Annons:

1 åring sömn.... HJÄLP!!!

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

1 åring sömn.... HJÄLP!!!

Inläggav AnnaRem » 17 apr 2011, 19:40

Hej
Min sötnos har varit ett mönsterbarn gällande sömn och mat under perioden 3 mån-9 mån, han sov i eget rum from då han var 2 mån 3 vk och sov i princip hela nätter från mån 5-9 (undantag 1 uppvak då han fick nappen och somnade om på 5 min max) mellan kl 19-0830 . Därefter brakade helvetet lös.
Mån 9-10 var jättejobbig mkt pga utv-fas men oxå pga jobbig tandsprickning. Mån 11 sov han bra igen.
Men nu är det sååå jobbigt igen : ((( Han är 12 mån +2 vk och sover jättedåligt om nätterna. Han somnar kring kl 20.00 och vaknar flera ggr och runt kl 01 måste jag ta honom till vårt sovrum (han ställer sig upp i spjälsängen och vrålar). När han väl kommer till vår säng somnar han om fort. MEN han vaknar runt kl 06-07 och vägrar somna om trots att han är jättetrött.
Han har inte nattskräck (efter diskussioner med barnläkare så kom vi fram till att han inte lider av nattskräck - läkaren sa att det kommer bli bättre om några månader han tippade på utv-fas).
Men BVC-sköterskan säger att det inte inträffar någon utv-fas i mån 12+3 vk och att vår son kommer att alltid vakna kring kl 06 - hon tyckte att jag skulle sluta gnälla och acceptera att han alltid kommer vakna kl 06. Jag argumenterade emot detta och sa att han alltid vaknat kring kl 08 men hon sa att ju äldre barnen blir desto tidigare vaknar de, stämmer detta?
Han sover oftast bara ett pass om dagen (antingen 09-1130 el 1140-1300). Han vägrar sova två pass trots att han är jättetrött(såvida han inte är sjuk). BVC-sköterskan sa att enda sättet han kan sova fram till kl 08 är om vi börjar köra fem minuterregeln el SHN-metoden (vilket vi inte vill göra!!).
Jag lider av svår depression pga kronisk sjukdom och känner mig helt slutkörd ,sover max 3 tim/natt. Min man är sällan hemma pga att han är chef för ett stort företag som kräver mkt resande.
Jag är superorolig att min sötnos inte kommer återgå till stabila sömnen. Han är jättetrött men kan inte/vill inte sova och jag känner att jag själv håller på att förfalla...
Vad tror ni, är det som läkaren säger att det bara är en fas el är det så att han kommer vakna tidigare och tidigare hela tiden?
Vad har ni för erfarenheter och tips? Tacksam för svar... jag mår verkligen pyton och vill inte må såhär då jag vet att min son behöver en glad och frisk mamma.
AnnaRem
Nykomling

Återgå till Barn 0-2 år

Annons: