Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Varmrökt fisk, pastejer och patéer?

Har du frågor om kost? Fråga vår kostrådgivare Teresa i hennes frågespalt här på minbebis!

Varmrökt fisk, pastejer och patéer?

Inläggav Pyret i min mage 02 dec 2009, 14:17

Hej! Jag undrar om det är ok att äta varmrökt fisk, exempelvis lax? Gravad och kallrökt har jag förstått att det är bra att undvika.

Jag undrar även hur det egentligen är med leverpastej och patéer? På Livsmedelsverkets hemsida står det att leverpastej är ok att äta, men här står det att det inte är det. Jag har ätit det och även paté, eftersom det stod att den innehöll samma saker som leverpastejen. Vad är det som ni anser vara fel i pastejerna/patéerna?
Pyret i min mage
Nykomling

Re: Varmrökt fisk, pastejer och patéer?

Inläggav TeresaHellgren 02 dec 2009, 20:28

Pyret i min mage skrev:Hej! Jag undrar om det är ok att äta varmrökt fisk, exempelvis lax? Gravad och kallrökt har jag förstått att det är bra att undvika.

Jag undrar även hur det egentligen är med leverpastej och patéer? På Livsmedelsverkets hemsida står det att leverpastej är ok att äta, men här står det att det inte är det. Jag har ätit det och även paté, eftersom det stod att den innehöll samma saker som leverpastejen. Vad är det som ni anser vara fel i pastejerna/patéerna?

Hej!

Du kan äta gravad, kallrökt och varmrökt fisk! Såhär säger Livsmedelsverket: "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.". Det där med hur man definierar "nygjort" och "nyförpackat" är en annan femma. Jag har pratat med Livsmedelsverket många gånger om detta, men aldrig fått ett tydligt svar. Man får kolla förpackningsdatum och bäst-före-datum och sen göra sin egen bedömning helt enkelt.

Sen med patéer och pastejer. Leverpastej är ok att äta. Men det är bra att äta det och andra charkprodukter med måtta. Särskilt på grund av ämnet E250 (natriumnitrit) som finns i de flesta charkprodukter kan öka risken för vissa sorters cancer. Låt mig gärna veta var här på minbebis som det står att leverpastej inte är ok att äta!

Patéer är det bra att man som gravid är lite försiktig med. Detta främst på grund av risken för att den kan innehålla onödigt höga halter av bakterien listeria. Risken för detta är liten, så jag tycker inte du behöver oroa dig för det du redan ätit, men undvik det gärna i fortsättningen.
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

< Återgå till Kostrådgivning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm