Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

Vi med PCOS

Träffa andra som har svårt att bli med barn här.

Vi med PCOS

Inläggav Pytte 11 jun 2010, 18:36

Är vi många här på forumet som har PCOS??? Tänkte att det kanske kan vara kul att ha en tråd där vi kan samlas och diskutera symptom etc.

Jag är 25 år, fick veta i början av 2010 att jag hade PCOS. Mina symptom är pärlband på äggstockarna samt ökad behårighet (men enligt läkarna normalt testosteronvärde, konstigt nog!?) Jag har heller ingen egen ägglossning och knappt nån mens - det kan gå typ 70-80 dagar mellan menstruationerna!
Pytte
Alltid online

BIM: 100429
Status: Längtar sååå efter en egen liten plutt! ♥

Re: Vi med PCOS

Inläggav helenaeg 11 jun 2010, 19:52

Jag har PCO och har vetat om det sen jan 2009. Jag får sporadisk ÄL pga väldigt mycket äggblåsor varje månad men har blödningar som vanligt. Jag har inga andra symptom som är typiska egentligen förutom att jag har lite tendens till fetma runt buken.

Fick hormonbehandling i sep/okt-09 för att bli gravid och det hjälpte på en gång och är nu i v 35 med vårt första barn, en liten tjej.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav RJ86 11 jun 2010, 23:51

Jag fick också veta i början av 2010 att jag har PCOS, mina symptom är ökad behåring, inte värsta behåringen men det uppkommer på konstiga ställen, jag hade högt testosteron värde, som tur är så är jag normal viktig, ingen äl heller. Jag är 24 och vi har försökt i 3 år, det tog nästan 1.6 år bara att få hjälp, har ätit min andra kur pergo, den gav mig ÄL men det har inte tagit sig ännu.
RJ86
Stammis

Status: Gravid efter 4 år!!

Inläggav nathalie_eliasson 12 jun 2010, 08:21

Hejsan!

Jag fick reda på i början av 2010 att jag har PCOS, av en ren slump.

Jag var på återbesök efter mitt mf, och då såg han det.
Har väldigt långa menscyklar, och nästan ingen ÄL.

Men har lyckas bli gravid 2 gånger på egen hand.
Har en son på 2,5 åroch så mf i mars.

Mina symtom är ökad benhårighet, bukfetma, och detta sug efter kolhydrater, överviktig och svårt att gå ner i vikt.
nathalie_eliasson

Inläggav helenaeg 12 jun 2010, 11:11

Jag fick hjälp ganska fort med pergotime men det var nog dels för att jag hade ett allvarligt utomkvedshavandskap hösten 2008 som tog mycket psykiskt + att jag är 37 år.. man får snabbare hjälp när man är äldre.. man har ju inte lika mycket tid att spela på så att säga.. Men att mitt upptäcktes var också pga en slump och det var pga utomkvedshavandeskapet.. annars hade det nog inte upptäckts.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav Pytte 12 jun 2010, 17:35

Vi har försökt skaffa en knodd sen december 2009. I mars 2010 fick jag reda på att jag hade PCOS så nu går jag på Pergokurer. Väntar på att kunna sätta igång med min tredje kur snart!

Vad skönt att höra att en del blir gravida utan hjälp också :) Man kan ju dessutom ha olika "grad" på PCOS:en... Har ätit piller i sex år så jag har inte kunnat märka av min PCOS särskilt mycket...men innan jag började med pillrena så hade jag otroligt oregelbunden mens. Dumt att man inte funderade över om det kunde vara nåt skumt då...! :( Kanske hade kunnat behandla tidigare osv. Nåväl, det ska ju funka för oss också, så vi får väl bara fortsätta hoppas och kämpa på :)

Helenaeg: Härligt att det gick så bra för dig :D Snart får du en mysig liten baby ;)
Pytte
Alltid online

Inläggav nathalie_eliasson 14 jun 2010, 09:01

Hejsan tjejer=)

Jag har en fundering. Tror nämligen att jag hade min ÄL i lördags men, clear blues test visade negativt.

Kan det vara så för att det är min pco som ställer till det?

Kram på er
nathalie_eliasson

Inläggav Emmisen87 15 jun 2010, 21:14

Hej tjejer!
Jag fick min pcos diagnos i maj 09. Åt min första kur för precis ett år sen (juni) och blev gravid på första försöket. Vi hade då försökt sen maj 08. Nu är våran lilla tjej 4mån idag :D

Va hos gyn när hon var 3mån och det visade sig att mitt pcos hade gått tillbaka efter graviditeten. Alltså gravidhormonerna har tryckt ner hormonerna och gjort så allt blivit "riktigt" igen. Men ska tillbaka i höst igen för att se hur hormonnivån och äggstockarna ser ut. Nu har jag iaf mens regelbundet och äl :D

Mina symtomer är: Bukfetma(inte så stor men allt sitter på magen),Sötsug,svårt att gå ner i vikt, pcos äggstockar, hade oregelbunden mens.. Har dock inte så hög hormonhalt.
Bild

Bild
BildBildBildBild
Emmisen87
Alltid online

BF: 120224

Inläggav helenaeg 15 jun 2010, 21:34

Nathalie.. ja det kan ju vara så att du skulle ha haft ÄL vid den tidpunkten om den skedde men med PCO så uteblir ofta ÄL så ja, det kan stämma.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav Pytte 19 jun 2010, 09:28

Skönt att se att man inte är ensam om denna "åkomma" :)
Ska snart börja på min tredje enkelkur pergo, fick ÄL första kuren men nu, den andra kuren, så har ÄL-testerna visat helt galet! Så jag vet inte säkert om jag fått nån ÄL alls. Jäkla PCOS!
Pytte
Alltid online

Nästa

< Återgå till Svårt att bli med barn

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm