Maria Wigbrant

Hej! Innebandy är en av de aktiviteter vi inte rekommenderar un...

Träningsrådgivare

Väskan!?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Väskan!?

Inläggav Lollo25 06 nov 2007, 08:19

Nu kommer jag med den eviga frågan... :oops:
Vad mer exakt ska jag lägga ner i väskan? Hur mycket behövs? Hur stor väska har ni haft? Tar man med den in direkt när man kommer till förlossningen? eller först när man flyttar till salen? Ska man packa blöjor bindor osv??eller får man det där? :roll:

Gud, oroar mig för de små sakerna!! :oops:
är inget orolig för den där jätteklumpen som ska ut genom det lilla hålet men om jag packat rätt grejet oroar mig??!! :oops:
Bild
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lollo25
Alltid online

Inläggav linda74 06 nov 2007, 08:55

Okej här kommer liten hjälplista (saker som vi haft med oss):

Till FL:
* MVC-journal
* FL-brev
* Kamera/videokamera
* Mobiltelefon + laddare
* Parkeringspengar (ej helt nödvändigt, de flesta p-automater tar bensinkort och mastercard och liknande)
* Kex och juice - viktigt att hålla energin uppe (jag fick även saftsoppa och nyponsoppa och sånt på FL)
* Första kläderna till bäbisen (body, sparkbyxa alt joggingbyxa, sockor och hjälmmössa)

Kläder får du låna av FL-avdelningen; supersnygg städrock, lårlånga bomullsstrumpor och nättrosor.

Till BB-avdelningen
Det du behöver:
* Tandborste/tandkräm
* Shampo/balsam
* Hårborste
* Oparfymerad deo
* Oparfymerad hudlotion (sjukhusmiljöer är ofta torra!! då är det super att kunna smörja sig)
* underkläder (trosor, amningsBH, strumpor)
* Pyjamas
* T-shirt, kofta och bekväma byxor (rekommenderar INTE dina tightaste jeans, hur trött på mammakläder du än är!!)
* Amningskupor
* En bra bok (tiden kan bli långsam ibland)
* Ev inneskor

Det bäbisen behöver:
* Ett par bodies (bra med ombyte om den kräks eller kissar igenom blöjan)
* Ett par joggingbyxor
* En pyjamas
* En sparkdräkt
* Ett par babysockor
* En hjälmmössa i bomull
* Ev babyfilt
* Overall, mössa, vantar och tossor (till hemfärden)
* Babyskyddet (bilbarnsstolen) (om ni åker bil)

OBS!! Kolla upp om det finns bindor till dig, blöjor och tvättlappar till bäbisen, att få på BB-avdelningen. Annars får du ta med det oxå. Tänk på att du blöder mycket efter FL så du får ha rejäla bindor!!

Den här gången kommer jag att packa två väskor (en FL-väska och en BB-väska) så slipper vi ha så mycket med in på FL. Vi kommer att ha bilen ståendes på en parkering i närheten, så gubben får springa ut och hämta BB-väskan när vi får byta avdelning.
BildBild
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
linda74
Alltid online

Inläggav Nelia 06 nov 2007, 09:52

förväntansfull: Gud vilken bra lista! Den ska jag minsann packa efter. När ska man börja packa?? Sambon pratade om det igår, att det kanske är dags för det snart? Eller är vi för tidiga?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav linda74 06 nov 2007, 10:12

Tack Nelia :wink: . Man kan nog packa den när man känner sig redo för det. Är ju en del av förberedelserna, känns så speciellt :D Jag kommer att packa min i början av december (typ i vecka 36-37 nånting). Har tänkt att jag skulle vänta tills jag fått värkar och man börjar känna "snart är det dax att åka"... men jag tror inte att jag kan hålla mig så länge :wink: :wink:
BildBild
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
linda74
Alltid online

Inläggav Stina 06 nov 2007, 10:19

Du hade ju fått en superbra lista där! Men här kommer en till! I vecka 37 borde du i alla fall tänka på att böörja packa. :) Själv så packade jag samma dag :) Men det kan ju vara försent då!

Ta med i bb-väskan
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Väskan!?

Inläggav MissGanja 06 nov 2007, 10:48

jag hade med massor med kläder, smink, accessoarer, schampoo, rakhyvel till ben och armar, bebiskläder och filtar, ipod, block, pennor m.m. Och såklart min graff TAGE!!
Bilagor
tage tasts mushroom.JPG
(84.76 KB) Nerladdad 208 gånger
BildBild
MissGanja
Alltid online

Inläggav shoegal 06 nov 2007, 13:11

Filtar (i plural) till bebisen, vi hade bara med en och det var för lite för Elis kräktes ner den det första han gjorde.

Apropå pyjamasar så rekommenderar jag sovpåsar (alltså såna som ser ut som en klänning man drar igen med en dragsko längst ner), helt oslagbara när man ska byta blöja på natten (i alla fall om man har en bebis som min som bajsar precis hela tiden ;) )!
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Inläggav Lollo25 06 nov 2007, 13:13

Tack!! toppen listor nu vet jag vad jag ska packa på ett ungefär!!packar nog två väskor! en FL och en BB det tyckte jag var smart! :P
tack så hemskt mycket!!! :P
Bild
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lollo25
Alltid online

Inläggav Linn 07 nov 2007, 21:56

Jag tycker det är bra att ha en lång kofta till sig själv om man skall ta emot besök utanför salen. Man är ju inte så snygg i de stora bindor som man måste ha efter förlossningen. Kan kännas skönt för en att kunna gömma baken :-)
Linn
Stammis

Inläggav Lollo25 08 nov 2007, 08:58

Jaa linn det kan du ha rätt i!! ska byta tröja i väskan! :wink:
Bild
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lollo25
Alltid online

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm