Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Mest länkade bloggar

Var var ni när vattnet gick och hur ska man torka efter sig?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Var var ni när vattnet gick och hur ska man torka efter sig?

Inläggav mitkey 13 mar 2010, 02:58

Hej,
Hör en massa om hur det är när vattnet går o så! Vissa säger att det klickar till och sen kommer vattnet! För vissa kommer det lite medans för andra forsar det ut!
Jag vill fråga om vad ni GÖR när vattnet går! Typ om man ligger i sängen, kommer man att kasta alla sängkläderna efter detta? Kan man tvätta dem? Kommer madrassen att vara genomblöt då? Va gör man då? Vädrar man? :roll:
Om man står på mattan, ska man då tvätta mattan? Vad har ni gjort? Ska man gå runt med blöja de sista dagarna? :oops:
Har ju aldrig varit med om det så tacksam för all svar!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mitkey
Alltid online

BF: 100502
Status: Lycklig mamma :)

Re: Var var ni när vattnet gick och hur ska man torka efter sig?

Inläggav EW 13 mar 2010, 07:26

För det första så är det inte alls säkert att en förlossning börjar med vattenavgång. Det vanligaste är att vattnet går under värkarbetet eller vid själva framfördandet. Ca 15% börjar sin förlossning med att vattnet går. Om det skulle gå och det kommer på kläder eller möbler så är det bara att tvätta. Det är inte som olja att det inte går bort :) Det är ju trots allt som det låter, vatten, kanske lite blod men det har du säkert fått i trosan förr :lol:
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
EW
Alltid online

Inläggav cf 13 mar 2010, 07:36

Mitt vatten gick när jag satt på toa så det var ju enkelt och bekvämt. Kändes som att jag aldrig slutade kissa....
Bild

Bild

Bild
cf
Alltid online

Inläggav sprallos 13 mar 2010, 08:05

Mitt vatten gick i sängen, men jag hann få ut häcken utanför sängen så det kom på golvet. Sista tiden sov jag på handdukar för att minimera risken för att tokblöta ner sängen. Man HINNER reagera....det är ju inte niagrafallen som kommer + att det rinner mindre om man kniper...
Men när jag gick till toa så rann det hela vägen + fortsatte på toaletten. Satte i förvirringen på mig ett trosskydd och skulle gå och ringa FL, men det stackars trosskyddet spolades mer eller mindre ur trosan på ett steg..:-) Sen körde jag med blöjor, dom hade vi redan köpt till bebben och dom funkade bra + att jag satt på en handduk i bilen på väg in.
sprallos

Inläggav benicio 13 mar 2010, 09:02

mitt vatten gick först i sängen sen i soffan sista gången var de rejälare. Hade tydligen två hinnor. Men ingen av gångerna så blev något blött förutom jag då och mina kläder.
Bild Bild
Användarvisningsbild
benicio
Alltid online

BF: 100503
Bor: sthlm

Inläggav Danem 13 mar 2010, 11:27

Mitt vatten gick inne på förlossningen men om jag inte hade blivit igångsatt hade det gått antingen hemma eller på vägen in om förloppet hade varit likadant..
För mig blev det bara lite blött, som när en stor flytning kommer, när jag böjde mig fram för att ta av mig trosorna så barnmorskan skulle kolla om det var fostervattnet så kändes det som om jag kissade.

Lite lustigt det där, mitt vatten gick precis när barnmorskan frågade om jag hade fått vattenavgång haha
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav MariaTheres 13 mar 2010, 12:05

Är det ingen som har fått vattenavgång (om det är så det heter) i till exempel mataffären, klädaffären, hos optikern eller liknande? Vad gör man då liksom om det nu skulle forsa ut? Jag tänkte på det igår när jag satt på Synsam och väntade på min undersökning.. Vad skulle jag göra om vattnet gick nu? Sitta kvar i lädersoffan eller börja skrika åt folk i panik att det måste hjälpa mig? :P
Nu har ju jag förmodligen och förhoppninsvis ett tag kvar men det är ändå lite tankar som dyker upp :)
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav Emmisen87 13 mar 2010, 12:55

Mitt vatten gick utan förvarning i v 35+6. Låg i sängen och kollade in min bebis (så klart) rätt som det var när jag skulle resa mig för att gå och kissa, klickade det till och jag trodde jag kissade på mig(kom ej mycket då). Gick till toan, det fortsatte där.. tog en dusch och då började det komma blodblandat.. tog på mig en binda och gick o la mig i sängen igen. Sen kännde jag hur det började rinna igen. Ställde mig upp och det verkligen forsade ut, droppade hela vägen från sängen till toan. Tog på mig ny binda och den bytte jag inte innan ja kom in till förlossningen. Precis när bm skulle titta om det va vattnet så small det till igen o det forsade ut.. så först när vattnet gick va det inte så mkt. Men sen kom det mera.

Det va min lilla historia om hur vattnet gick! Jag hade oxå varit orolig över vart jag skulle befinna mig när vattnet gick. Men jag blev så paff när vattnet gick precis en månad för tidigt!! Jag skulle ju inte föda barn än tänke jag och inga värkar el känningar hade jag heller..

Men som andra skriver så är det vanligaste att man har värkar innan och att vattnet går i samband med det och det är väl inte så vanligt o gå till optikern el handla med värkar? Ja hade inte gjort det iaf :D
Bild

Bild
BildBildBildBild
Emmisen87
Alltid online

BF: 120224

Inläggav Tossy 13 mar 2010, 15:12

Tror det är väldigt ovanligt att vattnet går när man är ute och gör något, har inte hört om någon ännu. För de flesta verkar det vara så att de ligger i sängen eller soffan och att det klickar till där eller när de reser på sig.

Men som sagt, det allra vanligaste är att en fl startar genom att man får värkar. I många fall går vattnet på förlossningen eller så tar bm hål på hinnorna där. På vimedbarn är det en tjej som frågar om någons fl startat nån annanstans än hemma och hittills är det inte många där det hänt, och de 2 eller 3 som varit med om det så startade det med värkar och ingen vattenavgång!

Skulle det hända så får man hantera det då :D Och tvätta du bara av kläder och sånt. Det löser sig alltid!!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online

BF: 100413

Inläggav Gellis 13 mar 2010, 16:03

mitt vatten gick på toaletten i korridoren inne på förlossningen, jag blev väldigt överaskat eftersom dom bara en stund innan sa att jag verkligen inte var på gång (var inne för igångsättning). jag fick slemmisen i handen och det det bara rann när jag ställde mig upp. jag kunde inte med att lämna en nerblött toa så jag stod där på alla fyra och torkade till jag kände att jag kunde me att komma ut. under tiden så förberedde bm nån sorts blöja till sängen och slängde in en mega blöja till mig att sätta på.
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm