Fick du barn i mars 2013? Här träffar du fler föräldrar!
av Annie2013 06 sep 2012, 19:37
Ja hörni, nu har vi ju kommit en bit på vägen allihop och det är mycket som ska fixas inom det närmsta halvåret. Det jag funderar mest på just nu och skulle behöva tips om av er som har barn sedan tidigare är hur man ska tänka vad gäller overall/åkpåse. Vi är beräknade den femte mars så i teorin kan bebisen komma någon gång mellan 20 februari och 20 mars. Den kan ju komma tidigare eller senare, men mest troligt är det dessa 30 dagar hen spelar på. Å då undrar jag om man ska satsa på overall, åkpåse eller båda delar. Som jag tänker så är vi ju båda hemma de första 6 veckorna, så därför behöver vi inte släpa ut Snobbet i onödan, det tror jag liksom inte att vi kommer vilja. Det blir nog i princip bara BVC. Mormor och morfar och morbror med familj får komma hit och alla ärenden kan den fixa som inte är hemma med bebben. Så när det börjar bli dags för promenader i vagnen lär ju värsta vintern vara över. Räcker det då med en vinteroverall? Eller räcker det med en fleeceoverall och en filt över bilstolen, eftersom det i princip bara är i den Snobbet kommer vara utomhus de där första veckorna. Hjäääälp! 

-

Annie2013
- Stammis
-
- BF: 130305
- Bor: Västergötland
-
av Stina 06 sep 2012, 21:57
Hej! Grattis Jag skulle nog säga att ni ska satsa på en åkpåse istället för overall. En åkpåse är smidigare att öppna upp och ta upp Snobbet från än en overall som kan störa sömnen etc. Köp en tunn fleece overall som Snobbet kan ha på sig i åkpåsen 
-

Stina
- Forumvärd
-
- Status: Börja blogga på Minbebis du också!
-
av hannispannis 08 sep 2012, 08:00
Jag skulle rekommendera en sådan som du länkat till  vi hade en liknande till vår son men vi använde den endast när det var minusgrader ute då han är så varm samt att vi hade filt i vagnen med, den går ju även att använda i bilbarnstolen om man gör den till en overall http://www.hm.com/se/product/99677?article=99677-Anär det fortfarande var plusgrader så använde vi en sådan här: http://www.kotteshoppen.se/lilla-spoket-laban-fleeceoverall-p-2344-c-291.aspx och den använde vi som mest ända tills det blev minusgrader då vi bytte till den ovan, sen anpassar man ju kläderna under efter hur kallt/varmt det är och när barnet är i vagnen är den rätt så skyddad mot vind och annat kallt (beroende på vagn då, men tror det flesta med liggdel är rätt täta  ) Vår son föddes ju i september så vi hade både höst och vinter att gå igenom de första månaderna och de här två fungerade utmärkt och vart väl använda tillsammans med filt i vagnen 
-
hannispannis
- Stammis
-
- BF: 130330
- Status: gravid och mamma till en plutt <3
-
av SweetAngie 09 sep 2012, 19:19
Eftersom att vi väntar vårt andra barn så har vi haft jättesvårt för att bestämma oss för vilken syskonvagn vi ska välja, vi har fortfarande inte bestämt oss.. Men det lutar mot en emmaljunga doble monkey som kommer ut på marknaden i november.. Om vi gillar den irl så tror jag att det blir en sån och så behåller vi vår älskade crescent och har den som enkelvagn då det känns nödvändigt att ha en sån oxå  Vad har ni för funderingar på för vagn/syskonvagn?
-
SweetAngie
- Alltid online
-
-
av Annie2013 09 sep 2012, 19:39
Hannispannis....kanonbra att höra!  Något som slog mig idag var att man i och för sig inte bara använder en åkpåse i liggdelen, utan den funkar ju även i sittdelen sedan, framåt nästa vinter när bebben är drygt halvåret. Så det tål och tänka på både ett och två varv.  Overallen som du länkade till var ju mycket, mycket sötare, men det vi gillade med Lindex overall var att den hade öppning i ryggen så att man kan spänna fast liten i bilstolen och ändå ha hennom varm och go. Vi kanske kan färga den? Angie...Den vagnen ser så himla fin och bra ut. Vi har köpt en begagnad Brio nu, just för att vi hoppas det blir syskon relativt snart och då känns det vettigare att lägga de stora pengarna på en riktigt bra syskonvagn. En annan liten random fråga. Hur många pyjamasar behöver man i stl. 50/56?
-

Annie2013
- Stammis
-
-
av madddee 09 sep 2012, 20:47
Jag säger som norrglimt om pyjamasarna! Emil kräktes jättemycket de första månaderna å andra sidan var det så varmt så vi hade bara blöja på honom i början... Och han var så varm också.  jag skulle köpa några 50/56 kanske 3-4 och ifall de är för få så låt snobbet sova i en större body medan ni tvättar de andra  vi gjorde misstaget att använda 56 för länge, så när vi bytte till 62 så var det för smått. Vi skulle haft pyjamas i 62 istället. Å andra sidan var han ju 55cm lång en vecka gammal också så det rådet kanske du ska ta med nypa salt 
-
madddee
- Alltid online
-
- Bor: Kållered
- Status: Stolt mamma till Emil och Viola!
-
av madddee 09 sep 2012, 20:49
Nu har jag inte spanat in länkarna men lättare overall plus åkpåse skulle jag valt  som de andra sagt alltså 
-
madddee
- Alltid online
-
- Bor: Kållered
- Status: Stolt mamma till Emil och Viola!
-
av Annie2013 09 sep 2012, 21:11
Gu, va ni är bra!! Ni sitter ju inne med en hel kunskapsbank!! Jag är så innerligt glad att jag har er. <3 Jo, vi är ju rätt inne på fleeceoverall också, men kanske först i storlek 62? Som sagt så tror jag inte att vi kommer vara ute med vagnen så mycket de första veckorna, men jag kan ju ha fel - det har hänt förr. Kanske en 7-8 pyjamasar då, så man kan göra lite annat än att tvätta. 
-

Annie2013
- Stammis
-
-
< Återgå till Marsbarn 2013
|