Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Värkar

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Värkar

Inläggav Lizzzie 08 sep 2007, 19:06

Har en liten fundering kring detta med värkar.. Nu har jag ju bara 1 vecka kvar och i princip skulle det ju kunna ske precis när som helst nu (även om det också kan dröja ytterligare ett par veckor *hoppas inte*..). I kväll tycker jag mig börjat känna av lite värkar, dock väldigt svaga och oregelbundna så än är det nog inte dags på ett tag.

Men vad jag funderar på är vart det känns mest när de "riktiga" värkarna kommer. Är det mest i magen (vart i magen isåfall) eller mer ner i underlivet..?! Ställde frågan till min BM i fredags men hon log bara lite och svarade ungefär att "du kommer märka när det är dags"..

Och är det normalt att känna av värkar under några timmar och sen inte känna något på ett tag innan det sätter fart på allvar?!

Nån som vet?! :roll:
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Lizzzie
Alltid online

Inläggav grodan 08 sep 2007, 19:11

har precis som dig!! förvärkar kallas det.. magen tränar och det kan göra riktigt ont men om det känns obehagligt eller gör ont så ring förlossningen, de frågar en massa men listar ut om det är på g :P
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav fia-lotta 08 sep 2007, 19:29

jag hade som mest ont längst ner på magen om man säjer så... men vissa får ju mer ont i ryggen osv...
säjer som din BM.... du kommer märka det.... det går inte att gå miste....

det var som en tjej sa till mig när jag frågade.....
om du måste fråga, så är det inte riktiga värkar..... och det stämde bra det... =)
Bild
Användarvisningsbild
fia-lotta
Alltid online

Inläggav Madde 08 sep 2007, 21:50

Känner igen mig så väl! Har börjat känna av förvärkarna nu och ibland kan det riktigt bara hugga till så jag blir dubbelvikt...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Madde
Alltid online

BF: 100811

Inläggav Werre 08 sep 2007, 21:59

har haft förvärkar ett tag nu, men sen igår har det börjat "hugga" i livmodertappen, i samband med sammandragningarna och "mensvärken" alla säger att det nog snart är dax pga "huggen" kan det vara så att tappen håller på att utplånas... jag har ju tre veckor kvar... :wink: inte för att jag skulle bli ledsen om h*n ville komma nu! :P
Bild
Användarvisningsbild
Werre
Alltid online

Inläggav sprallos 09 sep 2007, 07:53

Det är tydligen väldans olika från tjej till tjtj. En kompips hade väldigt olika värkar med sina två barn också.

Men där man brukar ha mensvärk när man har mens....där brukar det kännas när värkarna kommer har jag hört. Är man en Rygg-mensvärkare så kommer det mer i ryggen eller tvärtom. Jag tror man garanterat vet vad som är vad när det drar igång + att det kommer och går. Fast vad vet man, jag har inte heller testat förr..:-)
sprallos

Inläggav nita 09 sep 2007, 09:17

Känner också av "mens"/förvärkar , men vet ju att det inte är något på gång än eftersom det inte tagit i riktigt än.

Hoppas bebben kan hålla sig inne iaf en vecka till. Ska på Dop den 16:e :P he he .. men sen skulle det ju vara lite pinsamt om vattnet går mitt i ceremonin! :P
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
nita
Alltid online

BIM: 120507

Inläggav snuttis_83 09 sep 2007, 09:20

ja lovar du känner nrä de riktiga värkarna kommer =) för många örjar de från ryggen men somja fick vardet långt nerifrån magen väärsta mensvärken asså det gjorde riiktit ont...så som sagt du kommer veta!!
Bild

Bild

Bild
snuttis_83
Alltid online

Inläggav leeloo 09 sep 2007, 09:33

Jag hade nog inga förvärkar, tror jag. Mer som sammandragningar, magen blev stenhård fast det gjorde inte ont. Min förlossning startade med att vattnet gick mitt i natten och sen kom värkarna krypande och blev värre och värre. Så jag fick ingen "förträning" innan liksom, men när värkarna väl kom, var det ingen tvekan om vad det var :)

Tro mig med, du kommer att märka det :D
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
leeloo
Alltid online

Status: nygravid med tredje barnet

Inläggav April08 09 sep 2007, 16:08

Mina värkar har kännts som otroliga menssmärtor, men som sagt du märker när det e dags.. Man kan liksom inte va stilla, vankar och pustar liksom, i varjefall har det varit så för mig.. Men med båda barnen har de avstannat ett par timmar och jag till min förtvivlan trott att det var falsklarm denna gången oxå, men det e ju så otroligt olika... :)
Bild
Användarvisningsbild
April08
Alltid online

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm