10 månaders killes mat och sov vanor HJÄLP!

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

10 månaders killes mat och sov vanor HJÄLP!

Inläggav J_Ellhage » 03 mar 2011, 15:59

Hej jag har en liten kille på 10månader han följer längdkurvan på bvc men inte vikten, dock säger hon att han är så aktiv så det är ingen fara.

Nu till saken han har aldrig varit stor i maten, slarvar ofta och jag har testat allt, får hälla ut maten flera ggr per dag då han inte äter vilket gör att han blir väldigt dyr i drift och jag får ingen ordning på vardagen med mat och sov vanor, nu ska han ju börja att äta 2 mål lagad mat om dagen med. har börjat göra egenmat ibland eller storkok men de äter han inte de heller nästan ännu värre än den färdiglagade maten, jag blir så trött å ledsen så jag vet inte vad ja ska ta mig till känner varje dag att han går mig på nerverna å att jag bara skulle vilja skrika på honom, men det löser ju ingenting men man känner sig så himla frustrerad. Jag orkar inte med de här längre, det gör att när min sambo kommer hem så kan jag inte vara trevlig mot honom för jag är helt slut, och då är inte han trevlig mot mej heller. Detta går ut över hela familjen.

På natten så somnar han jätte olika försöker attild vit 19-19,30 tiden men ibland är han så trött så han somnar i gröt tallriken vid 18 och ibland lever han bus till 21 å vägrar att somna, han har en jätte stark egen vilja. Inte nog med de så vaknar han ofta på nätterna säkert 4-8ggr men han är oftast lätt att somna om men just springet för ingenting tar kål på mig och han tystnar inte om jag inte kommer, vilket gör att han väcker min sambo som blir jätte trött när han ska upp till jobbet vid 06,00.

Jag försöker hålla tiderna så här:
*Tidig morgon 06,00 välling i sängen han somnar oftast om till 07,30
*8,30 Gröt med lite pure eller bärmos, mjölk att dricka
*11,30-12,00 middag burkmat då oftast eftersom det går bäst + vatten
*14,30-15,00 mellanmål mästa dels skrapad banan, smörgås med ost eller lite yoghurt + vatten
*16,00 försöker få i han lite mat igen min egna om jag har lagat eller ännu en burk + vatten
*18,00 kvällsgröt samma som frukost + vatten
*19,00-19,30 försöker somna han å ger han då välling han dricker ca 180ml och lämnar resten.

Sen dricker han inte mycket vatten eller något på dagen heller han är jättesvår med detta!

Skulle bli så himmla glad om någon kunde hjälpa mig med något av allt detta, hur gör ni, hur lägger ni upp dagen osv.

Mvh Jannike
Bild
J_Ellhage
Stammis

BF: 100427
BIM: 090818

Re: 10 månaders killes mat och sov vanor HJÄLP!

Inläggav J_Ellhage » 03 mar 2011, 16:05

Hur ska man göra ska han vara utan mat på dagarna när han inte äter eller ska han få något annat?
Han är oftast snäll annars på dagarna, lite gnällig och så men det är väl alla barn. Jag känner bara att jag snart tappar orken, fast min sambo hjälper till så mycket han kan! han har inte sovit en enda hel natt på tio månader!
Bild
J_Ellhage
Stammis

Inläggav J_Ellhage » 03 mar 2011, 16:10

jag tar gärna emot era storkoksrecept med om ni har :)
Bild
J_Ellhage
Stammis

Inläggav J_Ellhage » 03 mar 2011, 17:19

Ingen som kan hjälpa mig?
Bild
J_Ellhage
Stammis

Inläggav Dalis » 03 mar 2011, 17:53

Hej!
Här kommer ett svar :). Det jag undrar är om han verkligen hinner bli hungrig mellan alla måltider? Har en dotter som är 10 månader och så här ser hennes mat schema ut:
7.01 amning
8.00 frukost
11.30 lunch
14.30 mellis
17.30 kvällsmat
18.45 välling/amning
sova 19-07, vilor 9.15-10 12.30-14

Det som jag inte fattade när min dotter var liten var att Bvc är helt fel ute med "fri amning", det är ju jätte jätte viktigt att ge barnet chans att bli hungrig för att sen kunna äta ordentligt vid måltiderna och inte bara små snutta hela dagarna och nätterna -vilket "fri amning" eller "amning på barnets signaler" ger. När jag la upp ett schema med 5 mål om dagen + morgon amning så började hon äta ordentligt och sova mycket bättre.

Hoppas att jag kunnat hjälpa till!
/Dalis
Dalis
Stammis

Inläggav CattisR » 03 mar 2011, 18:26

Har haft en matstrulare av allergianledningar men håller med Dalis i att kanske hinner han inte bli hungrig mellan målen?

Testa att försöka låta det gå längre tid emellan nån gång på dagen. Hos oss gör vi en lite längre paus mitt på dagen, 4 ibland till och med fler timmar om jag märker att han inte verkar hungrig. Sen framåt kvällen blir det tätare, dvs mellan middag och kvällsflaska/gröt.
Försök att inte stirra dig blind på de tider du satt ut, utan gå mer på känsla och fundera på om han är hungrig eller inte.

Sen måste man komma ihåg att de har dagar då de äter heldåligt och dagar då de tar igen det. Vi går hos dietist och de sa till oss att inte se varje dag för sig utan se till en hel vecka och hur han ätit under hela veckan. Kanske mer nån dag och mindre andra dagar.
Längdkurvan säger mer än viktkurvan på om de mår bra.

Hoppas ni kommer i fas snart, vet hur jobbigt det är när det inte "stämmer".

Jo, lättare sagt än gjort, men försök att stressa ner och inte visa att du tycker det är ett problem för då strular de ännu mer med maten...
BildBild
Användarvisningsbild
CattisR
Alltid online

BF: 110723

Inläggav Dalis » 03 mar 2011, 20:30

Hej!
Vår dotter har inte heller gått upp "som hon ska". Men hon följer längskurvan bra. På bvc sa dom att det inte var något att tänka på, det är ett större problem med barn som är överviktiga i vårt land sa hon.

Jag håller med CattisR om att barn har olika dagar. Ibland är dom hungriga och ibland äter de mindre.

Däremot är jag övertygad om att bestämda mattider är jätte viktigt. Ofta sover och äter barn mycket bättre så fort de börjat förskolan, helt enkelt för att där har man bestämta tider för måltider och sovtider. Sen om man går till sig själv så mår vi vuxna mycket bättre av att äta på bestämda tider och då blir det míndre småätande och då är man hungrig och äter ordentligt vid måltiderna :)

Sen har vi satt en lite ram för dagar då hon inte är så sugen på mat, vi trugar i 30 minuter och sen är det "tack för maten, ååå vad gott det var" (vare sig hon har fått i sig två tuggor eller en halv burk). Viktigt att inte skapa en dålig stämning när man äter ;)

Har du provat plockmat? Min tjej älskar det (kokta ärtor, majs, halva kidney bönor, babymackor, smörgåsrån i bitar). Hon gillar även när vi lägger mat på en sked och ger till henne att själv sleva in i munen. Hon har även börjat få äta/kladda med mat på egen tallrik. Hon får även smaka från våra tallrikar och borde väl snart äta samma mat som oss också.
/Dalis
Dalis
Stammis

Inläggav shmootchie » 14 mar 2011, 10:19

Det låter som om du nästan i detalj har beskrivit min situation med min dotter. Hon är nu nästan 11 mån gammal och mat och sömn har alltid varit en stor vånda för mig.
Det viktigaste tipset från min sida är att släppa alla förväntningar och krav på att din son "skall" äta si eller så mycket, och "bör" sova så många timmar i sträck etc.
När det gäller maten så dels håller jag med en del andra som svarat här att det kan nog vara bättre att vänta lite längre med måltiderna. Schemat för min dotter ser ut på ett ungefär så här

6.30-7.00 Frukost, gröt, smörgås och vatten att dricka
9.30-10.00 Välling, ca 200 ml
12.00-13.00 Lunch, egen lagad mat eller på burk, ca 1/2 burk, och lite
fruktpure eller yoghurt, vatten att dricka
15.00-15.30 Mellanmål, oftast smörgås och fruktpure, ibland välling/gröt
17.30-18.00 Kvällsmat, 200-250 ml välling

Efter vällingen på kvällen lägger hon sig för natten, och brukar vakna vid sextiden på morgonen. Ibland sover hon hela natten, ibland vaknar hon flera gånger på natten. Ibland går det bra att bara gå in till henne och stoppa om henne, så somnar hon om, ibland ger hon sig inte förrän hon fått välling. Vissa nätter får hon 2-3 flaskor välling. Och ibland som sagt sover hon natten lång.
För min del finns det inte en chans att hon i nuläget kan äta ett mål mat till om dagen (tänker alltså lagad mat). Jag tycker att mitt schema funkar bra just nu, så jag tänker inte ändra på det bara för att någon har sagt att en 10 mån bebis "skall" äta två lagade mål mat om dagen.

Det är naturligtvis upp till dig, vad du känner dig trygg att göra, men jag tycker att du skall strunta i "måsten" och låta din son äta det som funkar. Därmed inte sagt att du inte skall fortsätta att försöka med maten. Det är jätteviktigt att försöka hela tiden, men ha inga krav på att din kille skall äta si eller så mycket. Min tjej har varit jättesvår att få att äta lagad mat, det är bara den senaste månaden som hon börjat acceptera att det är mat som man kan bli mätt på också. Då började vi med smakportioner när hon var 5 mån... Jag har varit nöjd med att hon äter en eller två skedar lagad mat vid flera tillfällen. Lägg inte upp några jätteportioner varje gång, ge bara några skedar vid varje tillfälle du vill att han skall äta, och var nöjd med det. Sedan ge gröt eller välling eller vad han nu tycker om att äta.

Det är i alla fall mitt tips, det kanske är många som inte håller med mig, men så gör jag!
Användarvisningsbild
shmootchie
Stammis

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år