14år och vill vara gravid

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Re: 14år och vill vara gravid

Inläggav Lovley » 18 okt 2011, 19:05

Jag kan förstå hur du känner, allt man vill är att få en egen liten knodd. Det ville jag också när jag BARA var 15 år.

Men jag visste att det skulle vara otroligt själviskt och omoget att skaffa barn då, även om jag då hade en pojkvän som ställde upp för mig i vått och torrt. De förhållandet tog slut mindre än 1 år senare.

Nu är jag yrkesutbildad på gymnasienivå, har arbetat som personlig assistent och fordonsmontör, flyttat hemmifrån, har bil och körkort, har egen häst (som jag betalar för), har en underbar sambo.

Det är nu som jag verkligen vill skaffa barn och jag har dessutom möjligheten att ge barnet en bra uppväxt. Men jag vet att jag måste vänta i 2,5 år till tills jag tar ut min P-stav för det är vad min sambo sa till mig; När du tar ut p-staven, då skaffar vi barn.

Och jag är faktiskt "bara" 19 år (20 om en månad) och min sambo är 23. En mer lämplig ålder att skaffa barn. Det kommer du också att inse när du blir äldre och MER mogen.

Ha det bra :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lovley
Stammis

BF: 140315
Status: Förlovad <3

Inläggav alskvard » 18 okt 2011, 20:19

Hej.! ^^

Personligen tycker jag att det är ditt eget val och att du inte ska bry dig om massa pekfingrar som säger till dig vad som är bäst... Klart, det är nog bra att vänta tills du är myndig åtminstone för att pappan inte ska hamna i trubbel. Men trots att jag tror på fria viljan så vill jag bara ställa dig en fråga - vad är viktigt för dig i livet? Vad har du för mål och drömmar om din framtid? Om du vill ha karriär tex så är det bra att gå klart skolan och gymnasiet innan du skaffar barn.

Det är enkelt för alla att säga till dig att du är omogen o blabla men vad vet vi egentligen? Min svärmor fick barn i din ålder (hon bodde i Chile då), och blev mycket ansvarsfull trots att hon varit katastrof innan graviditeten. Hon studerade och jobbade samtidigt efter att hennes dotter fötts, klart så hade hon stöd från sin mamma som hjälpte till med dottern. Men så länge man är överens inom familjen så why not? Det drabbar ju ingen i detta forumet vad du än väljer att göra.. Nu är hon revisor här i sverige och tjänar bra med pengar. Allting handlar om hur ambitiös man är, man kan ju inte vara lat om man vill ha barn iallafall :wink: ..
Min mormor fick barn när hon var 14 (hennes första barn fick barn när hon var 14) så min mormor blev länets yngsta mormor där ett tag. Har ingen aning hur det var för min mormor eller moster men min mormor mår bra har sin kolonilott.. min moster jobbar som sjuksköterska och har 4 barn (så det betyder inte att man inte kan få karriär bara för att man skaffat barn tidigt) Däremot krävs det extra engagemang och arbete, det får man tänka till ordentligt om man kommer orka.

Alla ser till sig själva och det är ju bra, jag ville inte skaffa barn när jag var 14, var nog för omogen att ens tänka på sådant. Var lat och gjorde inte mycket alls i hemmet..... Så det är en sak du måste tänka på, att du måste ta ordentligt ansvar och inte låta vuxna göra allt jobb åt dig (så som städning, tvättning, disk mm...).

Nu tycker väl alla att jag är helt korkad som säger ''gör som du vill''. Men jag tror inte du lyssnar på om någon säger till dig att vänta, för om ni väl har bestämt er för ett barn så kommer ingenting vi säger att hindra dig. Allt man kan säga är att du får tänka till ordentligt innan.
Plus att det skulle underlätta om dina föräldrar var på din sida, annars kan du få mycket skit.

Min kusin blev gravid när hon var 15 (ahaha nu tänker alla, shiiit vad är det med hennes familj?! Har stor släkt så back off hehe ;);) ) , och hon dolde det för min farbror och när han fick veta så skickade han henne tillbaka till chile som nåt straff :S , så det kan bli illa om man inte har föräldrarna på sin sida!!

Hela min chilenska släkt har åsikten att man ska vänta tills man är 30 me att skaffa barn för att få karriär o stabil inkomst mm först. Men det är så det är ;) alla andra förutom en själv vet vad är bättre för en.

IAf, hejsvejs!!
ps, kmr nog inte svara mer i denna tråden eftersom jag inte orkar med debatter om någon nu vill ge några motargument. :!: Kram!!!!!
Användarvisningsbild
alskvard
Stammis

Status: Gravidig

Inläggav inlovewithlife » 28 okt 2011, 09:28

Hej!
Det är helt normalt att tänka så när man är ung. Jag älskar själv barn och vill så gärna ha en liten nu när jag har ett seriöst förhållande, världens finaste sambo och snart en bostadsrätt. Men jag vill bli färdig med mina studier först. Jag är 18 år tar studenten till sommaren. Att vilja ha barn innebär inte alltid att det är bäst att skaffa barn nu,nu,nu! Det känner du själv - men det skadar inte att vänta ett tag. Jag tycker i alla fall man ska bli färdig med gymnasiet - och om ni älskar varandra så mycket så klarar ni nog av att vänta några år. Men jag förstår själv hur det känns. Men tänk igenom allt vad ett barn innebär noga. Ett barn är värt att vänta på. :)
Bild
Bild
inlovewithlife
Stammis

BIM: 120204

Inläggav RavenRoxx » 28 okt 2011, 10:12

Även jag har i flera år velat ha barn. Är 20 nu och är gravid i v 11 *yey*.
Men min mamma (som för övrigt är dum i huvudet) trodde ju att bara för att jag skaffade pojkvän när jag var 16 år, så trodde hon att det var lika med barn. Och hon sa alltid; är du tillräckligt vuxen att skaffa barn, är du tillräckligt vuxen att flytta hemifrån!
Detta skrämde ju mig ganska mycket, men ändå så fattade jag att det inte går nu. Var tvungen att gå ut skolan först, försöka få ett jobb så det blir bra mammapeng osv. Sen så var inte mina pojkvänner "seriösa" Jag visste att vi inte skulle leva resten av livet tillsammans...
Och nu har jag hittat min dröm man. Vi sa ända från början att blir det, så blir det. Och nu har det blivit :)
(kom på sidospår där)
Det jag vill få fram är ju att om man får barn så tidigt, man bor hemma fortfarande, så känner jag att då blir inte ansvaret MITT utan för att kunna gå i skolan så måste ju någon annan ta hand om den lilla. Och jag skulle aldrig skaffa barn om jag inte kunde ta hand om barnet själv. (förhoppningsvis är man ju två) men förstår du vad jag menar? Man kan inte räkna med att vara barnledig varje helg, bara för att man vill träffa kompisar eller festa. Barnet blir ett heltidsjobb!
RavenRoxx
Stammis

BF: 120514
BIM: 110909
Status: Gift, plastmamma och gravid

Inläggav saferide » 28 okt 2011, 10:59

Här finns massa råd, men min råd, som jag inte vet om någon redan gett är: prata med dina föräldrar! Så som många påpekat har de ansvaret för dig tills du fyller 18 och därigenom även ansvar för ditt barn.

Dessutom så är det omöjligt att säga att man alltid kommer vara tillsammans. Jag älskar min sambo otroligt mycket och vi är båda vuxna och har god självinsikt, men vi kan ju ändå inte säga att vi alltid kommer vara tillsammans. Saker händer, människor förändras. Det är pessimistiskt (men realistiskt och ansvarsfullt) att innan man skaffar barn tänka igenom alla situationer som kan uppstå och hur man skulle kunna hantera dem. Kan vi ha delad vårdnad? Har jag ekonomi att klara mig om vi går isär? Min erfarenhet säger mig att man behöver ett par år till innan man kan sätta sig själv åt sidan så som ett barn behöver.
Användarvisningsbild
saferide
Alltid online

Föregående

Återgå till Bli gravid