Lullull skrev:Jag fick tipset av min barnmorska att köpa ingefärskaplsar på en hälsokostbutik mot illamående. Hon kunde dock inte säga något speciellt märke på en produkt utan sa bara "vanliga ingefärakapslar". Så nu sitter jag här med den enda förpackningen med ingefärakaslar de hade på affären och vet inte om jag törs äta dem. Märket heter Zinaxin classic och det står något om att de ska vara bra för leder och att man inte bör andvända de under graviditet om inte läkare rekommenderat detta! Det står att de förutom ingefära innehåller galangarot, vad nu det är för något? Vad har du för uppfattning om den här produkten, är den ok?
Hej!
Oj, det var vågat av din barnmorska. Jag har hört det som står på din förpackning, att man inte ska använda sådana preparat under graviditet utan att först prata igenom det ordentligt med en läkare. Den danska motsvarigheten till Livsmedelsverket rapporterade i februari 2008 att gravida bör undvika kosttillskott som innehåller mycket ingefära. Man misstänkte att kryddan kunde påverka livmoderns muskulatur. Jag skulle därför vänta med att ta dem innan du tagit kontakt med din husläkare. Prova under tiden detta mot illamående:
Försök gärna äta små portioner och ofta över dagen, ett bra upplägg är frukost, lunch och middag och 2-3 mellanmål däremellan. Ät det du är sugen på, om du får i dig väldigt lite är det viktigare att få i dig något överhuvudtaget än att det är näringsmässigt fulländat. Ät långsamt och tugga maten väl. Kall mat brukar gå lättare att äta än varm mat när man mår illa. Försök med matiga pastasallader, kalla soppor, smoothies och plockmat.
De dagar du mår mindre illa kan du tänka på att i varje måltid försöka inkludera någonting ur var och en av grupperna protein (ex kyckling, fisk, tofu), kolhydrater (ex pasta, potatis, ris), fett (ex smör, grädde, olivolja) och grönsaker/frukt.
När man är gravid kan känsligheten för olika dofter vara besvärande och orsaka illamående och dålig aptit, för att underlätta detta så be någon hjälpa dig att laga maten ibland, så du slipper detta. Goda tips är matiga sallader med pasta eller bulgur.
För vissa kan illamåendet även lindras av frisk luft/korta promenader, kallt vatten med citron och/eller avslappningsövningar.
Stort lycka till och för många brukar illamåendet ge med sig efter de första 12 veckorna.