-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Vems gener är starkast?
8 inlägg • Sida 1 av 1
Vems gener är starkast?Hej!
Okej nu är inte detta något man kanske kan veta men finns det någonting som gör att man kanske vet lite vems gener som e starkare? Hehhe... Alltså tex om en är från sydamerika och en är från norge? Om någon har brunt hår, bruna ögon och den andra blond och blåa ögon? Förstår ni va jag menar? Jag har hört att genen eller dna som ger bruna ögon är starkare än den som ger blå. Och har hört att människor från mer varma länder har starkare gener än de från mer kalla......... Men jag har ju ingen direkt fakta,bevis att utgå från. Någon mer kunnig inom detta ämnet? Tackar! /alskvard eller amanda
Re: Vems gener är starkast?hejsan!
på högstadet så läste vi mycket om detta. men det var ett bra tag sen så jag kommer inte ihåg allt. men vi fick lärar oss att bruna ögon, brunt hår, lockigt hår, högerhänt , högerfotad, mörkhyadpigment, fräknar, hål i hakan mm är dominant. men allt handlar ju också om hur barnets mors och fars föräldrar har för färger mm. så det är inte bara mamman och pappan man kan jämnföra med.
Re: Vems gener är starkast?Jag säger samma som Yllalies.
+ att lösa öronsnibbar dominerar över fasta.
Re: Vems gener är starkast?De genetiska drag ni pratar om styrs av dominanta eller recessiva gener. För att en dominant gen (ex. bruna ögon) ska slå igenom krävs bara ett anlag, medan det behövs två recessiva (ex. blå ögon). Precis som yllalies skriver så måste man komma ihåg att både mamman och pappan kan ha recessiva gener som ligger och väntar och som kan slå igenom hos bäbisen. Därav är det alltså möjligt att två brunögda föräldrar kan få ett blåögt barn. Så även om vi har gener så tycker jag att det känns lite som att slumpen ändå avgör vilka drag barnet får.
Re: Vems gener är starkast?Grynet-å-jag
Så är det för oss min son har blåa ögon men jag och min sambo har bruna identiska. Det är endast min syster och min mamma och sambos pappa som har bruna sen har min pappa,sambos mamma hans 2 bröder min andra syster blåa, även alla vi har lätt att få färg och alla var blonda som barn och det är våran son med.
Re: Vems gener är starkast?Dottern är blond och blåögd. Jag har grönbruna ögon och mörkbrunt hår och ljus hy. Pappan var blond och blåögd och så hela hans släkt. På min sida av släkten är pappa och mamma mörkhåriga med mörka ögon, dock finns det i mammas släkt ett flertal med gröna och blå ögon samt många blonda. Alla trodde att dottern skulle bli "mörk" medan jag var övertygad att hon skulle bli blond och blåögd
Re: Vems gener är starkast?Min kille är brunögd och har brunt hår men hans pappa och ena syster är ljusa med blåa ögon.
Jag är blond med grön/blå/gröna ögon med håll i hakan, hål i hakan har även vår dotter.. Vår dotter har brunt hår jätte blå ögon ( exat samma som sin faster) Jag har fasta öronsnibbar, sambon lösa och vår dotter har lösa. Någon av min sambos syskon barn är ljus fast än båda föräldrarna är bruna håriga med bruna ögon.
Re: Vems gener är starkast?Tack för alla svar! Det är verkligen intressant! Det är väl bara att se när den e ute hehe..
8 inlägg • Sida 1 av 1
|