Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Vikten då ja...

Tips om träning under graviditeten, ta hand om din hälsa.

Vikten då ja...

Inläggav maria_v 14 jul 2009, 15:49

När jag läser omkring så verkar det vara så många gravida som endast går upp ett par kilo under sin graviditet eller t.o.m går ner i vikt.
Jag är i v 22 och har redan gått upp ca 10 kg, men då var jag smal till att börja med. Hade ett bmi på 19 och någonting.

Nu undrar jag om jag har gått upp extremt mycket eller om det är så att de som går upp så lite redan är mulliga/överviktiga när de blir gravida?

Jag hoppas verkligen ingen tar illa upp av mitt inlägg och vore väldigt tacksam för svar! Jag börjar ju undra om jag äter på tok för mycket...
Bild
Användarvisningsbild
maria_v
Stammis

Re: Vikten då ja...

Inläggav minimamma92 14 jul 2009, 16:05

du har inte gått upp extremt mycket! Jag var också smal innan jag blev gravid, jag gick upp 19. och min brors flickvän gick upp 30!! men vi båda har gått ner, det mesta försvinner faktiskt redan vid förlossningen, och under tiden man ammar!

sen mina privata tankar om oro kring vikt tänker jag inte skriva ut här för då blir det nog påhopp till max.

Men tycker absolut inte du behöver oroa dig!
Mammas lilla ängel, 081225 kl 18.03 - Natalie <3
minimamma92
Alltid online

BF: 110902

Inläggav maria_v 14 jul 2009, 17:32

Okej, skönt att höra. Tycker bara man får läsa om gravida som går upp max ett par kilo annars.
Förstår att du är försiktig med vad du skriver här, dock tråkigt att man inte kan skriva vad man känner.
Bild
Användarvisningsbild
maria_v
Stammis

Inläggav Danem 14 jul 2009, 20:43

Jag gick upp 31 kg och var normalviktig innan graviditeten,
mindre roligt men det kommer försvinna med lite ansträgning :)
För mig var det mycket onödigt vikt som jag gick upp men vad tusan,
jag mådde bra och även min son så det var skönt men nästa graviditet ska jag se till att inte gå upp lika mycket!

Och det är klart man kan skriva vad man tycker, känner och vill här.
Om det är någon som hoppar på är det bara omoget men diskussioner kan det bli men det är trots allt ett diskussionsforum :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav alive 15 jul 2009, 07:41

Smala tkvinnor ( BMI under 21) rekommenderas att gå upp några extra kilon. Genomsnittet för dem ska vara 16 kilo och för dem över BMI 21 är ca 11 kilo genomsnittet.Har läst det på flera ställen. Men som sagt, det kan ju variera ändå och för det mesta kan man gå ner de "extra" kilona sen....
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
alive
Alltid online

BF: 110620
Status: mamma och gravid

Inläggav Inkognito 15 jul 2009, 09:23

Själv låg jag nog på 20 kg övervikt när jag blev gravid och gick således "bara" :roll: upp 12 kg, vilket är en del i alla fall... Jag tror absolut att det är så generellt sätt att den som väger lite går upp mer än den som väger mycket från början. Men man, alla är olika passar inte in i samma mönster...

Ska tillägga att jag gick ner mina 12 kg ganska snabbt, sen var det dålig kost som gjorde att jag nu lagt på mig ytterligare:oops: , hujja säger jag bara. Hårdhanskar gäller nu, vill ju inte ha högre startvikt vid bebbe nr 2 som vi planerar börja med inom ett par månader...
Inkognito
Stammis

Inläggav maria_v 15 jul 2009, 09:58

Okej vad skönt att höra. Tack allihopa för svaren :) Skulle ju aldrig få för mig att inte äta för att jag går upp för mycket men vill veta ungefär hur mycket energi jag ska lägga på att går ner i vikt efter födseln.
Som sagt känns de som alla lägger på sig så lite och då börjar man ju fundera.
Bild
Användarvisningsbild
maria_v
Stammis

Inläggav maria_v 15 jul 2009, 10:00

Danem; Förövrigt, vilken liten sötnos Oliver är :D
Bild
Användarvisningsbild
maria_v
Stammis

Inläggav Danem 15 jul 2009, 13:27

Tack så mycket :)

Jag kan tillägga att jag har bara gått ner 13 kg och det känns otroligt tungt att få bort resten eftersom jag är så jävla lat :)
Jag ammar inte så för mig "rinner" det inte bort tyvärr,
men degmagen är jäkla gosig att ligga på tycker både Oliver och ena katten :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav maria_v 15 jul 2009, 18:27

Mm, jag är också inställd på att behöva kämpa en del med vikten sen. Men det kan jag ta. Just nu får jag fokusera på att barnet ska må bra och det lär han inte göra om jag stressar angående vikten.
Tycker bara att det är så otroligt att det gått så långt att gravida är försiktiga och nästan skryter om hur lite de går upp...(förstås lång ifrån alla).
Bild
Användarvisningsbild
maria_v
Stammis

Nästa

< Återgå till Träning & hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm