-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Vanlig förlossning, igångsättning eller planera kejsarsnitt?
2 inlägg • Sida 1 av 1
Vanlig förlossning, igångsättning eller planera kejsarsnitt?Hej sitter å funderar å funderar... Vet eg inte ens vad jag "har rätt" att välja men man kan ju alltid önska...
För att göra en låååång historia lite kortare... Födde för lite över 3½ år sen en dotter, hela förlossningen gick utmärkt, fram till slutet (hann med 3 krystvärkar) då det hände massa saker vilket ledde till ett akut kejsarsnitt... hon vägde 4195g å mår/har alltid mått toppen! Jag mådde pest av snittet... vet ej om det berodde på att kroppen först gjort 95% av en vanlig förlossning å detta i kombination med att jag kände mig besviken pga av snittet å sättet allt blev gjort, men fysiskt sett tog det mig många månader att återhämta mig + att jag fick någon form av depression å panikångest som höll i sig nästan 1 år! Nu är jag gravid igen är i v 34 å har inte varit rädd för fl trots allt som hände sist... men sista veckorna har jag börjat fundera då min bm pratar om att mitt sf-mått är för stort osv... gjorde glukostest=ej diabetes... gjorde dessutom ett tillväxt UL idag där jag fick veta att jag väntar en stor tjej... väger nu 500g+ över det "normala" för min vecka... vilket innebär att om jag går mina 40 v kommer hon att väga runt 4500g +/- ett par hundra gram... vet att det fötts större barn men iaf.. Som tidigare påpekat är jag inte rädd för fl MEN är rädd att det ska bli som sist å då min fl räknas som både vaginalfl + akutsnitt så kan nr 2 gå jättefort... rädslan jag har då är att skulle jag komma in till fl med en "vanlig fl" som går snabbt å det skulle sluta med akutsnitt finns risken att jag inte hinner få epiduralen vilket skulle innebära att jag skulle behöva bli sövd vid ett akutsnitt å det i sin tur innebär att det skulle alltså vara VÄRRE än det som hände med dottern! Att planera ett snitt känns oxå jobbigt för jag vet hur ont jag haft i snittet hela tiden sen dottern föddes... å det sägs att snitt 2 har ännu svårare att läka!? Undrar nu om någon vet om man kan få bli igångsatt nånstans mellan v 38-40 dvs så nära som möjligt innan det borde sätta igång naturligt... Har då förstått det som att man förbereder epd innan man får värkstimulerande + att det gjörs ett UL för att se att allt ser ut som det ska å att det inte verkar finnas några synbara hinder för en "vanlig fl"...!? Mitt syfte till detta skulle alltså vara att försöka få en vanlig fl men att kunna hindra en katastrof (vilket det skulle vara för mig att bli sövd å snittad) Någon som vet om detta skulle vara tillräckliga skäl? Är det så det går till? Vart vänder jag mig? öppen för alla tankar å funderingar! även om ni inte vet, vad skulle ni försöka välja? tacksam för alla svar, tankar och åsikter som jag kan få!
Re: Vanlig förlossning, igångsättning eller planera kejsarsnitt?Jag har pm:at dig.
2 inlägg • Sida 1 av 1
|