Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

Visa brösten på förlossningen?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Visa brösten på förlossningen?

Inläggav MLITRANBERG 16 nov 2010, 11:12

Hej allesammans! Jag och pojkvännen planerar att försöka skaffa barn, då vi båda har haft en stark barnlängtan de senaste åren. Jag är dock väldigt orolig för att jag ska bli tvingad att visa brösten under förlossningen. Har sett några videor på youtube där alla kvinnorna har haft uppknäppta sjukhuskläder på sig. Saken är den att jag skäms så oerhört mycket över att visa mina bröst, och inte ens min pojkvän har fått se dem, fast vi varit tillsammans i över 3år nu. Jag vet att det låter helt otroligt, men jag har sån oerhörd "fobi" för att visa dom och därför undrar jag om det är något man måste göra under förlossningen? Dela gärna med er av egna erfarenheter.
MLITRANBERG
Nykomling

Re: Visa brösten på förlossningen?

Inläggav mallan29 16 nov 2010, 11:26

Hej. Ursäkta om jag låter hård nu. Men för det första kommer du att visa så mycket mer än bara brösten under förlossningen. Du behöver absolut inte ha skjortan uppknäppt hela tiden, Men när bebisen kommer ut behöver den kroppskontakt, och även försöka börja amma ganska snabbt. Måste även fråga hur du har tänkt med amningen om du har sådan fobi för att vis brösten tom för din pojkvän. Ska du gå undan från honom då varje gång du ska amma?!
mallan29
Alltid online

BF: 110508

Inläggav MLITRANBERG 16 nov 2010, 11:33

Att visa andra delar av kroppen har jag absolut inget problem med. utan det är endast brösten. Jag har såkallade platta bröstvårtor som bara blir styva när det är kallt och vid beröring, och jag har stora komplex för det.

För mig är det självklart att amma mitt barn, men när du pratar låter det som att du bara tar för givet att jag ska göra det. Ganska dömande tycker jag.
MLITRANBERG
Nykomling

Inläggav MLITRANBERG 16 nov 2010, 11:37

Kroppskontakt är självlart jätteviktigt, men det måste ju finnas sätt att föda på så att jag slipper visa brösten för alla. Jag har själv förstått att min pojkvän kommer beehöva se mina bröst vare sig jag vill eller inte, men det betyder inte att jag vill visa dem för massa andra människor också. jag tänker inte låta mina komplex hindra mig från att föda barn.
MLITRANBERG
Nykomling

Inläggav Petra86 16 nov 2010, 11:57

Ska du amma, så tror jag att iaf nån på förlossningen vill se hur barnet suger, så att den suger rätt, speciellt om det sen skulle krångla o det inte riktigt vill sig som händer vissa, då kommer dom nog vilja visa o försöka hjälpa dig o barnet att få in rätt ammningsteknik. Du får väl säga tt du vill behålla skjortan knäppt så får du säkert det.
BildBild
BildBildBildBildBildBild
BildBild
BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Petra86
Alltid online

Status: Mamma till Emilia och Lucas!

Inläggav mallan29 16 nov 2010, 12:13

Var inte alls meningen att låta dömande. Skriv i ditt förlossnings brev att du känner så. så vet barnmorskorna om det. Och du behöver ju absolut inte vissa brösten under hela förlossningen utan det är bara i slutet så det ska bli så smidigt som möjligt att lägga upp barnet mot ditt bröst när de är nyfött. Kanske räcker att du knäpper upp skjortan, men sen har den för brösten. Och helt ärligt. När du ligger där med den smärtan det ändå innebär att föda barn så är det inte säkert att du ens ser detta som ett problem. Lycka till och om du inte redan är gravid så hoppas att du blir det snart :D
mallan29
Alltid online

BF: 110508

Inläggav MLITRANBERG 16 nov 2010, 12:36

Tack för era svar. Det ska nog lösa sig tillslut. Och som du säger Mallan så kanske jag inte ens har tid och ork att bry mig när jag väl är där :)
MLITRANBERG
Nykomling

Inläggav Petra86 16 nov 2010, 12:45

Det tror jag mest på! :)
BildBild
BildBildBildBildBildBild
BildBild
BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Petra86
Alltid online

Status: Mamma till Emilia och Lucas!

Inläggav Summertime 16 nov 2010, 12:48

Jag tycker inte du ska tängka på det så mycket. Under smärtan så glömmer man allt. man vill inte ha så mycket kläder på sig. Jag förvånades hur o pryd man blir i detta stadie. Du kanske kommer bada o så på förlossningen. Och då är man naken. Kanske behöver du hjälp att ducha efter.

Men om detta är så jobbigt som du säjer så prata med din bm. Hon har säkert varit med om det förut.

Platta bröstvårtor har väll alla när man är varm.
Bild
Bild
Summertime
Alltid online

Inläggav Lotta72 16 nov 2010, 12:51

MLITRANBERG:
Jag har oxå platta bröstvårtor och har haft extremt mycket komplex för dem genom åren. Men till slut orkade jag inte bry mig längre. Jag är inte perfekt. So what!! Min sambo älskar mig ändå, och min dotter skiter, tack och lov, fullständigt i hur mina tuttar ser ut.

Under förlossningen behöver du inte visa mer av dina bröst än du själv vill, men som någon skrev så kommer någon vilja se att bebisen har rätt tag om bröstet när den suger. Om du berättar om att du inte vill visa mer än absolut nödvändigt så kommer de att respektera det på bb. Du kan t o m be din barnmorska på mvc att det skrivs in i din journal.

En liten betraktelse från min dotters förlossning:
När min dotter föddes blev jag igångsatt och hade värkar i ca 6 timmar. Sedan slutade det hela med ett akut snitt. Jag har massor av tankar och känslor kring förlossningen, men jag kan in ärlighetens namn inte minnas om jag visade brösten eller inte. Däremot tyckte jag att det var lite jobbigt när någon kom in och skulle hjälpa mig med amningen, men eftersom man vill att allt ska bli så bra som möjligt för det där lilla knytet som man har fått ett så stort ansvar för, så bleknar det jobbiga med att visa brösten i förhållande till att se hur dottern blev mätt och nöjd.

Om det här med brösten trots allt hindrar dig från att skaffa barn tycker jag att du ska fundera på att gå och prata med någon om det. Kanske en psykolog på mvc eller liknande?
Lotta72
Alltid online

Status: En efterlängtad 2:a på väg!

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm