni att skaffa barn igen ganska snart kanske kondom är smidigt. Mängden sex första halvåret brukar inte bli riktigt i samma nivå som innan i alla fal :wink: .
Wilhelm, 2 år (25 april 2008)
Bild
MF 17 december 2009 (v.10)
HelenP
Alltid online

BF: 110123

Inläggav emmaoskrutten 20 aug 2010, 09:07

Jag har haft P-ring och varit väldigt nöjd med det. Kommer nog att fortsätta med det nu med. Lokalverkande med låg hormondos :)
emmaoskrutten
Alltid online

Inläggav Liiiiten 20 aug 2010, 09:48

Jag har testat både det ena och det andra p-pillret men haft svåra biverkningar av dem alla! Ena fick jag kraftiga humörsvängningar av, ena fick jag konstant mens av och det tredje blev jag deprimerad av. Bytte sedan till p-ring (som emmaoskrutten) och var toknöjd med dom!
Tycker dock att nu när jag fyller 23 så är ju priset inte subventionerat längre (vad jag förstått?) och då blir dom ju sviiiindyra! :roll:

Spiral eller p-stav hade jag tänkt mig (är sämst på att komma ihåg att ta tabletter) men är rädd att det ska bli svårt att få barn senare.. Vill nog ha en till om sisådär 2-3 år.. tror jag. :oops:
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav emmaoskrutten 20 aug 2010, 13:02

Ja P-ringarna kostar väl 320 kr/ kvartal, men det är det lätt värt :) Tycker dom är super!
emmaoskrutten
Alltid online

Inläggav mikafika 20 aug 2010, 13:15

Jag är också stor förespråkare av P-ring, de är så bra att jag inte ens lägger in en värdering i att de är dyrare än tex p-piller, det är den såå värd. Den är ju inte helt hormonfri, det är nog bara kopparspiral och kondom som gäller då tyvärr. Och spiral funkar inte för alla, men jag skulle prata med BM alternativen och det kan ju vara värt att testa sig fram, tex prova p-ring under 3 månader och funkar inte det sätta in en spiral.
BildBild
mikafika
Alltid online

BF: 271010

Inläggav lipzi_90 20 aug 2010, 14:05

men de lät ju inte allt för dyrt? mina ppiller jasmine är inte heller subv. så där får man betala typ 1000 kr per år tror jag, men de är de ju värt :)
SthlmsmammanTerese.blogg.se
lipzi_90
Alltid online

BF: 100825
Status: Froststedts.blogg.se

Inläggav Roni 20 aug 2010, 18:48

Jag är 36år och vi har nyss fått tvillingar.. så jag är inte så säker på att det ens är aktuellt med fler barn för vår del.. P-sprutor har jag hört att man kan slippa mensen helt (vilket ju vore positivt), men vad jag förstår så får vissa jättemycket blödningar istället.. sen ska man tydligen inte använda det mer än 2år. Den sortens p-piller jag funderat på heter Cerazette.. vilka, när jag sökt på nätet, många verkar haft stora problem av.. gör ju att man är lite rädd för att ens prova. Kondom är väl dessvärre risk att man slarvar med i ett fast förhållande förstås.. :roll: Hur funkar p-ring??
Roni
Alltid online

Nästa

< Återgå till Relationen & samlivet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm