14år och vill vara gravid

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Re: 14år och vill vara gravid

Inläggav everyoneloveskate » 16 aug 2011, 12:42

Först och främst, som många andra redan påpekat; du får ju inte ens ha sex än enligt svensk lag. Skulle du bli gravid vore det inte så käckt för din 19-åriga pojkvän (som förövrigt borde respektera att du är 14, inte 15)...

Sedan måste jag säga att det är så himla mycket som händer i utvecklingen, bara mellan 14 och 20 års ålder. Det känns kanske inte roligt att höra, men med 14 år på nacken är man fortfarande ett barn, hur mogen man än är! Jag själv har alltid varit mycket äldre och mognare i sättet än min ålder, och när jag var 14 år kände jag mig så vuxen och klok, jag visste allt. Men nu när jag ser tillbaka så inser jag hur liten jag ändå var, ett barn. Det hade jag naturligtvis aldrig erkänt då såklart, men jag kan lova dig att du om 5 år kommer att se tillbaka och förundras över hur mycket du utvecklats, mognat och växt!

Jag är inte emot unga mödrar, det finns många 18-åringar som passar mycket bättre som mammor än en del 30-plussare. Jag vill heller inte propagera för att man måste hinna med vissa saker, så som att festa järnet, resa osv. innan man får barn. Livet tar absolut inte slut för att man blir mamma, och barn behöver verkligen inte vara ett hinder; man kan fortfarande resa, plugga, se världen etc. Men man ska tänka på att allt naturligtvis blir en smula svårare och kräver mycket mer planering med ett barn i bilden. Det går inte att vara lika spontan och impulsiv som tidigare, så vet man med sig att man är en person som gillar det galna livet, varför inte leva det först då? Jag reste, jobbade och bodde utomlands och gjorde mitt på partyscenen innan jag skaffade barn, och även om jag gärna reser och kanske till och med flyttar utomlands med dem i framtiden, så är jag glad att jag fick gjort det där på egen hand först. Det betydde mycket för min personliga utveckling.

Det här med pojkvänner förresten... Jag var tillsammans med världens finaste kille i flera år och var 150% säker på att det alltid skulle vara vi - men, som med många andra unga par blev det inte riktigt så. Vi växte ifrån varandra och gled isär. Tänk om vi hade haft ett barn tillsammans! Så mycket mer komplicerat allt hade blivit då...

Naturligtvis är det DITT liv och ditt beslut när det väl kommer till kritan, och jag säger inte på något sätt att du skulle bli en dålig eller hemsk mamma bara för att du är ung. Men jag står för att jag tycker att en 14-åring är ett barn, som fortfarande behöver tid på sig för att utvecklas och mogna, uppleva saker och framförallt ta sig igenom SKOLAN (SÅÅÅ VIKTIGT!) innan det är dags för barn. Så snälla, för din egen skull, tänk verkligen igenom alla scenarion, möjligheter, konsekvenser osv. innan du beslutar dig för något så stort som en bebis.

Lycka till i framtiden!
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Alltid online

BF: 120210

Inläggav Cayenne87 » 16 aug 2011, 13:01

Vid 14år är man absolut inte mogen för en bebis. Man är ju fortfarande ett barn själv! Du är som sagt inte gammal nog för att ha sex ens, och om det vill sig illa kan din pojkvän dömmas till våldtäkt även om du varit med på det.
Jag hade också en pojkvän på 19år när jag var 14. Då tyckte jag inte det var ett dugg konstigt, men när jag själv började komma upp i den åldern så tyckte jag bara att det var äckligt. Det måste vara någonting som är fel när man dras till så pass unga tjejer.

Som alla andra säger, vänta med barn! Det kommer du hinna med ändå tids nog.
Bild

Bild
Cayenne87
Alltid online

Status: Väntar vårat andra barn <3

Inläggav Memeliem » 16 aug 2011, 13:35

Gå klart skolan först, gå klart gymnasiet, så att du har en utbildning. Sen, när du är i 20-års åldern kommer du vara glad att du väntade. Jag är 23 nu, min sambo snart 28 (vi har båda fast jobb). Jag har velat ha barn länge, men ju längre vi väntade destå bättre har det känts efteråt (även om det inte är jättekul att vänta). Du hinner skaffa barn, om du så väntar tills du fyllt 20, så hinner du ändå skaffa flera stycken. Att ha ett fast jobb att komma tillbaka till efter mammaledighet är kanon, svårt att passa in jobbsökande och intervjuer när man har en liten. Tror inte heller det är till din fördel om du har en liten bebis hemma när du är på jobbintervju. Men, vad vet jag, jag har inte klämt ut min än...
Bild
Memeliem
Stammis

BF: 141115
Status: Blivande tvåbarnsmamma

Inläggav Mullemamman » 16 aug 2011, 14:39

Som precis alla andra här redan kommenterat så får du legalt sett inte ens ha sex ännu. Din pojkvän kan verkligen hamna i trubbel om det kommer ut..
För det andra så är du på tok för ung själv ännu.. även om du inte alls kanske håller med oss i våra åsikter..

Det bästa tipset jag kan ge är att du kanske behöver prova ta hand om ett barn ett tag för att se hur det är på riktigt - har du någon i din närhet som du kan vara barnvakt hos, gärna över en hel helg eller så..? Och som verkligen låter dig göra allt..? Prova detta ett par månader på helgerna. Även om barn är det underbaraste som finns så är det allt annat än en dans på rosor..

En till sak - hur mycket kostar det att leva, har du koll på det? Öva gärna med dina föräldrar om du har möjlighet - var med och betala månadens räkningar, planera hur mkt mat och övrigt ni ska handla och vad det kostar. Laga maten, diska, tvätta kläderna, städa och lär så mkt du bara kan på låt säga ett halvår/ett år.

Vill du fortfarande ta på dig allt detta efter den perioden? Då är du fortfarande på tok för ung men har i alla fall lite mer kött på benen.. Kramar! :)
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
MF juli 2012 i v9
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav LillajagVettu » 16 aug 2011, 19:09

Sitter just nu och går igenom svaren med min kille och vi säger båda att om båda vill ha barn och att vi skaffar det då vet vi att vi inte kommer lämna varandra för då tar tar vi ansvar för ett annat liv och båda hatar abort och bort adoptering
LillajagVettu
Nykomling

Inläggav smulan_88 » 16 aug 2011, 19:44

Din kille kan hamna i fängelse för utnyttjande av minderårig, om dina förälldrar eller någon i din närhet skulle anmäla att du är gravid och haft sex fastän du inte är 15. trotts att du vill, så säger lagen en annan sak.

Och om han är så mogen 19 åring, och han vet att han skulle fixa det.
Då borde han inte vara så självisk att han gör en sådan sak mot dig.

Dina förälldrar är ansvariga för dig tills du är 18, så varför inte delge era planer för dem? Du får ju ändå inte flytta hem ifrån förän 18. Så varför inte berätta för dem, då de skulle bli väldigt delaktiga i ditt barns liv. Är de med på noterna??

Du får ursäkta min gnälliga inställning, men bara det att ni funderar visar tecken på omognad.
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav smulan_88 » 16 aug 2011, 19:57

Ditt barns kommande 2-8 år kanske den får spendera utan din kille till pappa.

http://www.alden.se/Sexualbrott.htm

Låt din kille ta reda på vad som händer med honom om ni skaffar barn, är han beredd att ta ett fängelse straff isf att vänta.
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav stajners » 16 aug 2011, 20:25

Just nu kan ni vara säkra på ett liv tillsammans men jag kan sätta mitt huvud på detta att det ändras inom en tid. Vänta och väx ihop istället och se om det är ni om sisådär 5 år.

HUR har ni tänkt att få fram pengar för det första? Betalar ni allt till er själva idag? Vet du vad en liter mjölk kostar och hur du ska få fram pengar till den och hur många liter det går åt en månad? Sen allt annat?Hästarna kan du glömma helt också och kommer inte ens ha råd att gå på ridskola förän du har ett välbetalt jobb. Ett jobb som du inte kommer att få för att du är för ung. Och eftersom du inte har ngn som helst utbildning få du den lägsta lön man kan få. Inget man kan försörja ett barn med. Vad gör du om din kille skiter i er? Ska dina föräldrar ta över ditt ansvar för ditt barn då och försörja dej??
Visst, han säger nu att ni får ta ansvar tillsammans men det är inget man kan lova, inte i er ålder när man inte ens kan ta hand om sej själv.

Din kille kan som sagt straffas, redan där är det fel. Tycker du ska rådfråga andra unga mammor hur de haft det. Fråga t ex Denize, läs hennes blogg och fråga henne där hur hon haft det. http://www.alltforforaldrar.se/denize/

Jag tror att du behöver något annat i ditt liv, något som du saknar och som du vill ersätta med ett barn. Kärlek kan man få på annat sätt. Barn är ingen som helst dans på rosor med rosa fluff. Det är jäkligt jobbigt och frustrerande många gånger. Att bara få duscha ifred är en kamp. Tänk dej då resten av dygnets timmar. Nejdu, ta ett snack med din mamma och någon på ungdomsmottagningen först!! Du är bara ett barn!! Vad du än tycks vilja tro. Så är det bara. Din kropp är inte mogen och inte är du det psykiskt heller. Vill du inte kunna ge ditt barn ALLA förutsättningar du kan? Med vad?
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav anile » 16 aug 2011, 20:33

Jag tycker att du ska lyssna på alla kloka, vuxna kvinnor här på forumet och ta till dig av det vi säger helt och fullt. Ett tecken på mognad är att klara av att sätta andras behov före sina egna. Vill du verkligen ge ditt förstfödda barn en mamma som är 14-15 år? Tror du inte att ditt barn skulle få mycket bättre förutsättningar om du väntar några år? Vill du inte ge ditt framtida barn det bästa du bara kan? Eller vill du bara ha ett barn för din egen skull?

Det finns, som andra skrivit här, också en risk att din pojkvän polisanmäls och åtalas för utnyttjande av minderåring. Vill du riskera det? Du kommer att bli ditt barns vårdnadshavare, men risken finns att det beslutas om ett utomstående förmyndarskap tills du är 18 och då kan du inte ta några som helst juridiska beslut för ditt barn.

Jag håller med ovanstående talare om skola också. Men jag vill tillägga att det inte ens räcker med en gymnasieutbildning nu för tiden. Räkna med 3 år gymnasium och minst 3 år universitet efter det, och tillhörande studielån på ett par hundra tusen kronor. Vet du ens vilket yrke du ska satsa på så att du kommer att ha en försörjning?

Mitt råd är att vänta några år. En människas hjärna är inte färdigutvecklad förrän vid 25 års ålder, och tro mig, det kommer du att märka med tiden när du tänkler tillbaka på din tid i högstadiet. jag vet att jag låter som en dinosaurie när jag säger detta. Det tyckte jag om folk i min ålder (blott 30) när jag var 14 också. Det finns inte en chans att du tänker på ditt barns bästa om du skaffar nu, det tror jag nog att du inser också.
Bild

Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
MF juni -12 vecka 5
MA jan -13 vecka 9 (v 8 )
MA april -13

Fertilitets -och missfallsutredning ua.
anile
Alltid online

Inläggav Cayenne87 » 16 aug 2011, 20:43

Jag menade såklart att han kan bli dömd för sexuellt utnyttjande av minderårig och inte våldtäkt. Hur som helst så är det inte lagligt. Sen hör man på dina resonemang att du är inte mogen för det, och det är man inte när man är 14år. Alla ovan har sagt en massa kloka saker och det borde du verkligen ta till dig. Även om du gärna vill ha barn så kanske du borde fundera på vad det barnet får för liv. Du kan ge det så mycket mer om du bara väntar 6-7år. Då menar jag inte bara pengar utan även annat. Men ett barn kostar mycket och barnbidrag skulle inte jag ens räkna med för nästan hela det beloppet försvinner sen i dagis avgifter. Det gör det iaf för oss. Så det bidraget gör inte mycket.
Har ni någon aning om vad det kostar att flytta hemifrån och bo ensam? Vart ska ni få pengarna ifrån? Du säger att din pojkvän är "typ rik" och vad betyder det? När jag var 14 fick jag 500kr av barnbidraget och tyckte det var skit mycket pengar! Nu betalar man säkert minst 13000 i månaden i enbart räkningar och huslån. Då är inte mat, kläder mm inräknat i det. Saker och ting kostar!
Bild

Bild
Cayenne87
Alltid online

Status: Väntar vårat andra barn <3

FöregåendeNästa

Återgå till Bli gravid