Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

vecka 36, tecken på nära förlossning?

Forum för alla blivande mammor över 35 år.

vecka 36, tecken på nära förlossning?

Inläggav sara890 09 maj 2010, 17:22

hej
Jag är gravid i vecka 36 + 1, öppen 0.5cm och har redan tappat slemproppen efter en vaginal undersökning hos läkaren. Jag hade molandeverk igår som påminner om mensverk och som kändes mest i nedre delen av magen och i ryggen under hela dagen. Idag har jag dock inte haft några verkar.
Jag är orolig över att det snart är dags att föda. För att undvika påfrestningar och tryck på magen är jag hela tiden sängliggande och har varit det nu i ett par dagar. Kan detta hjälpa till att förskjuta bort förlossningen? Är det någon som vet eller har haft samma symptom under vecka 36?
sara890
Nykomling

Re: vecka 36, tecken på nära förlossning?

Inläggav helenaeg 09 maj 2010, 17:27

Tyvärr vet jag inte riktigt hur det med vila påverkar.. det beror nog på om det är dax för lillan att komma ut eller om du öppnat dig pga mycket sammandragningar som orsakat att förlossningen börjat för tidigt.. Tycker du ska ringa din förlossning och fråga, har du gjort det efter att slemproppen gått?
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav helenaeg 09 maj 2010, 17:27

Tyvärr vet jag inte riktigt hur det med vila påverkar.. det beror nog på om det är dax för lillan att komma ut eller om du öppnat dig pga mycket sammandragningar som orsakat att förlossningen börjat för tidigt.. Tycker du ska ringa din förlossning och fråga, har du gjort det efter att slemproppen gått?
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav sara890 09 maj 2010, 18:59

Jag var hos gynekologen dagen efter och blev undersökt igen. Hon var lugn och sa att det inte alltid behöver vara ett tecken (slemproppen) men det kan också vara det. Hon såg att jag fortfarande var 0.5cm öppen och inte mer och sa att det är bäst att vänta och se. Hon verkade i alla fall inte bry sig så mycket, och att barnet föds tidigt är inget problem enligt henne. Men för mig är det viktigt att barnet stannar tills han räknas som fullgången, åtminstone vill jag att han stannar till vecka 37. Det kan vara så att vaginalundersökningen hon gjorde på mig var orsaken till att slemproppen lossnat, hon kanske tryckte för hårt eller något.
sara890
Nykomling

Inläggav helenaeg 09 maj 2010, 19:46

ja kanske.. men om det är viktigt för dig och du är orolig för att bebisen kommer för tidigt så tycker jag du ska ta kontakt med förlossningen och prata med dom och säga hur du känner och tänker. Man kan ju ringa dit dygnet runt så jag tycker du ska ringa och fråga så slipper du oroa dig mitt upp i allt också. Jag har fått lära mig att man måste stå på sig lite omman inte känner sig tillfreds med svaren man får.. men det kan ju vara jobbigt såklart..
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav Lilja74 10 maj 2010, 06:12

Hej!
Jag tror absolut inte att det var undersökningen som gjorde att proppen lossnade, sen behöver inte hela ha lossnat. Man kan ju ha sex, vilket är betydligt mer provocerande än en vaginal undersökning. 0,5 cm öppet är ju inte speciellt mycket. Har en kompis som var öppen 2 cm i ngr veckor innan hon födde. Vet inte om det var innan v.36, men i alla fall i v.38. Det enda är om vattnet går - då ska man föda inom en viss tid (typ 48-72 h) för att inte riskera infektioner in i fostersäcken.
Lycka till :)
Lilja74
Alltid online

Inläggav sara890 10 maj 2010, 11:01

Jaa det kanske inte var det, men läste på nätet att det finns en liten risk att tappa slemproppen efter en undersökning. Ska försöka trots allt att ta det lugn de här dagarna och vi får se :roll:

tack för ditt lugnande svar!
sara890
Nykomling

< Återgå till 35+ mammorna

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm