Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

Vikten och ryggen

Tips om träning under graviditeten, ta hand om din hälsa.

Vikten och ryggen

Inläggav midsommarmamman 22 apr 2010, 12:57

Hej, jag fick mitt första barn för 10 mån sen. Under den graviditeten gick jag upp från 62 kg till nästan 80 kg. Nu väger jag 73 kg, har alltså haft lite svårt att gå ner, men tänkte att det inte var nån brådska. Men nu blev jag ju gravid igen (det var inte planerat men är glad för det ändå) och jag funderar hur det kommer att bli med viktuppgången den här gången, skulle verkligen inte orka gå upp nästan 20 kg igen.

Till saken hör också att jag haft mycket problem med ryggen efter graviditeten. Hade nån form av ryggskott i typ 8e månaden och sedan kände jag av det där vid ett par tillfällen efter förlossningen och sedan i höstas fick jag så förfärligt ont att jag kanppt kunde gå upprätt och mest stapplade fram. Det visade sig att det var ett diskbråck och när jag fick akupunktur och rätt träning så har smärtan och stelheten gett med sig och jag får vara noga med att träna och tänka på hur jag lyfter och bär i vardagen. Så därför är jag också rädd för att gå upp för mycket i vikt den här gången, för jagtror inte att ryggen skulle klara det.

Nån som har erfarenhet av något liknande eller några tips eller råd för hur jag ska hålla ner vikten så mycket som möjligt utan att skada bebisen och skydda ryggen så att den inte blir helt förstörd.

sen funderar jag också om en förlossning kan vara skadlig för ryggen om man har diskbråck, om det kan skada diskarna.
Bild Bild
midsommarmamman
Stammis

Re: Vikten och ryggen

Inläggav maria_73 22 apr 2010, 22:20

Jag gick upp nästan 30 kilo med mitt första barn. Jag hade också svårt att gå ner direkt. Eftersom jag blev gravid ganska tätt blev jag orolig för att gå upp lika mycket till, men det gjorde jag inte . Jag gick bara upp 6 kilo andra graviditen. I mitt fall gick jag upp för att jag inte åt sunt och inte tränade.
Kanske du borde rådfråga en sjukgymnast eftersom du har problem med ryggen.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Re: Vikten och ryggen

Inläggav midsommarmamman 23 apr 2010, 11:48

Tack för ditt svar, va skönt att du inte gick upp mer än 6 kg andra gången, kanske det blir så för mig också förhoppningsvis. försöker tänka mer på att äta nyttigt och röra på mig den här grav så då kanske det inte blir så farligt.
Jo, jag ska nog ta kontakt med min sjukgymnast igen och höra med henne vad jag ska tänka på.
Bild Bild
midsommarmamman
Stammis

< Återgå till Träning & hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm