Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

Mest länkade bloggar

Var var ni när vattnet gick och hur ska man torka efter sig?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: Var var ni när vattnet gick och hur ska man torka efter sig?

Inläggav Mullemamman 13 mar 2010, 18:32

Mitt vatten med Plutten gick mitt i natten i sängen och det verkligen FORSADE ut - jag blev helt paff men fick maken att springa till toaletten och hämta ett badlakan som jag aldrig vek upp utan satte mig på som den var.. där satt jag säkert 10min som ett fån och bara försökte fatta vad som hände.. :) Efteråt var det bara att tvätta lakan och bäddmadrass :)

Med Lilla Tjejen tog BM hål på hinnorna och de lyckades med konststycket att blöta ner precis hela sängen och mig så det var bara att kliva upp så de fick bädda om på nytt.

Tror rent generellt att jag är en som har väldigt mycket fostervatten med tanke på att det aldrig sipprat för mig utan verkligen forsat..
Även vid denna graviditet är mitt SF-mått stort (vid 39 +2 i torsdags var den 39) och BM tror att bebisen i sig inte är större än någonstans runt 3400g med tanke på hur nätt huvudet känns så någonting är det ju som fyller ut livmodern.. Och jag tror ju då att det är en hel del vatten i så fall...
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav Mullemamman 13 mar 2010, 18:33

Så till frågan om vad man gör...? Tja... svårt att säga hur jag skulle reagera om vattnet ex går när man är i en affär eller så... Har faktiskt inte en blekaste aning utan får nog helt enkelt ta det som det kommer i så fall.. Det löser sig nog det med.. :)
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav Emma&Tobias 13 mar 2010, 19:04

Mitt vatten gick kl 5 på morgonen direkt efter att jag varit och kissat och jag skulle lägga mig igen. kan inte minnas nått klick eller nånting annat än att det vart blött och jag trodde jag kissade på mig.
Den kvällen hade jag satt på mig en binda och hade tänkt fortsätta med det på nätterna tills vattnet gick. hadde oxå en handduk liggandes bredvid sängen som fick agera skydd på vägen till toa.(aldeles ny säng,)
Det var lite tjockare än vatten då min slempropp släppt kvällen innan så den gjorde säkert sitt.
Jag hadde precis som du börjat fundera över vad man gör om vattnet går offentligt.
Tex på bussen eller så.
Nästa gång ska jag ladda med stor binda i väskan sista tiden när jag går ut :oops:
och handduk bredvid sängen kan jag rekomendera!
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Inläggav SaraL 13 mar 2010, 19:44

Mitt vatten gick i matsalen på BB då sambon skulle ta sig en kaffekopp. Fick en värk och lutade mig mot en soffa. Mitt vatten bara forsade ut! Då jag skulle räta på ryggen igen så spröt det ur byxlinningen. Stod och knep allt vad jag var värd men det hindrade inte flödet. Sambon gick och hämtade barnmorskorna som jobbade och dom kom med moppar och "engångsunderlägg" som brukar ligga i sängarna. Så dom tog av mig allt nedtill så jag fick ett par läckra engångstrosor och en stor jissunamens blöja i. Sambon hade hämtat ett par nya byxor.
Då det var bytt gick vi tillbaka till rummet och där fick jag sätta mig på en stor boll lutade mot ett gångbord. Där gick vattenavgång nr2. Inte riktigt lika mycket vatten, men det spröt även denna gång. Så jag hade otroligt mycket vatten. Blev samma procedur men då fick jag flytta in på förlossningen.
Men allt blev tvättat direkt av underbara barnmorskor så det är ingen fara.
Hade tur att vattnet gick tidigt på morgonen så det var ingen som var i matsalen. Annars hade det nog blivit rätt pinsamt. En timme senare och det hade varit folk som ätit frukost där inne. :)
Bild

Bild

Missfall 2/12-10 v12+5
SaraL
Alltid online

BF: 100214
Bor: Sorsele
Status: Sambo

Inläggav Lorina 13 mar 2010, 19:46

Ar du orolig att ditt vatten ska ga nar du ar ute sa ta med dig tjocka bindor, trosor och ett par leggings eller nagra byxor som inte tar mycket plats i vaskan/ryggsacken. Gar vattnet i en affar sa be om ursakt och fraga var narmsta toa finns. Ingen kommer bli arg utan mest forvanad.

Lycka till
BildBildBildBildBildBild

27/1-10
Lorina
Stammis

Bor: Utomlands

Inläggav mitkey 13 mar 2010, 20:29

tack alla underbara tjejer för svaren!
Många bra tips!
Vi har oxå en ny säng och till det köpte vi en tempur madrass till min dåliga rygg som jag helst inte vill blöta ned! :D sen är jag rädd för vår dyra matta som jag inte vill fläcka ned :lol: men som nån av er skrev så är det inte mer än vatten och det är ju skönt att höra att man kan tvätta allt! Tror att jag kör på blöjor den sista tiden och så ska jag ha handdukar både under mig och på sidan ifall det forsar ut utan förvaring! Hoppas på att det blir förvärkar innan så jag förbereder mig dock! :wink:
Tror inte heller ofta att vattnet går i en mataffär eller klädbutik, då värkarna sätter mest igång när man är mest avslappnad och då är det mest mot kvällar o nätter (har jag läst i nån bok), men händer det så är det o bara le och skynda till närmaste toaletten för att "ladda om"!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mitkey
Alltid online

BF: 100502
Status: Lycklig mamma :)

Inläggav HelloKitty 13 mar 2010, 20:42

lägg plastad froté i sängen ;)
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav Emma&Tobias 13 mar 2010, 21:36

Jag ahhe planer på en sopsäck under ett badlakan-men kom inte så långt-
Man får vara lite uppfinningsrik :wink:
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Inläggav allessa 14 mar 2010, 10:22

Mitt vatten gick hemma på kvällskvisten. Det lät klick här med och sen rann det må jag säga....trosskydd och binda var bara att förglömma. Jag fick ta handdukar och knöla in mellan benen och det höll torrt i kanske 20 minuter......
Det var ju ingen som helst tvekan att det var vattnet som gått i alla fall.... :lol:
Bild

Bild

Bild
allessa
Alltid online

BF: 100729
Status: Gravid med vårat 6:e och sista barn.

Inläggav Danem 14 mar 2010, 11:53

Jag måste bara säga att jag tycker din beskrivning är så rolig sprallos!
Jag tycker nästan synd om det lilla trosskyddet som inte visste vad som hände :lol:
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

FöregåendeNästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm