Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Mest länkade bloggar

Var var ni när vattnet gick och hur ska man torka efter sig?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: Var var ni när vattnet gick och hur ska man torka efter sig?

Inläggav Skumbollen 14 mar 2010, 12:15

Jag hade haft värkar några timmar hemma i sängen o reste mej för att gå på toa. Då kändes det som en propp lossnade o det forsade en massa vatten ur mej på ett litet kick. Jag hade haft täta verkar ett tag men efter vattnet gått eskalerade det. Jag tog en snabb dusch och vi åkte genast in till BB.
Skumbollen
Stammis

Inläggav knutsiri1 14 mar 2010, 16:05

Plastad frotté är mitt tips med. Det körde jag med de sista veckorna. Släpper inte igenom nån vätska. Nackdelen är att det inte "andas" nåt så jag tyckte att det blev lite svettigt i sängen och sov nog inte lika bra. Men definitivt bra att ha i bilen iaf, den är ju inte så lätt att skura ren. Jag köpte på Åhléns, metervara, men det finns nog lite var som.

Sen gick inte mitt vatten utan de fick ta hål på hinnorna inne på förlossningen. De la nåt under mig typ kudde eller handdukar el vad det var men de räckte inte långt. Kändes som att det blev översvämning i rummet :lol:
Ha det underbart
Användarvisningsbild
knutsiri1
Stammis

Inläggav stajners 14 mar 2010, 16:37

Jag fick tidig vattenavgång i v 37+2 när jag låg i sängen och precis skulle somna. Hörde ett "klick" (som att man knäpper naglarna mot varandra fast högre) och så kände jag att det blev blött i trosan. Vart rätt paff och trodde det var en monsterflytning och rusade till toa. Men jag "kissade" trots att jag just hade varit på toa och det ville inte stoppa. Ställde mej förvånad i duschen och det bara fortsatte.
Sen blev det bautastora bindor på och jag fick byta dom var och varannan minut (även kläder då och då). Sen tog det 2.5 dagar innan ngt hände. Var öppen 3 cm när vi kom in för igångsättning men hade inga värkar just då.

Men skulle det hända ute i ngn affär så är det väl bara att få tag på personal och förklara. Sen hjälper de säkerligen till. Är ju inget man kan rå för och inget att skämmas för.

Tips till sängen är att köpa underlägg från Huggies. Finns tjockare som är till för större barn som är sängvätare. Ett sånt paket skulle jag köpa och ha under lakanet i sängen om jag var orolig för att skada madrassen. Även bra att sitta på i bilen på väg in. Min mammas vatten gick i bilen in med min lillebror och som tur var hade jag skickat med ett ex antal handdukar.
Sen kan man ju även ha det till sitt barn i spjälsäng och barnvagn...
Bild
Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

BF: 110423
Status: Äntligen en bebis till på väg!

Inläggav 178anonym 18 mar 2010, 10:43

Vi ska kanske bo hos svärmor i vår/sommar. Så jag är ganska nervös för att vattnet ska gå där! Skulle kännas pinsamt att blöta ner hennes hus! Åh, hoppas verkligen att sambon får jobb här så att vi får bo i vår lägenhet.
178anonym

Inläggav Mullemamman 18 mar 2010, 13:55

JS_90 skrev:Vi ska kanske bo hos svärmor i vår/sommar. Så jag är ganska nervös för att vattnet ska gå där! Skulle kännas pinsamt att blöta ner hennes hus! Åh, hoppas verkligen att sambon får jobb här så att vi får bo i vår lägenhet.

Eller också får du väl hoppas att din förlossning INTE startar med vattenavgång utan enbart värkar och att de får ta hål på hinnorna inne på förlossningen istället :)
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav mitkey 18 mar 2010, 14:16

JS-90: köp 1-2m plastad frotté och ha under dig var du än sitter/sover (säng, soffa, bil) :D Det ska jag köra med! o sen handdukar vid sängbordet! Bästa tipsarna jag fick från tjejerna härifrån!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mitkey
Alltid online

BF: 100502
Status: Lycklig mamma :)

Inläggav 178anonym 18 mar 2010, 14:56

nullemamman: Ja jag får hoppas på det:p
mitkey: Ja det blir nog att vara förberedd med plastad frotté och handdukar:p De har så otroligt mycket mattor där så jag kommer nog att vara nervös om vi bor där:p
178anonym

Inläggav lipzi_90 28 jun 2010, 08:41

mwn dom flesta verkar ju vara med om att vattnet går hemma typ. Då är de ju inte så jobbigt. Mormor berättade att när hon var gravid med min morbror gick vattnet på BUSSEN. haha :) Så ibland händer nog sånt också :)
SthlmsmammanTerese.blogg.se
lipzi_90
Alltid online

BF: 100825
Status: Froststedts.blogg.se

Inläggav newhell 28 jun 2010, 09:25

Haha min väninna fick en tös i februari. Hennes vatten gick då hon var på väg till oss på middag...
Hon skulle inte och köpa en Coca cola på Tempo och det var kö.... I kön händer det! :D haha! Hon slängde ifrån sig Colan och fick en undrande blick av en kille i kön hahaha!!
Hon tog sig hit o fick rena kläder (ggr 2) sedan satt hon på toa o forsade lite för att sedan komma ut o joina oss. Hon hade en handduk mellan benne under hela middagen sedan åkte hon in haha!
Lite dramatiskt men sååå kul! :wink:
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav blomman82 28 jun 2010, 12:21

Jag vaknade mitt i natten av att det forsade vatten, trodde först att jag kissade på mig! Var lite nyvaken och chockad. Men det är ju inte så vanligt att vattnet ens går i början eller att det kommer mycket på en gång. Plastad frotté är väl en bra idé om man har en ny säng man är rädd om men att gå runt med blöja i flera veckor i förebyggande syfte tycker jag låter lite drastiskt.
Det är ju bara vatten o om de händer så löser det sig!!!
:D
Bild
blomman82
Alltid online

BF: 091015

FöregåendeNästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm