Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

Vegetarian som blivit sugen på kött?

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Vegetarian som blivit sugen på kött?

Inläggav Amalaja 19 okt 2009, 05:27

Här kommer dagens sjukaste fundering! :lol:

Jag är vegetarian sedan 10 år tillbaka ungefär, och har så tänkt att förbli under resten av mitt liv. Knodden vår får äta vegetariskt tills h*n kan välja själv, och hemma kommer det att serveras vegetariskt tills h*n kan laga annan mat själv, om h*n vill ha. :)

Men! Nu till min stora farhåga: tänk om jag får cravings efter kött?! :shock: Min kosthållning är ett etiskt ställningstagande från min sida så det skulle inte vara så lätt att "bara" börja äta kött... I vanliga fall äcklas jag av bara lukten, men tänk om....?

Är det någon vegetarian här inne som fått cravings efter just kött?! :shock:
Vår dotter, Tifa, föddes den 20/6 - välkommen till världen! <3
Amalaja
Stammis

Re: Vegetarian som blivit sugen på kött?

Inläggav Aurora 19 okt 2009, 06:48

Jag fick det! Jag ville ha "rejäl" mat i början! Typ kött, sås och potatis! Jag åt lite korv faktiskt och kanske nåt mer, minns inte nu. Mitt val är också etiskt och just därför kände jag också att det var okej att jag åt lite kött just vid detta tillfälle i mitt liv. Jag är iofs i vanliga fall inte superstrikt heller, min killes mamma jobbar på en gård ibland och kan få kött därifrån. Då är det djur som växt upp under superbra förhållanden och slaktaren kommer till gården, så då brukar jag också äta det. Men där kan man ju vara olika.

Jag tyker inte du ska vara för hård mot dig själv, däremot kan man ju få ont i magen och sånt om du är ovan.

Lycka till!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121106

Inläggav isa9 19 okt 2009, 08:28

haha nja...jag blev faktiskt sugen på de där vegetariska "köttprodukterna" typ veg.korv å sånt där. Den där korven har jag aldrig gillat innan! (Har aldrig gillat vanlig korv heller,ens när jag var liten)
Idag finns det ju ganska mycket produkter som påminner om kött,typ qornfileer, veg.köttbullar,soyafärs å prinskorvar å allt vad det är! Så skulle man få suget kan man ju alltid gå lös på sånt :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
isa9
Stammis

Inläggav DreamOn 19 okt 2009, 08:28

Jag fick helt sjuka cravings efter kött i min förra grav. jag ville ha allt från hamburgare till köttbullar. Inte ätit kött på snart tio år och minns inte hur det smakar men just då gjorde jag det! helt galet men det går att stå emot, för mig iaf :)

Lycktligtvis har jag inte några cravings alls denna grav förutom att jag är överdrivet förtjust i iskall cola :oops:
Användarvisningsbild
DreamOn
Alltid online

Status: Nybliven mamma

Inläggav Mjstiger 19 okt 2009, 08:42

Hehe, Man vet aldrig om du kan få det, vem vet :!: :?:

Kanske är förståligt, i rött kött är det mycket, mycket proteiner i det.

Jag vet inte, det är bara en liten, liten tanke om att det kan vara just det att man behöver ha dem protienerna... Dem är bra för hjärnan! Men just för er vegetariner kanske det är inte såååå gott! :P Ni får väl proteiner på annat grönt och gott! 8)
Jag har cravings på surt, salt, lakrits! gott!

Kram MJ
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav MariaTheres 19 okt 2009, 12:09

Jag är också vegetraian av etiska skäl och har till min förskräckelse fått cravings efter lufttorkad skinka, speciellt prosciutto! Men det räcker att tänka på att det är röv jag skulle äta, hur djuren behandlas osv så blir det bättre :)
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav charizmah 19 okt 2009, 12:17

Jag har hört att det är ganska vanligt bland vegeterianer. Kan vara det extra järn som rött kött har eller proteiner. Kanske försöka äta mer järn och proteinrik mat?
Kan förstå att det känns jobbigt även om jag själv är en köttätare. ;) Har inga cravings överhuvudtaget. Känns trist på nåt sätt. ;D
charizmah
Alltid online

BF: 120803
Bor: Lund

Inläggav Mjstiger 19 okt 2009, 12:54

Jaha, nu har det komit in mer svar, kul! :)
Jag vet att det är jättemkt proteiner i rött kött.

Just i grönsaker s finns det mycket järn i broccoli och antioxianter i FÄRGSTARKA GRÖNSAKER OCH FRUKT. Jag köper vindruvor rättså ofta köper aldrig gröna dem innehåller mer socker än dem röda vindruvorna. I dem röda innehåller jätte,jätte mycket antioxianter och i blåbär! Det sägs att bebben får en energikick av blåbär!

jag hoppas att ni inte kommer må dåligt ni som har cravings på kött... Ni kommer nog gå till vanliga vegetarianlivet efter förlossningen...

Jag äter kött och jag hoppas att ni vegetarianer acceperar det och jag har inget emot vegetarianer alls! Alla gör sitt val, huvudsaken att man äter ordenligt med näring! :)
Kram MJ
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav Amalaja 19 okt 2009, 17:03

Mjstiger skrev: Jag vet inte, det är bara en liten, liten tanke om att det kan vara just det att man behöver ha dem protienerna... Dem är bra för hjärnan!

Fast jag äter bra proteinrik mat ändå, "trots att" jag är vegetarian. :)
Amalaja
Stammis

Inläggav Amalaja 19 okt 2009, 17:04

MariaTheres skrev:Jag är också vegetraian av etiska skäl och har till min förskräckelse fått cravings efter lufttorkad skinka, speciellt prosciutto! Men det räcker att tänka på att det är röv jag skulle äta, hur djuren behandlas osv så blir det bättre :)

:lol:
Tack! Så ska jag tänka, om det blir aktuellt!
Amalaja
Stammis

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm