-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?
29 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?Är så trött på djungeln av preventivmedel. Mår ej bra av hormonerna och har provat det mesta. Jag har blivit erbjuden att ev. sätta in en kopparspiral, men jag och min man planerar att börja försöka skaffa barn nästa sommar. Känns onödigt att sätta in en spiral då.
Har därför funderat på att ha sex utan preventivmedel och undvika sex just när jag har ägglossning. Jag känner väldigt tydligt när jag har ÄL varför det kommer vara lätt att undvika. Skulle vi bli gravida är det ingen katastrof heller, men vi vill helst vänta tills nästa sommar. Min make är dock skeptiskt till detta. (vi har använta kondom läääänge, börjar bli tråkigt och skulle vara skönt att slippa) Någon som har erfarenhet av det här eller låter det som en knäpp idé? Jag har aldrig varit gravid, så vet inte ens om jag kan få några barn...
Re: Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?kör med avbrutet då, det funkar oftast
Re: Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?Ja, jag funderar verkligen på det!
Vet dock inte hur jag ska få min make att tycka att det är en bra idé också?!
Re: Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?Har inte heller sett detta med preventivmedel som någon trevlig grej och några hormoner vill jag inte mera ta (fick nog av dem innan vi fick barn).
Vi körde nu med detta att undvika sex just under ägglossning. Jag tror det var på den här sidan det finns såndär ägglossningsräknare, för det gäller ju att inte ha sex då ett visst antal dagar före ÄG och efter. Vilket i sig inte är någon hållbar preventivmetod i längden, men vi chansade och väntar nu barn igen. Jag hann ha 3 menscykler med denna metod så fungerar inte i längden alltså (inte för oss iaf). Så ifall ni inte vill bli med barn på detta året så rekommenderas det knappast. Avbrutet är ju lite säkrare men ack så tråkigt! Att sätta in en spiral är ingen stor grej. Det tar bara ett par minuter och lika lätt o ta ut den sen.
Re: Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?Okej, då kanske en spiral är bäst i alla fall.
Vet ju inte hur lätt vi har för att bli gravida men det kanske inte är värt att prova ännu.
Re: Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?Jag ville inte heller ha mer hormoner och alla biverkningar som de ger... Under ägglossningsperioden har vi kondom, annars fritt fram. Funkar fint så länge kondomerna håller!
Re: Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?Skulle vilja säga att det är hyfsat säkert några dagar före och efter mens, men kroppen är ingen maskin och kan ju hitta på mycket knas. Avbrutet beror nog väldigt mycket på hur säker mannen är, för många män kommer det sperma ändå. Vill du vara helt på den säkra sidan så skulle jag sätta in en spiral eller fortsätta med kondomerna.
Re: Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?Ja, det får nog bli spiral i sådana fall, är så trist med kondom i längden.
Får panik bara jag ens funderar över hormoner, det gör min kropp alldeles tokig. Hade vart skönt om det var "säkert" vissa perioder i månaden, men det känns ju inte så. Alla kroppar är ju olika också. Så svårt!
Re: Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?Verkligen krångligt!
Vi körde ju annars också med kondom under ägglossningsperioden men här sitter jag med en bebis i magen (det gick 3 menscykler som sagt). Det var dock ingen "katastrof", men vill man inte chansa så finns det knappast några 100% säkra perioder (förutom under mensen kanske).
Re: Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?Jo, jag är nog framme i det att om vi skulle bli gravida så är det ingen panik. Min make är nog inte med på samma spår riktigt.
Vi pratade förra året om att börja försöka nu i september-oktober, men nu har jag fått nytt jobb och det känns lite taskigt att jobba några månader och sedan gå hem. Min man är färdigt med sig utbildning i maj 2012 också, så vi har pratat om att börja försöka nästa sommar istället. Men som sagt, skulle det bli så, så är det ju ingen panik. Meeen, det får nog bli en spiral, annars får vi väl fortsätta med "tråk" kondomen...
29 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
|