-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Värkarna?
16 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Nu utgår jag ifrån mig själv, det kan säkert vara annorlunda för andra...
För mig har det varit så att värkarna "smugit" sig på... Förloppet är liksom en start, en topp och en dal (som ett berg, du börjar vid bergssluttningen och går uppför, för att komma till toppen och sedan gå ner igen - om du förstår vad jag menar). Värken följs av en paus och efter en stund börjar det om igen. Det är då man ska börja "klocka" värkarna. I början känns det inte så mycket, men man känner att det är något på G lixom. Sedan ökar värkarna successivt i styrka, täthet och hur länge de sitter i. Under den fasen av FL (latenta fasen) kan värkarbetet avstanna. Vansinnigt frustrerande, men inte mycketman kan göra åt. Bästa sättet att testa om det är på "allvar" är att ta en eller två Alvedon och duscha varmt (eller bada om man har möjlighet till det). Är det på "riktigt" fortsätter värkarna att komma. I ett senare skede av FL har jag fått kraftig mensvärk i ryggslutet och livmodern har dragit ihop sig samtidigt, som att knyta ihop en säck typ. Och huvva vad det gör ont!! Då är man inne i den aktiva fasen. Har man inte åkt till BB tidigare är det daxs att göra det nu!! När andra säger att man märker när de riktiga värkarna kommer, är det dessa värkar de syftar på (tror jag iaf).
Jag håller med Chivas. Svårt att veta vad man har att vänta sig.
Men det som gör mig lite frustrerad är att alla säger att det känns som mensvärk men mycket värre. Jag har aldrig haft mensvärk så hur ska man då kunna veta? Och hur ont ska det göra innan man far in till förlossningen som ligger en timmes väg bort? Jag har fått två olika svar på hur värkarna känns: 1) som knivar 2) som kraftiga sammandragningar som liksom trycker neråt. Jag vill nog har alternativ två.
De gör mer ont än man kan föreställa sig... fast jag blev ju igångsatt så jag va på förlossningen hela tiden och fick lustgas ganska snabbt, hade fått dropp som skulle skynda på värkarna så jag fick mina tätare än va man normalt brukar få...Men bm sa att om jag hade fått värkar naturligt och ringt in så hade hon sagt att jag skulle stanna hemma ett tag till (hade då haft värkar i 2 timmar). Då tänkte jag... fan de hade jag aldrig klarat, för även om jag fick mina värkar lite tätare än normalt så gjorde dom inte mer ont än normalt.
Även om lustgasen inte hjälpte så mycket va den ganska skön och ha och undrade hur fan alla som går hemma och har värkar klarar de... !!? Så här i efterhand blir jag lite nojig när jag tänker på ev. barn nr 2.... hur skall jag klara att ha sådana värkar hemma!!? ![]()
Chivas: det blev en liten pojke, Elis heter han.
Klort: för mig kändes värkarna i nedre delen av magen, alltså där livmodern normalt finns när den inte är gigantisk pga graviditet. Sen drog det bak över korsryggen och ner på insidan av låren. Fast det mesta satt i magen. Ungefär som när man har magknip fast en miljon gånger värre.
16 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
|