VUL med hjärtljud minskar ej risken för missfall

Frågor och tankar om bebisen i magen. Ladda upp din ultraljudsbild här

VUL med hjärtljud minskar ej risken för missfall

Inläggav Changes 02 nov 2011, 10:09

Hej

Var på första samtalet med barnmorskan idag.

Jag har läst på MASSOR med forum att om man gör vaginalt ultraljud tidigt. Typ vecka 6. Och om man då ser hjärtljud så är risken för missfall mindre. Frågade BM om detta och hon sa att det inte finns någon som helst sammankoppling till detta. Det e en stor risk att man inte ens ser hjärtljuden så tidigt just för att det e svårt att hitta det för det är så litet

Vill att ni ska veta om detta. Njut istället och var förberedda på att det kan bli missfall. Men chansen att det inte blir missfall e större.
Bild
Bild
Changes
Stammis

Re: VUL med hjärtljud minskar ej risken för missfall

Inläggav Marija 02 nov 2011, 11:34

Jag var på VUL i v7 och den doktorn sa precis tvärtom, när man har sett att hjärtat slår (om man nu kan hitta det såklart) så minskar risken för MF drastiskt!
Användarvisningsbild
Marija
Alltid online

Inläggav HelloKitty 02 nov 2011, 11:52

det är inte sant. men i vecka 6 brukar man inte kolla utan v 8 framåt. Det säger ju sig självt att om hjärtat väl börjat slå så är risken mindre för mf. mf kan ju bli just för att hjärtat inte börjat slå och de inte finns något liv.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav Marija 02 nov 2011, 14:27

Ja precis, men jag rekomendrar inte någon att göra VUL så tidigt det är mer orohetsframkallande än lugnande just för att dom kanske inte ser något fast det finns där.
Användarvisningsbild
Marija
Alltid online

Inläggav Jompers76 03 nov 2011, 15:26

Vill verkligen inte komma in som någon glädjedödare här men Håller med rubriken fullständigt, tyvärr!!
Har själv gått igenom två missfall där hjärtljuden har setts klart och tydligt i vul i både vecka 6 och 8.
Hade också läst i alla forum och kollat runt, även hört folk i min närhet säga att har man sett hjärtljuden så ska det mkt till för att det ska gå fel!
Senaste missfallet så gjorde vi ett vul i v 7+4, fostret var i storlek helt enligt veckan, hjärtat slog klart å tydligt och allt såg bra ut av det lilla man kan se i den veckan.
Ngt lugnare med tidigare historik åkte vi därifrån med ett leende på läpparna, vad skulle nu kunna gå fel?!
I V 10+1 (trodde jag) fick jag missfall för andra gången :( det visade sig att fostret troligen hade slutat utvecklas redan i v 8+, med andra ord bara ett par dagar efter att vi gjort vul.
Är nu gravid igen, jag har tagit en dag i taget från dag 1 och har ändå haft ett enormt lugn fullt medveten om att det är fram till i v 12 de mest riskabla veckorna är oavsett vad ett tidigit vul säger.
Allt har gått bra so far, och nu vankas RUL nästa vecka (galet är redan v 19) :)
Det vi alla inte får glömma att tänka på är att det trots allt är barn vi väntar och inte missfall.
Om det mot all förmodan går snett så är det ju pga att ngt är väldigt fel och det är inget som varken vår starka önskan, ett vul, en barnmorskas ord eller någon annan kan ändra på tyvärr!
Mitt råd är: Var realist, njut av graviditeten och läs inte för mkt om allt som skrivs :)
Jompers76
Stammis

BF: 120401

Inläggav Changes 04 nov 2011, 15:45

Grejen är väl att, även om det finns hjärtslag kan det mycket väl hända något ändå.

Och om man inte ser ett hjärtljud kan det bero på att det är väldigt svårt att hitta hjärtat när det är så tidigt.
Och det som Jompers76 skriver så bevisar det att det jag skriver, stämmer
Bild
Bild
Changes
Stammis

Inläggav stajners 06 nov 2011, 10:47

Har utvecklingen kommit så långt att ett hjärta slår, så är ju riskerna för MF mindre, MEN man kan inte helt räkna med att det ska gå bra då så klart. Samma sak som att alla babblar om att efter v 12 är allt säkert om man kommit så långt, vilket inte heller är sant. Du kan ha fått ett MA men inte fått nåt tecken på det och går där i en falsk trygghet med att "ja men jag har ju kommit över v 12".

Jag har lärt mej detta. Fått ett MA i v 9 och efter det ett MF i v 13 där fostret levde hela vägen ut men att min kropp inte ville behålla det trots att det såg friskt ut. Då hade jag gjort flertalet ultraljud, varav 2 st dagen innan, och alla sa att det borde gå bra och att det bara är att avvakta. Jo, men man tackar. Det gick helt fel.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Changes 06 nov 2011, 11:56

Man vet aldrig hur det går helt enkelt... Bara att försöka inte tänka på att man har en bebis i magen
Bild
Bild
Changes
Stammis

< Återgå till Bebisen i magen & ultraljud

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm